CC-vogn?

af Ola Ahlström, 12/8 2016, 23:11 (3002 dage siden)

På ett svenskt mj-forum diskuteras danska CC-vagnar i utländsk trafik. Tre frågor är just nu altuella;

1. Enligt boken "Internationale tog via Öresund" var vagnarna CC 1180-1199 utrustade för trafik i Sverige, i vilken omfattning skedde detta?

2. Enligt en uppgift så var en CC-vogn tidtabellsatt i tåg nr 187 Nord-Express mellan Paris och Köpenhamn 1948 och i samma tåg 1958 mellan Paris och Stockholm. Stämmer denna uppgift?

3. Enligt boken "Internationale tog via Gedser" var de 20 vagnarna CC nr 1180-1199 år 1959 använda i tågen Skandinavien-Italien-Express, Alpen-Express, Hamburg-Express og Skandinavien-Paris-Express, på vilka delsträckor användes CC-vagnarna?

Ola Ahlström
Malmö

CC-vogn?

af UTJ, 13/8 2016, 20:38 (3001 dage siden) @ Ola Ahlström

På ett svenskt mj-forum diskuteras danska CC-vagnar i utländsk trafik. Tre frågor är just nu altuella;

1. Enligt boken "Internationale tog via Öresund" var vagnarna CC 1180-1199 utrustade för trafik i Sverige, i vilken omfattning skedde detta?

2. Enligt en uppgift så var en CC-vogn tidtabellsatt i tåg nr 187 Nord-Express mellan Paris och Köpenhamn 1948 och i samma tåg 1958 mellan Paris och Stockholm. Stämmer denna uppgift?

I 1948 har det været en CA-vogn som er anvendt til Nord-express. CA-vognene havde i 1950'erne elvarme, bla til brug i forbindelser via Schweiz.

Af RIC-påskriften på CC 1180-1199 og AV 321-340 fremgik det at vognene kunne benyttes i både Sverige og Norge.

Heljan CC 1140?

af Ola Ahlström, 13/8 2016, 20:58 (3001 dage siden) @ Ola Ahlström

I satsen "Skandinavien Italia Express" (art nr 55023) som gavs ut av A.C.M.E. tillsammans med Heljan 2007 (?) var en Heljanvagn littera CC nr 1140 inkluderad.

1. Är detta en korrekt vagnsindivid för just "Skandinavien Italia Express"?

2. Är vagnen nr 1140 en "standardvagn" ur Heljans dåvarande sortiment eller en specialmärkning med tanke på utlandstrafik?

Ola Ahlström
Malmö

Heljan CC 1140?

af UTJ, 14/8 2016, 07:12 (3001 dage siden) @ Ola Ahlström

CC 1140 mfl havde i 1956 følgende RIC-mærke: DB, It, A, NS, L, B, F og SAAR. Vogne med elvarme (CA, fra 1956 og 1959 CC) var beregnet forforbindelser til Sverige og Schweiz, samt selvfølgelig mulige at indsætte i dampvarmeopvarmede tog.

Heljan CC 1140?

af UTJ, 14/8 2016, 19:07 (3000 dage siden) @ UTJ

CC 1140 mfl havde i 1956 følgende RIC-mærke: DB, It, A, NS, L, B, F og SAAR. Vogne med elvarme (CA, fra 1956 og 1959 CC) var beregnet forforbindelser til Sverige og Schweiz, samt selvfølgelig mulige at indsætte i dampvarmeopvarmede tog.

....Og 1149-ca 1169 havde også "S" i RIC-mærket (D,NS,F,It,S,L,B,SAAR,CH,J), så de har formentlig kørt på Sverige, på trods af, at de ikke havde elvarme. Bemærk at disse vogne også kunne komme så langt som Jugoslavien og kunne bruges i Schweiz. RIC-mærket fik lande slettet i 1960/61, sikkert efter de sidste af de 20 vogne med elvarme var leveret.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak