Brunkulstog - i virkeligheden, sidst i 50´erne

af Georg Schmidt, 21/12 2016, 00:06 (3070 dage siden) @ Svend B J

Før tiden med P-E vogne kørte man med 40 vogne af PF-typen (bremsefordeling kender jeg ikke) samt togførervogn CXM og en togvægt på omkring 900 tons.

Midtkraft i Århus begyndte jo med brunkul fra lejet i Ejstrupholm i 1955 til 1957. Trækkraften var D-maskiner fra depotet i Århus og sågar R-maskiner (kun få ture), det har nok kostet en tur til Brande for drejning og forsyning samt 40 km/t fra Skanderborg med R-maskinen, D-maskinen kunne jo drejes i Silkeborg på udturen. Til sidst forsøgte man sig med MX 131-132 til disse tog og det gik også godt lige til en MX viste sig at være for stiv til sidesporet i Ej.:-D
Jeg husker disse tog som ikke var så lange når de passerede overkørslen i Viby J, hvor jeg holdt "vagt" ved "brunkulstid" som 10-11 årig og jeg husker MX'erne som ret larmende køretøjer.:-D

I 1958 begyndte brunkulskørslen fra Fasterholt og der blev oprettet en "brunkulstur" i Fredericia som hed tur 12 med en to tre N maskiner. Den egentlige N-tur var jo tur 11 i Fa. Udvekslingen af N-maskiner skete ved trekantskørsel mellem Brande-Århus-Fredericia-Brande. Til sidst kun ved godstog mellem Brande og Fredericia. Vestkraft i Esbjerg begyndte også på den tid og det var Esbjergs PR-maskiner der var trækkraften frem til 1961 hvor N-maskinerne i den sidste tid også kørte til Esbjerg med brunkul. I november-december 1960 blev MX 1002 og 1003 indsat i 2. distrikt som skolemaskiner og i den midlertidige tur var brunkulstogene til Århus indlagt. En MX kunne klare to hele dobbeltture i dognet til Fasterholdt hvorimod N-maskinen kun kunne klare halvanden. N-maskinerne vendte dog tilbage efter denne skolekørsel, men ved vinterkøreplanen 1961 havde man fået 5 MX i MX-turen i Århus og på femtedagen var brunkulstogene så nu var det ved at være slut for N-maskinerne. Dampkørslen med brunkul har vel været slut omkring årsskiftet 1961-62 eller måske lidt senere.

Mvh
Georg

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak