Baggrund for udformningen af godsvogns farvekortet

af Steff @, torsdag 31. januar, 2019, 22:29 (82 dage siden)
redigeret af Steff, torsdag 31. januar, 2019, 22:34

Godaften

I den nu afsluttet tråd om nogle modeller, har der via mail været spurgt om, hvordan de enkelte farver anført i Lokomotivets "Paint-Shop" tegningen over privatbane godsvognene er opstået. Og da det skønnes at have en generel interesse blandt modeljernbanefolket, vil jeg gerne prøve at forklare, men skulle lige indhente nogle informationer først.

I 1980´erne blev de eksisterende privatbaner ganske simpelt spurgt (ØSJS, OHJ, GDS, HHJ m.fl.) af desværre nu afdøde Viggo Falkenstrøm (opretter af DWA-hobby). Værre var det så med de nedlagte privatbaner og alligevel lykkedes det at få fat i en del farveprøver herfra. Det var afskrab fra afskallede vogne fra TKVJ, NFJ m.fl. der blev udført af en jernbaneinteresseret mens banerne eksisterede. Disse prøver blev så senere givet til Viggo Falkenstrøm, der i forbindelse med fremstillingen af DWA særproduktion af tankvogne fra olie- og benzinselskaber og godsvogne fra private baner, sendte dem til Lokomotivet. Herfra blev de så ”transporterede” til nærmeste RAL kulør, hvis IKKE en RAL farve. Årsagen hertil var den simple, at det var Lokomotivet der fik fremstillet påskrifter, logoer mv., og fandt de mest passende modeller som forbilleder. Disse informationer blev så sendt til DWA, der sørgede for det praktiske.

Vogne fra TKVJ var nærmest cerise-farvede (RAL 3016 kommer nærmest). Nogle kalder den også svensk-rød eller tomatrød, men de svarer alligevel ikke helt til TKVJs farver syntes Lokomotivets redaktør, der også selv er Faktor uddannet.

Vogne hos NFJ m.fl. var reseda-grønne jf. selskabets egen betegnelse, nærmest som RAL 6021, i nogle tilfælde lidt mørkere ud fra givne farveprøver. En enkelt prøve fra NFJ var i øvrigt meget mørkegrøn, næsten sort.

Farverne der blev anvendt var alle enten fra DYRUP eller SADOLIN, der hver havde sine egne farvekoder.

• Selvom det er svært at konkludere med 100 procents sikkerhed, kan det dog med rimelighed konstateres, at TKVJs godsvogne i nogle tilfælde har været malede nærmest RAL 3016 +/-.
• På baggrund af farveprøver fra flere NFJ vogne, kan det konstateres, at disse har været malede nærmest RAL 6021 eller lidt mørkere og i et tilfælde næsten helt sort (meget mørkegrøn).

Ovennævnte er altså det der ligger til grund for ”Paint-shop” tegningerne og farverne, der jo som alle ved er svære at gengive på tryk, men kan give en retningslinje sammenholdt med de skrevne bemærkninger til skemaet i bladet.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Hvis farveinteresserede kommer jeg i tanker om, at der muligvis kunne være informationer at hente, hvis der er arkiver fra hhv. SADOLIN eller DYRUP??

Baggrund for udformningen af godsvogns farvekortet

af Morten Flindt Larsen, lørdag 02. februar, 2019, 10:38 (81 dage siden) @ Steff

Godaften

I den nu afsluttet tråd om nogle modeller, har der via mail været spurgt om, hvordan de enkelte farver anført i Lokomotivets "Paint-Shop" tegningen over privatbane godsvognene er opstået. Og da det skønnes at have en generel interesse blandt modeljernbanefolket, vil jeg gerne prøve at forklare, men skulle lige indhente nogle informationer først.

I 1980´erne blev de eksisterende privatbaner ganske simpelt spurgt (ØSJS, OHJ, GDS, HHJ m.fl.) af desværre nu afdøde Viggo Falkenstrøm (opretter af DWA-hobby). Værre var det så med de nedlagte privatbaner og alligevel lykkedes det at få fat i en del farveprøver herfra. Det var afskrab fra afskallede vogne fra TKVJ, NFJ m.fl. der blev udført af en jernbaneinteresseret mens banerne eksisterede. Disse prøver blev så senere givet til Viggo Falkenstrøm, der i forbindelse med fremstillingen af DWA særproduktion af tankvogne fra olie- og benzinselskaber og godsvogne fra private baner, sendte dem til Lokomotivet. Herfra blev de så ”transporterede” til nærmeste RAL kulør, hvis IKKE en RAL farve. Årsagen hertil var den simple, at det var Lokomotivet der fik fremstillet påskrifter, logoer mv., og fandt de mest passende modeller som forbilleder. Disse informationer blev så sendt til DWA, der sørgede for det praktiske.

Vogne fra TKVJ var nærmest cerise-farvede (RAL 3016 kommer nærmest). Nogle kalder den også svensk-rød eller tomatrød, men de svarer alligevel ikke helt til TKVJs farver syntes Lokomotivets redaktør, der også selv er Faktor uddannet.

Vogne hos NFJ m.fl. var reseda-grønne jf. selskabets egen betegnelse, nærmest som RAL 6021, i nogle tilfælde lidt mørkere ud fra givne farveprøver. En enkelt prøve fra NFJ var i øvrigt meget mørkegrøn, næsten sort.

Farverne der blev anvendt var alle enten fra DYRUP eller SADOLIN, der hver havde sine egne farvekoder.

• Selvom det er svært at konkludere med 100 procents sikkerhed, kan det dog med rimelighed konstateres, at TKVJs godsvogne i nogle tilfælde har været malede nærmest RAL 3016 +/-.
• På baggrund af farveprøver fra flere NFJ vogne, kan det konstateres, at disse har været malede nærmest RAL 6021 eller lidt mørkere og i et tilfælde næsten helt sort (meget mørkegrøn).

Ovennævnte er altså det der ligger til grund for ”Paint-shop” tegningerne og farverne, der jo som alle ved er svære at gengive på tryk, men kan give en retningslinje sammenholdt med de skrevne bemærkninger til skemaet i bladet.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Hvis farveinteresserede kommer jeg i tanker om, at der muligvis kunne være informationer at hente, hvis der er arkiver fra hhv. SADOLIN eller DYRUP??

Hej Steff,

Interessant og et prisværdigt initiativ at indsamle farveoplysninger og -prøver. Vides der noget om, hvorvidt malingen i det afskallede afskrab altid var lysægte - fx blegnede rød vistnok temmelig hurtigt o gamle dage - og kan man i malingen se de forskellige lag, som i hvert fald nogle af vognene må have fået gennem tiden?

Vh
Morten

Baggrund for udformningen af godsvogns farvekortet

af Steff @, lørdag 02. februar, 2019, 12:17 (81 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

Jeg kan desværre ikke svare på lige disse spørgsmål, da kuverterne med de omtalte farveprøver er flyttet noget nord på fra min adresse for nyligt. Jeg skriver og beder om svar og vender tilbage.

Fortsat god weekend

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Baggrund for udformningen af godsvogns farvekortet

af UTJ, lørdag 02. februar, 2019, 12:36 (81 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften

I den nu afsluttet tråd om nogle modeller, har der via mail været spurgt om, hvordan de enkelte farver anført i Lokomotivets "Paint-Shop" tegningen over privatbane godsvognene er opstået. Og da det skønnes at have en generel interesse blandt modeljernbanefolket, vil jeg gerne prøve at forklare, men skulle lige indhente nogle informationer først.

I 1980´erne blev de eksisterende privatbaner ganske simpelt spurgt (ØSJS, OHJ, GDS, HHJ m.fl.) af desværre nu afdøde Viggo Falkenstrøm (opretter af DWA-hobby). Værre var det så med de nedlagte privatbaner og alligevel lykkedes det at få fat i en del farveprøver herfra. Det var afskrab fra afskallede vogne fra TKVJ, NFJ m.fl. der blev udført af en jernbaneinteresseret mens banerne eksisterede. Disse prøver blev så senere givet til Viggo Falkenstrøm, der i forbindelse med fremstillingen af DWA særproduktion af tankvogne fra olie- og benzinselskaber og godsvogne fra private baner, sendte dem til Lokomotivet. Herfra blev de så ”transporterede” til nærmeste RAL kulør, hvis IKKE en RAL farve. Årsagen hertil var den simple, at det var Lokomotivet der fik fremstillet påskrifter, logoer mv., og fandt de mest passende modeller som forbilleder. Disse informationer blev så sendt til DWA, der sørgede for det praktiske.

Vogne fra TKVJ var nærmest cerise-farvede (RAL 3016 kommer nærmest). Nogle kalder den også svensk-rød eller tomatrød, men de svarer alligevel ikke helt til TKVJs farver syntes Lokomotivets redaktør, der også selv er Faktor uddannet.

Vogne hos NFJ m.fl. var reseda-grønne jf. selskabets egen betegnelse, nærmest som RAL 6021, i nogle tilfælde lidt mørkere ud fra givne farveprøver. En enkelt prøve fra NFJ var i øvrigt meget mørkegrøn, næsten sort.

Farverne der blev anvendt var alle enten fra DYRUP eller SADOLIN, der hver havde sine egne farvekoder.

• Selvom det er svært at konkludere med 100 procents sikkerhed, kan det dog med rimelighed konstateres, at TKVJs godsvogne i nogle tilfælde har været malede nærmest RAL 3016 +/-.
• På baggrund af farveprøver fra flere NFJ vogne, kan det konstateres, at disse har været malede nærmest RAL 6021 eller lidt mørkere og i et tilfælde næsten helt sort (meget mørkegrøn).

Ovennævnte er altså det der ligger til grund for ”Paint-shop” tegningerne og farverne, der jo som alle ved er svære at gengive på tryk, men kan give en retningslinje sammenholdt med de skrevne bemærkninger til skemaet i bladet.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Hvis farveinteresserede kommer jeg i tanker om, at der muligvis kunne være informationer at hente, hvis der er arkiver fra hhv. SADOLIN eller DYRUP??


Hej Steff,

Interessant og et prisværdigt initiativ at indsamle farveoplysninger og -prøver. Vides der noget om, hvorvidt malingen i det afskallede afskrab altid var lysægte - fx blegnede rød vistnok temmelig hurtigt o gamle dage - og kan man i malingen se de forskellige lag, som i hvert fald nogle af vognene må have fået gennem tiden?

Vh
Morten

Evt hvilke vogne som farveprøverne stammede fra?

--
ئۇلغىك

Baggrund for udformningen af godsvogns farvekortet

af Steff @, tirsdag 05. februar, 2019, 10:03 (78 dage siden) @ UTJ

Kære begge

Den gode gamle "Redacteur" har travlt med alt, men han kunne forklare, at han i sin tid fik en del kuverter, hvorpå der var skrevet banens forkortelser som OHJ, TKVJ, NFJ etc.

Deri lå så de omtalte prøver, men desværre set i bagklogskabens evindelige lys, ikke med angivelser hvorfra:-( (hvilke vogne). Der skulle tilsyneladende heller ikke være muligheder for at se tidligere farver, da "prøverne" nok kun er yderste lag:-(

Fortsat god dag

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Baggrund for udformningen af godsvogns farvekortet

af Morten Flindt Larsen, tirsdag 05. februar, 2019, 11:55 (78 dage siden) @ Steff

Kære begge

Den gode gamle "Redacteur" har travlt med alt, men han kunne forklare, at han i sin tid fik en del kuverter, hvorpå der var skrevet banens forkortelser som OHJ, TKVJ, NFJ etc.

Deri lå så de omtalte prøver, men desværre set i bagklogskabens evindelige lys, ikke med angivelser hvorfra:-( (hvilke vogne). Der skulle tilsyneladende heller ikke være muligheder for at se tidligere farver, da "prøverne" nok kun er yderste lag:-(

Fortsat god dag

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hej Steff,

Fint nok at der ikke kan ses tidligere farver på prøverne. I kan jo ikke hexe. Når blot prøverne har været smurt med lidt linolie, inden I sammenlignede dem med RAL-farverne, så de fremstod nye og friske og ikke afblegede og slidte, så er de sikkert repræsentative og pålidelige for de pågældende baners farver i epoke III. Et godt initiativ var det i hvert fald.

Vh
M:-)rten

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen