Digital modelbane i Århus.

af Helge, 11/7 2017, 00:32 (2680 dage siden)

Hej alle!

Flere af jer har sikkert hørt om planerne med at bygge en stor, digital bane i Århus.

Jeg er næsten nået til det punkt, hvor fondene skal søges, men der mangler stadig nogle få mand med stærke kompetancer inden for forskelligt i modelbyg.

En stor del af det arbejde der skal laves, skal udføres af faglærte håndværkere, men det, der gør banen til noget særligt og som giver folk lyst til at komme igen, skal laves af dygtige modelbanefolk. Du kan læse meget mere om projektet her: http://www.mjb8410.dk/

Er du god og har du lyst til at være med? Jeg ved ikke, om der vil være ret mange penge i det, men du vil i hvertfald få godtgjort dine udgifter. Du behøver ikke nødvendigvis at bo i nærheden. Der er en del arbejde, man sagtens kan lave alle mulige andre steder.

Der er allerede dygtige folk med og får vi pengene, skal vi sammen lave noget helt fantastisk. Læs om det på hjemmesiden. Her står også min kontaktemail. Send mig et par ord, så tager vi den derfra.

Lad venligst være med at bruge dette forum til at stille spørgsmål. Ikke al information er offentlig, så vi kommunikerer via email.

Venlig hilsen
Helge

Digital modelbane i Århus.

af Svend B J, 11/7 2017, 07:23 (2680 dage siden) @ Helge
redigeret af Svend B J, 11/7 2017, 07:31

Hej alle!

Flere af jer har sikkert hørt om planerne med at bygge en stor, digital bane i Århus.

Jeg er næsten nået til det punkt, hvor fondene skal søges, men der mangler stadig nogle få mand med stærke kompetancer inden for forskelligt i modelbyg.

En stor del af det arbejde der skal laves, skal udføres af faglærte håndværkere, men det, der gør banen til noget særligt og som giver folk lyst til at komme igen, skal laves af dygtige modelbanefolk. Du kan læse meget mere om projektet her: http://www.mjb8410.dk/

Er du god og har du lyst til at være med? Jeg ved ikke, om der vil være ret mange penge i det, men du vil i hvertfald få godtgjort dine udgifter. Du behøver ikke nødvendigvis at bo i nærheden. Der er en del arbejde, man sagtens kan lave alle mulige andre steder.

Der er allerede dygtige folk med og får vi pengene, skal vi sammen lave noget helt fantastisk. Læs om det på hjemmesiden. Her står også min kontaktemail. Send mig et par ord, så tager vi den derfra.

Lad venligst være med at bruge dette forum til at stille spørgsmål. Ikke al information er offentlig, så vi kommunikerer via email.

Venlig hilsen
Helge

.
Heldet tilsmiler dig!
Du kan købe et fuldt færdigt modelbaneanlæg, som er blevet til overs i Berlin:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8222486,8222486#msg-8222486
http://www.loxx-berlin.de/
Det skal bare flyttes og så er du kørende!!

--
Svend
[image]

Digital modelbane i Århus.

af Helge, 12/7 2017, 11:55 (2678 dage siden) @ Svend B J

Det er trist, at LOXX lukker, men det er ikke overraskende.
Jeg ved ikke, om du har besøgt banen, men jeg har og jeg gik derfra uden særlig lyst til at se den igen.

Når man sammenligner LOXX med Miniatur Wunderland kan man allerede i navnet se, at der er noget særligt over sidstnævnte. Jeg har talt med flere modelbanefolk som siger, at de næsten ikke ser togene, når de er i Hamborg og det er netop det, der er forskellen. De mange, mange mennesker der kommer og kommer igen er ikke nødvendigvis interesseret i togene. De er interesseret i helheden og i den verden i dukkestørrelse, de ser.

Hvad er f.eks Italienafsnittet markedsført med? Vesuv i udbrud, Vatikanet osv. Det har ikke meget med tog at gøre.

Jeg vedkender, at de er meget dygtige modelbyggere i Hamborg, men kan vi ikke blive lige så gode i Danmark, hvis vi giver os selv plads til at udvikle os? Kan vi ikke lave en dansk bane, hvro der bliver plads til Amalienborg, den lille havfrue, rådhuset i Århus og alle de mange andre ting, turister kommer til Danmark for at se? Kan vi ikke kombinere det med nye, spektakulære oplevelser, som andre baner ikke har? Selvfølgelig kan vi det. Nogle af de nye, spændende tiltag ligger allerede klar.

De fleste modelbanefolk tager et beskedent forbehold for deres egne evner. Lad være med det! Vi skal selvfølgelig have et fundament at arbejde med, men derfra kan vi udvikle os til at blive de bedste. Det kræver mere erfaring og øvelse og det kan vi give hinanden i et kreativt samspil. Jeg søger om så mange penge, at vi burde kunne belønne folk for deres arbejde, også selv om man insisterer på, at det skal være på hobbyniveau, at man sidder i den anden ende af landet og man kun kan arbejde i weekenderne. I ved jo selv, at en masse arbejde ikke foregår på selve banen.

Skriv til mig på legetoys@legetoys.dk Vi skal stadig have folk med på holdet!

Digital modelbane i Århus - hvilken målgruppe?

af Nordexpress, 12/7 2017, 15:15 (2678 dage siden) @ Helge
redigeret af Nordexpress, 12/7 2017, 15:32

Undskyld, jeg forstår ikke logikken i dit sidste indlæg. Du skriver, at LOXX har et langt bedre modelbanefokus end Miniatur Wunderland.

Samtidig er faktum, at LOXX lukker bl.a. pga. lavt besøgstal (og manglende vedligehold og ssv. forhøjet husleje), mens MW i Hamburg er blandt Tysklands mest kendte og mest besøgte turistattraktioner.

Din logik er, at LOXX er en bedre modelbane, men samtidig skriver du, at et stort dansk anlæg skal tiltale og tiltrække danske og turister i stride strømme. Hvis det sidste er dit virkelige mål, hvordan kan du så med en håndbevægelse afvise MW Hamburgs idégrundlag?

Successen i Hamburg skyldes - udover forretningstalent - at medarbejderne især hyres for deres kreativitet og skaberevne - på ingen måde for årelang modelbanekældererfaring. På det seneste er det så især arkitekter og CAD-brugere, der er kommet til. Modelbanefolk anvendes til at holde anlægget og togene kørende.

Digital modelbane i Århus - hvilken målgruppe?

af Helge, 12/7 2017, 16:03 (2678 dage siden) @ Nordexpress

Jeg afviser ikke på nogen måde Miniatur Wunderland. Tværtimod.

Selvfølgelig skal der modelbanefolk med i arbejdet. Det er dem der ved, hvordan en sporplan bedst fungerer, det er her den specialiserede viden om mange forskellige emner befinder sig. Det er i høj grad igennem holdets arbejde, at interessen for modeltog i Danmark skal styrkes og det er den gruppe der skal kunne gå ind i og ud af projektet efter behov, lyst og tid.

Det er i den gruppe, der skal opstå lyst til at eksperimentere og bruge tid på noget der måske slet ikke virker alligevel. De skal være den kreative base.

Succesen afhænger af, om vi kan give publikum nogle gode og også meget gerne inddragende oplevelser og jeg tror nu nok, at vi allerede har nogle gode svar.

Alt det trælse skal der anden arbejdskraft til.

Digital modelbane i Århus.

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/7 2017, 15:42 (2676 dage siden) @ Helge
redigeret af Morten Flindt Larsen, 14/7 2017, 15:47


Jeg vedkender, at de er meget dygtige modelbyggere i Hamborg, men kan vi ikke blive lige så gode i Danmark, hvis vi giver os selv plads til at udvikle os? Kan vi ikke lave en dansk bane, hvro der bliver plads til Amalienborg, den lille havfrue, rådhuset i Århus og alle de mange andre ting, turister kommer til Danmark for at se? Kan vi ikke kombinere det med nye, spektakulære oplevelser, som andre baner ikke har? Selvfølgelig kan vi det. Nogle af de nye, spændende tiltag ligger allerede klar.


Sådan en bane med nye, spektakulære oplevelser, som andre baner ikke har, herunder Amalienborg, den lille havfrue, rådhuset i Århus osv., har Danmark allerede. Den ligger i Billund og havde 1,7 mio. besøgende i 2015.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Digital modelbane i Århus.

af Helge, 14/7 2017, 16:15 (2676 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så virker det jo!
Og vi behøver endda ikke helt så mange besøgende for at få det til at løbe rundt. Gik du ind i diskussionen, fordi du overvejede at være med på holdet?

Digital modelbane i Århus.

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/7 2017, 16:21 (2676 dage siden) @ Helge
redigeret af Morten Flindt Larsen, 14/7 2017, 16:25

Så virker det jo!
Og vi behøver endda ikke helt så mange besøgende for at få det til at løbe rundt. Gik du ind i diskussionen, fordi du overvejede at være med på holdet?


Nej, jeg gik ikke ind i diskussionen. Det var en rent informativ meddelelse. Og nej, jeg overvejer ikke at "være med på holdet"; ideen er ikke original og nytænkende nok for mig. Lignende ideer fremsættes rundt regnet hvert halve år, hvorefter de fordamper. Det er lidt en dille.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Digital modelbane i Århus.

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 16/7 2017, 13:50 (2674 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa

Uanset hvad der menes om projektet (for, imod, sensation eller urealistisk) så er det prisværdigt at ildsjæle tager initiativet, til modigt at prøve noget "der har været prøvet før".
Uanset om projektet bliver til noget eller ej, så er det godt at nogle mennesker vil bruge deres tid og energi på projektet - og det skal de have lov til, så lang tid det ikke generer andre mennesker.

Med hensyn til modelbanen og Legoland, det er rigtigt at attraktioner findes i Legoland, men det udelukker ikke at andre også kan lave de samme attraktioner og landskaber - det bliver jo ikke kopi, men eget udtryk.
Tænk på hvis folkene bag ved MiWuLa havde ladet sig begrænse af det samme.

Min eneste "bekymring" er om der kommer "for mange" modeljernbaner, som vil skal dele de samme turister. Men hvis folkene bag ved den nye bane forholder sig til det er det vel OK.

Mvh Ole

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Digital modelbane i Århus.

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/7 2017, 14:14 (2674 dage siden) @ Ole Juhl


Min eneste "bekymring" er om der kommer "for mange" modeljernbaner, som vil skal dele de samme turister. Men hvis folkene bag ved den nye bane forholder sig til det er det vel OK.

Hejsa,

Ja, det er da bestemt OK, og der er da også folk, som forholder sig til tilsvarende projekter rundt regnet hvert halve år, så det er bare for nye ildsjæle at klø på. Dog er jeg ikke som du "bekymret" for, om der kommer for mange modeljernbaner. Den slags bekymringer overlader jeg til eventuelle investorer og til de øvrige operatører på markedet (Legoland skal nu nok klare sig). Hvis der ikke er turister nok til både en "Modeljernbane Danmark" i Århus (eller "Modelljernbane DOXX", når nu der ikke længere er et "LOXX" i Berlin), en Modeljernbane Europa 25 km derfra og måske en tredje bane på Djursland, så løser markedet naturligvis det problem. :-D

(Og øv, nu kom jeg så alligevel til at gå ind i en diskussion!) ;-)

Med venlig hilsen
M:-)rten

Digital modelbane i Århus.

af henho, Ringkøbing, 16/7 2017, 22:04 (2674 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-D Jeps Morten, så klappede fælden

--
Med venlig hilsen

Henrik

Digital modelbane i Århus.

af Helge, 19/7 2017, 11:41 (2671 dage siden) @ Svend B J

Mht. Loxx er der nogle oplysninger i den artikel, der henvises til og jeg kan supplere:

Loxx stod overfor en forlængelse af lejekontrakten på 10 år. I Tyskland er lejemarkedet anderledes end i Danmark. Jo længere uopsigelig lejekontrakt, jo billigere er huslejen. Hvis ejerne gerne ville se tiden an og derfor kun ville have en kontrakt på f.eks. 2 år, kunne det øge huslejen kraftigt.
10 år er lang tid, hvis man føler sig usikker.
Jeg kender ikke huslejen i Berlin, men den ligger antagelig på 12 -1400 kr per kvadratmeter. I Århus, på de bedste adresser (til en modelbane) ligger huslejen på under 600 kr per kvadratmeter.

Loxx har i gennemsnit haft 85.000 besøgende om året, hvor Miniatur Wunderland har over 1.000.000 besøgende om året. Forskellen skal ses i de oplevelser, MiWuLa tilbyder. Man kan ikke "bare" lige lave en modelbane og så regne med, at folk strømmer til.

Den planlagte bane i Århus kan balancere med godt 40.000 besøgende om året og alligevel have råd til tilstrækkelig mange fuldtidsansatte.

Men der mangler stadig modelbanefolk der kan give en hånd med på forskellig vis. Din geografiske placering er ikke så vigtig.
Har du mod på det, kan du skrive til mig på legetoys@legetoys.dk

Venlig hilsen
Helge

Digital modelbane i Århus.

af Svend B J, 19/7 2017, 11:56 (2671 dage siden) @ Helge

Men der mangler stadig modelbanefolk der kan give en hånd med på forskellig vis. Din geografiske placering er ikke så vigtig.
Har du mod på det, kan du skrive til mig på legetoys@legetoys.dk

Hvis det er mig du spørger: Jeg har hverken tid, mod eller lyst ;-)

--
Svend
[image]

Digital modelbane i Århus.

af Togmanden fra Hjørring, 20/7 2017, 16:20 (2670 dage siden) @ Helge

Helge

Du skriver at toget ikke er så vigtigt som hele oplevelsen, men alligevel peger du på at banen skal være digital, og i samme ombæring negligerer du fuldstændigt modelbanen i Hadsten, fordi det et analogt anlæg. Men det er vel lige meget, når det er oplevelsen og ikke teknikken bag den det drejer sig om?

Desuden er det fuldstændigt usmageligt at følge med i udviklingen, hvor du på et tidspunkt fandt på at overskuddet skulle gå til børn, kun fordi det så er lettere at søge fonde.


/Peter

Digital modelbane i Århus.

af Helge, 22/7 2017, 10:45 (2668 dage siden) @ Togmanden fra Hjørring

Hej Peter.

For det første:
jeg negligerer ikke togbanen i Hadsten. På mange måder er det en flot bane og der sidder en lille, meget dygtig gruppe modelbanefolk og arbejder meget med den. Men den er, så at sige, kommet til verden på et forkert tidspunkt og resultatet er, at den er analog og at materiellet og landskabet er tysk.
Under den store ombygning forrige år, kunne de have valgt at ændre på det, men i stedet valgte de at udbygge udelukkende skyggebanegården. Alt andet ville have været meget mere resourcekrævende, men jeg mener alligevel, at det var en forkert beslutning.
Banens drift er i øvrigt baseret på frivillig arbejdskraft og det vil altid være en svaghed.

For det andet:
jeg har udtrykt mig forkert, hvis det har efterladt det indtryk, at det sociale aspekt kun er i billedet, fordi vi ikke kan komme udenom det. Både min kone og jeg har i mange, mange år engageret os i at hjælpe familier og enkeltpersoner, der havde behov for det og vi har også kunnet se, at det har gjort en forskel.
Det er bare ikke meningen, at modelbanefolk, der engagerer sig i banen (og nu er vi da nogle stykker) skal føle, at det er derfor de selv er der. De er der naturligvis for at arbejde med modeltog. At vi så samtidig kan hjælpe nogle unge mennesker med at få bedre tag i arbejdsmarkedet og at vi - igennem Broen-Danmark - kan medvirke til at give en masse børn et godt fritidsliv, kan ingen vist have noget imod.
Selve modelbanen skal etableres som en fond. Den skal ikke have private penge og den skal styres af en daglig leder og en bestyrelse. Der er ingen, der bliver rige på den bane, men kan den lave arbejdspladser, give folk en god oplevelse, hjælpe nogle mennesker og være en spydspids for modeltog i Danmark, har den nået sit mål.

Selv går jeg ind i arbejdet som entreprenør. Det er mig, der skal sørge for at drive arbejdet fremad og samle trådene. Jeg håber naturligvis, at bestyrelsen derefter vil ansætte mig som daglig leder, men det har jeg faktisk ikke indflydelse på.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak