Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?
Der skal kunne køres på det i 8 timer hver dag.
Der skal kunne køres på det i 8 timer hver dag.
Tak.
Nu ved jeg, hvad jeg skal bruge.
Vil du røbe hvad du har fundet ud af?
Det bliver Tillig Elite i Code 83, i hvert fald hvis skinnerne skal leveres uden ballast.
Det bliver Tillig Elite i Code 83, i hvert fald hvis skinnerne skal leveres uden ballast.
Det er ganske pæne spor, jeg bruger dem selv.
Der er dog en del arbejde i sporskifterne med de fjedrende tunger. Peco eller Roco laver også pænt spor som er væsentligt lettere at arbejde med under de forhold du ønsker.
Johnni
weinert er nu heller ikke og gå af vejen af det er lækkert spor og sporskifter
Denis Petersen
weinert er nu heller ikke og gå af vejen af det er lækkert spor og sporskifter
.
.....men der skal nu ikke mange af den slags på anlægget, før økonomien er slået i stykker
Pris: I omegnen af 1700 kr (pr stk)
--
Svend
weinert er nu heller ikke og gå af vejen af det er lækkert spor og sporskifter
.
.....men der skal nu ikke mange af den slags på anlægget, før økonomien er slået i stykker
Pris: I omegnen af 1700 kr (pr stk)
Weinerts sporskifter har så den fordel, at de kan bruges sammen med Peco code 75, så man kan nøjes med de dyre sporskifter de steder, hvor de "gør sig", dvs. i de primære hovedspor. Det kan Tillig Elite (code 83) i praksis også, men i så fald ser det bedst ud, hvis man selv brunerer nysølvskinnestrengene (med våbenblånelse i vædskeform, husk afskylning bagefter), så de kommer til at matche Tilligs. Så har man et ensartet spor at gå ud fra, når man sidenhen påfører skinnerne "rust" på siderne og maler svellerne inden ballasteringen.
Vh
Morten
Ja, og så er det ikke engang med danske trækstænger...
Det er da irriterende, kunne de ikke have lagt dem i æsken...
"Men det er da ærlig talt noget irriterende, at man skal til at forbedre sådanne helt nyindkøbte vogne"
Nogen der vil starte en tråd med at tude over Weinert?
Jeps .En de er bare lækre skal jeg hilse og sige med de 4 jeg havde i hånden
Denis Petersen
Ja, og så er det ikke engang med danske trækstænger...
Det er da irriterende, kunne de ikke have lagt dem i æsken...
"Men det er da ærlig talt noget irriterende, at man skal til at forbedre sådanne helt nyindkøbte vogne"
Nogen der vil starte en tråd med at tude over Weinert?
.
Dril bare
Forskellen er at Weinert fremstiller et helt korrekt - modelrigtigt - tysk spor. Jeg har selv anskaffet et af de helt lange sporskifter, og det er bare flot, flot, flot. Men især det dobbelte krydsningssporskifte (håndbygget) er oppe i den høje prisklasse og det er måske skudt lidt over målet, at opbygge et så stort anlæg - som skal ses på afstand - med et så kostbart spor. Tillig (eller andet af samme kvalitet og prisklasse) egner sig bedre.
--
Svend
Jeps .En de er bare lækre skal jeg hilse og sige med de 4 jeg havde i hånden
Denis Petersen
Nu skal du ikke prale. Du havde kun tre
/Klaus
Ja, og så er det ikke engang med danske trækstænger...
Det er da irriterende, kunne de ikke have lagt dem i æsken...
"Men det er da ærlig talt noget irriterende, at man skal til at forbedre sådanne helt nyindkøbte vogne"
Nogen der vil starte en tråd med at tude over Weinert?
.
Dril bareForskellen er at Weinert fremstiller et helt korrekt - modelrigtigt - tysk spor. Jeg har selv anskaffet et af de helt lange sporskifter, og det er bare flot, flot, flot. Men især det dobbelte krydsningssporskifte (håndbygget) er oppe i den høje prisklasse og det er måske skudt lidt over målet, at opbygge et så stort anlæg - som skal ses på afstand - med et så kostbart spor. Tillig (eller andet af samme kvalitet og prisklasse) egner sig bedre.
Hvilken producent fremstiller et korrekt - modelrigtigt - dansk træsvellespor, dvs. med den korrekte svelleafstand? Det er der vist endnu ingen der gør, men hvem kommer tættest på? Når man ser på den akkuratesse, der lægges for dagen i kritikken af puffer m.m. på brøkdele af millimetre, så undrer det mig, at sporet slet ikke vurderes ud fra samme nøjagtighedskriterier.
Her er et foto 8DJM/KF-S) fra klargøringen til lægningen af betonsvellespor ved Hedehusene i 1952. Den type betonsveller (altså epoke IIIb) findes vist heller ikke på markedet:
Vh
Mrten
Svellen på dit billede blev heller ikke indført, det er et projekt for at vurdere holdbarheden af hele betonsveller. De blev ikke indført, selvom det er en tysk standardsvelle. Istedet kørte man videre med en forbedret udgave af 2-blok svellen fra 56. Det der kom til at hedde monoblok-svelle kom først i 89... Men ellers er normen 62,5cm i svelleafstand i dk, mindre i spsk og skæringer, større i bagspor. Med tilligs flexspor kan man gøre det ret nøjagtigt, selvom det er med tysk bespænding. De laver både Dt (træ) og Dm (monoblok), 2-blok spor må man se efter ved franske producenter, det var også derfra DSB fik ideen...
Mvh Muncken
Tak for fyldig redegørelse. Jo, jeg var godt klar over, at strækningen ved Hedehusene var et forsøg.
Og svaret på Helges spørgsmål om, hvad der er det bedste spor (til en dansk modeljernbane må man formode), fik vi også.
Med venlig hilsen
Mrten
Svellen på dit billede blev heller ikke indført, det er et projekt for at vurdere holdbarheden af hele betonsveller. De blev ikke indført, selvom det er en tysk standardsvelle. Istedet kørte man videre med en forbedret udgave af 2-blok svellen fra 56. Det der kom til at hedde monoblok-svelle kom først i 89... Men ellers er normen 62,5cm i svelleafstand i dk, mindre i spsk og skæringer, større i bagspor. Med tilligs flexspor kan man gøre det ret nøjagtigt, selvom det er med tysk bespænding. De laver både Dt (træ) og Dm (monoblok), 2-blok spor må man se efter ved franske producenter, det var også derfra DSB fik ideen...
Mvh Muncken
.
Duoblok-spor i model
SL-106F PECO Streamline OO/HO Code 75 Flexible track Bibloc
Se også (om Mein Gleis fra Weinert):
http://www.h0-modellbahnforum.de/t321561f54854-Weinert-Modellbau-mein-Gleis.html
http://blog.weinert-modellbau.de/2011/12/flexgleis-mein-gleis-ist-ausgeliefert/
http://www.mein-gleis.de/
--
Svend
Rettelse 3 ja undskyld hehe
Denis Petersen