Ren reklame - og god jul

af UTJ, 20/12 2018, 16:21 (1954 dage siden)
redigeret af UTJ, 20/12 2018, 16:28

Fungerede som en anden GLS-pakkepost i går:
Heljan på FB om MaK
[image]

Det er kun en deko-prøve og den er baseret på modellen af SJ T21, men alligevel.......lige et kig til og så......

[image]

.....God jul!
Ulrik

Ren reklame - og god jul

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/12 2018, 18:31 (1954 dage siden) @ UTJ

;-) ser sku' godt ud
mvh.
Jan

God jul.

Ren reklame - og god jul

af h087 ⌂, bagsværd, 20/12 2018, 21:34 (1954 dage siden) @ UTJ

:-D

obidoaaaaaaaaaaaaaa

findes der også fotos af øsjs og hp prototype ?

der er reserveret for lang tid siden

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ren reklame - og god jul

af Svend B J, 20/12 2018, 22:49 (1954 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend B J, 20/12 2018, 23:07

Der er vist stadig et par småting der kan (og bør) rettes til:
Taget virker for højt - eller måske for fladt/for lidt runding
På HFHJ M9 er den røde farve en anelse for mørk

[image]
[image]
[image]
M11 Foto Kurt Jeppesen

Hvad angår HFHJ farverne kunne man jo skæve lidt til CL-vognene fra Hobbytrade (Kystbanne) som - efter min opfattelse - ramte den røde ganske fint:
[image]
Foto H087
samt
https://www.railorama.dk/fotos/2050,318

--
Svend
[image]

Ren reklame - og god jul + lidt kritik af kritik

af h087 ⌂, bagsværd, 20/12 2018, 23:06 (1954 dage siden) @ Svend B J
redigeret af h087, 20/12 2018, 23:11

:-)

HUSK nu at det ER prototypeprøver

ærgeligt at det gang på gang at når der vises protype modeller - så er det som regel negative ytringer
der kommer

hvorfor ikke sende en mail til fabrikanten og gøre opmærksom på evt rettelser - istedet for at lægge det ud på forums - det kunne jo ende med at fabrikanterne ikke lægger prototyper ud !

evt kritik burde jo først komme på forums, når modellerne er i handlen !

jeg tror at modellerne nok skal blive rettet til så de bliver så korekte som muligt som det nu kan lade sig gøre

håber så bare at Heljan også vil lave HP CP 31 0g 32 samt ØSJS B 51 og 52, de har jo formene fra de DSB CP vogne der kom til HP og ØSJS og vi kan vel godt trænge til et par nummervarianter af DSB CP vogne mere

mvh
og god jul
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ren reklame - og god jul

af Svend B J, 20/12 2018, 23:11 (1954 dage siden) @ h087

:-)

HUSK nu at det ER prototypeprøver

ærgeligt at det gang på gang at når der vises protype modeller - så er det som regel negative ytringer
der kommer

hvorfor ikke sende en mail til fabrikanten og gøre opmærksom på evt rettelser - istedet for at lægge det ud på forums - det kunne jo ende med at fabrikanterne ikke lægger prototyper ud !

jeg tror at modellerne nok skal blive rette til så de bliver så korekte som muligt som det nu kan lade sig gøre

håber så bare at Heljan også vil lave HP CP 31 0g 32 samt ØSJS B 51 og 52, de har jo formene fra de DSB CP vogne der kom til HP og ØSJS og vi kan vel godt trænge til et par nummervarianter af DSB CP vogne mere

mvh
og god jul
h087

.
Sludder Henning ;-)
Jeg er overbevist om at Ulrik har en finger med i spillet og melder tilbage det rigtige sted.
For øvrigt er det for sent at påpege rettelser som burde have været foretaget, når først modellerne er sat i produktion.

--
Svend
[image]

Ren reklame - og god jul

af UTJ, 20/12 2018, 23:21 (1954 dage siden) @ Svend B J

Vi klarer det nok - det er selvfølgelig en model med visse kompromisser, den er for eksempel ca 87 gange for lille. Farverne er gode og jo, dem har jeg en mening om. Nogle vil have dem lyse andre vil have dem mørke i toningen. Generelt vælges farverne efter virkelighedens og så må man indrette sin belysning på sin bane så det passer - kigger altid farver udenfor, ikke under et lystofrør eller disse afsindige "sparepærer". Billederne er i øvrigt taget på en af årets mest lysfattige dage, tror ikke der var mere end 15W i sollyset den dag.

Ren reklame - lidt tilføjelse ØSJS

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 20/12 2018, 23:37 (1954 dage siden) @ h087

håber så bare at Heljan også vil lave HP CP 31 0g 32 samt ØSJS B 51 og 52, de har jo formene fra de DSB CP vogne der kom til HP og ØSJS og vi kan vel godt trænge til et par nummervarianter af DSB CP vogne mere

ØSJS B 51 og B 52 er udkommet for længe siden - i 1999 sammen med de første CP vogne ;-)
MEN et mindre genoptryk af disse modeller vil næppe skade :-)

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Ren reklame - lidt tilføjelse ØSJS

af h087 ⌂, bagsværd, 20/12 2018, 23:52 (1954 dage siden) @ Torben Z.
redigeret af h087, 21/12 2018, 00:22

;-)

tja Torben det vidste jeg godt, købte dem i sin tid til en bekendt,

men lad mig så rette det til at håbe Heljan vil lave HP CP 31 og 32 ( der er faktisk to farvevarianter af dem ( i DSB farve med HP litrering og så i rød med hvid stribe og HP litrering samt at de har harmonikaovergang ) samt genoptryk af ØSJS B 51 og 52 ( uden harmonikaovergang )

tog det bare som en selvfølge at folket forstod at ØSJS skulle være et genoptryk

ØSJS overtog jo også 3 CL(L) vogne som ØSJS B 53 - 55 - men det er jo nok en opgave for McK hvis det har overtaget dem fra Hobbytade/F2010 - Som DSB CL vogne kunne vi jo nok bruge nogle flere både som epoke 3 og 4 og en ny variant af DSB CLE vognen kunne vi nok også bruge
men mener at MMmodeller ( Mikkel Møller ) har lavet nogle af ØSJSs B 53 - 55 exCL(L) vogne

må så lige nævne at det ville være ønskeligt at HP og ØSJS kom som både sæt med lok + 2 vogne samt enkelvis

mht til HFHJ skal det jo være ex CO vogne men der er desværre flere forskellige CO vogn HFHJ overtog
mindst 5 forskellige

desværre pt kan jeg ikke lægge foto ind pga af min pc kun vil køre i fejlsikker tilstand og ikke vil gå i normal tilstand ved genstart

Hvad LJ overtog fra DSB har jeg ikke sat mig ind i, men det kan man jo nok se her

https://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=152&g=p

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Typisk HP-oprangering

af Finn A, 21/12 2018, 12:45 (1953 dage siden) @ h087

I begyndelsen af 70-erne var en typisk HP-oprangering med HP13 for et "blandet tog" HP13-CL30-D63-et par godsvogne

Typisk HP-oprangering

af h087 ⌂, bagsværd, 22/12 2018, 05:38 (1953 dage siden) @ Finn A
redigeret af h087, 22/12 2018, 05:49

;-)

Tja det med typisk - er vel hvornår.

men vi får nok ikke en model af CL 30 da der kun den ene vogn og den har specielle bogier som stammer så vidt jeg husker MTJ motorlok

ej heller en HP B, C, D eller E vogn da interessen for HP materiel nok er for lille til en storfabrikantfremstilling kan svare sig, det skal nok være en små fremstilling til en lidt høj pris og højst sansynlig som byggesæt som igen vil afholde nogen fra at købe sådanne.

men et foto taget af Arne Kirkeby/omjk i 1973 i Hjørring viser en oprangering

HP 13 + CP 32 + E 86 + godsvogne

[image]

se den kan så laves hvis Heljan kommer med en CP 31 eller 32 ( helst begge );-)

HP 13 kommer jo i det nye år
og E 86 er jo en ex DSB EH vogn og den har Hobbytrade jo lavet ( og undertegnede ved hjælp af malling og letreset) og godsvognene som ser ud til at være HD, GS og ? findes jo

et andet Arne Kirkeby/omjk foto viser HP 13 i Hirtshals 1965 med

HP 13 + HP E + HP CL 30 ( som ikke findes som modeller - men her kunne man så tillempe alt efter behag/kompromis med E 86(exDSB EH) + HP CP 31/32 ) + DSB AX + DSB CC + DSB godsvogn HD?

[image]

AX kan fås ved DF model (endnu)
og
CC ved Heljan eller McK

og så har vi et pænt lille HP tog

og okay - når alt kommer til alt - så kunne man jo svinge malerpensel elle sprøjtepistol og ofre en CP vogn på det hellige HP togalter

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Typisk HP-oprangering

af Finn A, 14/1 2019, 15:19 (1929 dage siden) @ h087

Jeg tænker på tiden før CP-vognene kom. Her er fx. nogle billeder, der er dateret 1972:

http://tog-billeder.dk/fotos/udflugter%20og%20rejser/Ture/HP%20juni%201972/2019-7-10_HP...
http://tog-billeder.dk/fotos/udflugter%20og%20rejser/Ture/HP%20juni%201972/2019-3-22_HP...
http://tog-billeder.dk/fotos/udflugter%20og%20rejser/Ture/HP%20juni%201972/2019-1-07_%2...
http://tog-billeder.dk/fotos/udflugter%20og%20rejser/Ture/HP%20juni%201972/2019-1-08_HP...


Der var 3 godstog på hverdage: formiddag, eftermiddag og tidlig aften. Formiddagstoget tog nordgående vogne fra morgenens DSB-godstog med til Hirtshals, så de kunne komme med færgen over middag, og tog vogne fra færgen med tilbage sydpå. Eftermiddags- og aftentogene havde sjældent (mange) vogne med nordpå, men havde til gengæld vogne med fra færgen til sydgående DSB-godstog (2980, 2910, 2940).

Formiddagstoget afgik fra og ankom tilbage til spor 2, hvor godsvognene blev efterladt. Derfra rangerede det, efter omløb, til spor 13, klar til eftermiddagstoget. De andre to tog afgik fra spor 13 hhv 12 og ankom tilbage til spor 2, så vognene var lettere at rangere med.

Ren reklame - og god jul

af UTJ, 20/12 2018, 23:13 (1954 dage siden) @ Svend B J

Tjaaah den røde farve er nu ganske god, skulle jeg mene - farvefotos snyder og den var bestemt ikke postkasse. Nok om det. Den beige på taget skal ikke gå højere end netop op over de skrå sidevinduer og allerede efter kort tid var tagfarven vist snarere koksgrå eller lignende "naturfarve"..... men dette overlader vi til konstruktør og iværksætter. Som sagt er det en model på basis af den svenske og det giver visse kompromisser.

[image]

Billedet af HP's blev uskarpt (jeg er ikke god til at tage ordentlige billeder), men den er "ret rød" og ser vist godt ud - kan ses i mit forrige indlæg i baggrunden på fotoet af LJ's..

Ren reklame - og god jul

af Svend B J, 20/12 2018, 23:19 (1954 dage siden) @ UTJ

Tjaaah den røde farve er nu ganske god, skulle jeg mene - farvefotos snyder og den var bestemt ikke postkasse.

.
Jeg synes nu alligevel Heljan skulle studere nogle flere farvefotos fra dengang. Nogle af dem er faktisk i en rigtig god kvalitet.

--
Svend
[image]

Ren reklame - og god jul

af UTJ, 20/12 2018, 23:24 (1954 dage siden) @ Svend B J

Jeg har rigtig mange - særligt fra HFHJ :-) Nok om det, for farvefotos er kun indicier, der skal andre kilder til at få det gode frem.

Ren reklame - og god jul

af Svend B J, 20/12 2018, 23:28 (1954 dage siden) @ UTJ

Tjaaah den røde farve er nu ganske god, skulle jeg mene - farvefotos snyder og den var bestemt ikke postkasse. Nok om det. Den beige på taget skal ikke gå højere end netop op over de skrå sidevinduer og allerede efter kort tid var tagfarven vist snarere koksgrå eller lignende "naturfarve"..... men dette overlader vi til konstruktør og iværksætter. Som sagt er det en model på basis af den svenske og det giver visse kompromisser.

[image]

Billedet af HP's blev uskarpt (jeg er ikke god til at tage ordentlige billeder), men den er "ret rød" og ser vist godt ud - kan ses i mit forrige indlæg i baggrunden på fotoet af LJ's..

.
Østbanen, HP og LJ ser helt korrekte ud (farverne). Det er alene den røde på M9 jeg taler om. Og så det flade tag ......

--
Svend
[image]

Avatar

Ren reklame - og god jul

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/12 2018, 16:42 (1952 dage siden) @ Svend B J

Østbanen, HP og LJ ser helt korrekte ud (farverne). Det er alene den røde på M9 jeg taler om. Og så det flade tag ......

Enig - taget ligner ikke forbilledet (taget på HP 13 kan studeres nærmere her).
Ellers ser det ud til at blive nogle nydelige modeller med flot bemaling og litrering.
Farven på HP 13 ser ud til at ramme aldeles plet - og den model er for længst bestilt hos den lokale modeltogspusher :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Ren reklame - og god jul

af h087 ⌂, bagsværd, 22/12 2018, 17:11 (1952 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

;-)

læs dog for pokker hvad der står

Det er kun en deko-prøve og den er baseret på modellen af SJ T21

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ren reklame - og god jul

af Svend B J, 22/12 2018, 17:50 (1952 dage siden) @ h087

Det er kun en deko-prøve og den er baseret på modellen af SJ T21

.
Det er muligvis undervognen fra T21´eren vi ser, men vognkassen er ikke en modificeret T21. Det er den "rigtige" danske privatbaneudgave - som selvfølgelig kan nå at blive ændret undervejs. På samme måde som AL-vognen fra McK bliver det, efter der var fundet uoverensstemmelser mellem den viste prototype og den rigtige vogntegning.
Mon ikke Heljan og deres rådgivere læser med her og får foretaget nødvendige tilpasninger, inden modellerne sættes i produktion? For tagets vedkommende burde det ikke være et problem, idet det - ud fra tidlige illustrationer - ser ud til at "kasketskyggen" er en løsdel, (messing?) der placeres oven på taget (vognkassen af plastik). Tagrundingen på Heljans model af SJ T21 er korrekt.

--
Svend
[image]

God jul

af UTJ, 23/12 2018, 17:36 (1951 dage siden) @ Svend B J
redigeret af UTJ, 23/12 2018, 18:28

Kære Svend
Dit budskab er forstået i din første besked. Gentagelse fremmer ikke forståelsen.

At producere modeller til det danske marked er cirklens kvadratur. Et lillebitte marked, stigende produktonsomkostninger og en hob vrede kunder. Det ved Heljan, McK og andre producenter også godt. Alle gør deres yderste, med de begrænsninger der nu er, for at komme med de bedste modeller. Det gode er jo at der er flere om buddet, og dermed at tolkningen af forbillede og omsætning til en model har mange veje. Hermed nok også sagt at ingen producent kan stille alle tilfredse til alle tider.

Apropos farve, er det sjovt at blive kritiseret for den røde farve: jeg har i sin tid valgt den til Hobbytrade/Kystbanens udgave af HFHJ C 60/61 og også nu på HFHJ M 9. Men sammenligning med et billede med blitzgenskin og et billede på årets næstkorteste dag (i gråvejr) og derpå sønderlemmende kritik er altså lidt for meget, herunder at det åbenbart skal gentages i det uendelige. M 9 har samme røde farve som NSJV's M 8 og det er det en grund til.

Rigtig mange gode julehilsener til alle
Ulrik

God jul

af Svend B J, 23/12 2018, 18:53 (1951 dage siden) @ UTJ

Kære Svend
Dit budskab er forstået i din første besked. Gentagelse fremmer ikke forståelsen.

At producere modeller til det danske marked er cirklens kvadratur. Et lillebitte marked, stigende produktonsomkostninger og en hob vrede kunder. Det ved Heljan, McK og andre producenter også godt. Alle gør deres yderste, med de begrænsninger der nu er, for at komme med de bedste modeller. Det gode er jo at der er flere om buddet, og dermed at tolkningen af forbillede og omsætning til en model har mange veje. Hermed nok også sagt at ingen producent kan stille alle tilfredse til alle tider.

Apropos farve, er det sjovt at blive kritiseret for den røde farve: jeg har i sin tid valgt den til Hobbytrade/Kystbanens udgave af HFHJ C 60/61 og også nu på HFHJ M 9. Men sammenligning med et billede med blitzgenskin og et billede på årets næstkorteste dag (i gråvejr) og derpå sønderlemmende kritik er altså lidt for meget, herunder at det åbenbart skal gentages i det uendelige. M 9 har samme røde farve som NSJV's M 8 og det er det en grund til.

Rigtig mange gode julehilsener til alle
Ulrik

.
Det er mægtigt :-) Jeg er sikker på at vi får nogle perfekte lokomotiver som både er korrekte og kører godt.
Også et ønske om en glædelig jul herfra!

Svend

--
Svend
[image]

Glædelig Jul og Godt Nytår

af f.ormstrup ⌂, 27/12 2018, 11:37 (1947 dage siden) @ UTJ

[image]

Glædelig Jul og Godt Nytår

af UTJ, 16/1 2019, 07:56 (1928 dage siden) @ f.ormstrup

Tak Flemming, også godt nytår til dig med håb om gode reportager i 2019.....

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak