Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af cm, 6/10 2011, 15:49 (4774 dage siden)

Her er så den ene af mine to CL-vogne fra Märklinsættet 42764 :
CL 1541 & CL 1543.
Som det vil fremgå af fotoet er vognene litreret CL - med "lille stort L"
Hmm - skulle vinduerne ikke have været delt hrisontalt på midten? Eller har vognene haft andre vinduer tidligere? Når jeg sammenligner med fotos fra jernbanen.dk er der todelte vinduer. Vognene har fine hvide skilte og er på rejse fra NYBORG - Fredericia - Padborg - FLENSBURG... hyggeligt. Nogen der ved hvilket tog der var tale om?
mvh
Chr
[image]

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af bl, 6/10 2011, 16:50 (4774 dage siden) @ cm

Det er da sikkert et par fine vogne, men du skal da ikke være ked af, at vinduerne ikke er tvedelte, for ud over litreringen er der der stort set intet, vognene ellers har til fælles med forbilledet.

Vognene er oprindeligt tyske vogne, der har fået DSB-farve og -litrering.

Om ruteskiltet er autentisk eller ej, skal jeg ikke kunne sige, men vognene var jo oprindeligt bygget til den sjællandske nærtrafik, så jeg tvivler på, at de fast har kørt helt til Flensburg....

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af cm, 6/10 2011, 18:18 (4774 dage siden) @ bl

Nå...
Men du har ret - vognene passer jo meget godt ind i det generelle epoke III billede, sammen med mine vogne fra Hobbytrade og Heljan - så der bliver moset passagerer ind til Flensborg alligevel og de bliver hægtet bag på min mx'er...:-)

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af Svend B J, 6/10 2011, 22:49 (4774 dage siden) @ bl

Det er da sikkert et par fine vogne, men du skal da ikke være ked af, at vinduerne ikke er tvedelte, for ud over litreringen er der der stort set intet, vognene ellers har til fælles med forbilledet.

Vognene er oprindeligt tyske vogne, der har fået DSB-farve og -litrering.

Ja, de har intet med danske vogne at gøre. Vil man have korrekte CL-vogne i model, køber man naturligvis vogne fra Hobbytrade.

--
Svend
[image]

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 6/10 2011, 21:27 (4774 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 6/10 2011, 21:37

Hej cm
som Bjarne rigtig skriver er disse vogne ikke korrekte CL, mem ommalede vogne af DB type C4i-30/B4y30 typen - men du kan roligt bruge dem til Flensborg - de rigtige CL har endda været brugt til Hamburg ( så myten om vogne med træbogie ikke måtte køre i Tyskland er så - en myte )Endvidere har endda CP vogne været i Tyskland : tog 1315 i 1960 : MO + CP fra Niebüll - Esbjerg
så sæt du dem bare roligt på

PS der er et tog i 1956 ( 30/6 - 2778 )lø, sø, ma : Tog 462 løb Esbjerg - Tønder - Niebüll - Hamburg Altona - oprangering MO + AV + CL - med det er jo så ikke over Flensburg - og der har også været brugt tyske førkrigsvogne og "silberlinge" i disse løb - endda helt til Struer - så virkeligen er jo så noget broget - netop som virkeligen jo altid er

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af Svend B J, 6/10 2011, 22:52 (4774 dage siden) @ h087

PS der er et tog i 1956 ( 30/6 - 2778 )lø, sø, ma : Tog 462 løb Esbjerg - Tønder - Niebüll - Hamburg Altona - oprangering MO + AV + CL -

Hej Henning,
Er du sikker på at CL-vognen løb helt til Hamburg-Altona? Man kunne jo forestille sig, at den blev koblet af i Niebüll.

--
Svend
[image]

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af UTJ, 6/10 2011, 22:55 (4774 dage siden) @ Svend B J

PS der er et tog i 1956 ( 30/6 - 2778 )lø, sø, ma : Tog 462 løb Esbjerg - Tønder - Niebüll - Hamburg Altona - oprangering MO + AV + CL -


Hej Henning,
Er du sikker på at CL-vognen løb helt til Hamburg-Altona? Man kunne jo forestille sig, at den blev koblet af i Niebüll.

Cl-vognen har med sikkerhed ikke været i Hanborg, for trinene passer ikke til tyske perroner.

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 7/10 2011, 04:28 (4774 dage siden) @ UTJ
redigeret af h087, 7/10 2011, 04:44

Hej
tror at de to Herrer Svend og Ulrik har ret - men det viser sig så at Svend har ret i en af sine tidligere udtalelser "man skal ikke altid tro på hvad man læser" - oplysningen og oprangering er taget fra bogen "Internationale tog via Jylland"
side 50
[image]
dernæst rinder det mig i hu at der ikke var CL vogne i Jylland Fyn før tidligst 1960
numrene 1622 - 1631 var de første -
tja - beklager oplysningen - men CPvogn i Niebüll er god nok - det er der foto af i samme bog side 60 - og har det også selv (Hesselink/HGC)
[image]
og går man ind i togplan 6 fra 57 ( har desværre pt ikke 56 ) står der også CC og AV vogne i oprangeringerne til Hamburg Altona - tja - der skal kontroleres -
men mener dog trods alt at jeg har hørt, set eller læst et eller andet om CL vogne i Hamburg -
det må undersøges
Foriøvrigt er jeg stødt på nogle andre mærkværdige ting i forbindelse med tjenestekøreplaner og togplaner - fx har jeg en tjenestekøreplan IA fra samme periode i 3 eksemenplarer hvor der på omslagene er trykt : forløbig udkast henholdsvis endeligt udkast og tjenesteeksemplar - og 2 stk togplan 6 1953 der ikke er ens i oprangeringerne - gad vide...???? !!!!

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af UTJ, 7/10 2011, 06:41 (4774 dage siden) @ h087

CL kom til Jylland i 1958. De første var nybyggede - det var først langt senere at man eksporterede de ældste fra Sjælland. Leveringerne i 1962 var også mest til Jylland (fx CL 1471-1480).

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 7/10 2011, 10:51 (4774 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik
ja - så har vi da et større opredigerings - og kontrolarbejde foran os. Her er hvad DSBs egne papier siger og skriver og udklip fra bogen personvognsmateriellets historie ( Jens Bruun- Petersen )(Banebøger ) side 86 siger
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af cm, 7/10 2011, 09:06 (4774 dage siden) @ h087

[image]
Interessant!
Men nu dukker der et nyt spørgsmål op: Kigger man på din liste "Sommer 1956" og ser på fx tog 960 Fra 30/9(nederst)

Betyder det at:

Toget hedder 960

NP (?) hvad er det?

Ar - Pa: Kører Aarhus - Padborg

Fh - En MY'er kommer fra Frederikshavn med AV-CAE og har toget med fra Århus til Fredericia

MOK - MOK (2 x MO med kedel)overtager i Fredericia fra MY'eren

AV og CAR støder til toget i Fredericia og tages med til Hamburg

AV og CAE (og MYeren) efterlades i Fredericia

Det der reelt kommer til Hamburg-Altona er MO(k)+MO(k)+ AV + CAR ? -

mvh
Chr

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 7/10 2011, 10:53 (4774 dage siden) @ cm

hej cm
det har du fået helt korrekt ind og NP står for Nordpilen

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af Svend B J, 7/10 2011, 12:30 (4774 dage siden) @ cm

[image]
Interessant!

Ar - Pa: Kører Aarhus - Padborg

Fh - En MY'er kommer fra Frederikshavn med AV-CAE og har toget med fra Århus til Fredericia

MOK - MOK (2 x MO med kedel)overtager i Fredericia fra MY'eren

AV og CAR støder til toget i Fredericia og tages med til Hamburg

AV og CAE (og MYeren) efterlades i Fredericia

Det der reelt kommer til Hamburg-Altona er MO(k)+MO(k)+ AV + CAR ? -

AV og CAR (i for- og eftersommerperioden AC-WR-CC) er med hele vejen fra Frederikshavn til Hamburg-Altona

--
Svend
[image]

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 7/10 2011, 13:45 (4774 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend
takker og jeg har lige været inde og rette det - men godt der er nogen der læser med
vi ses vel snart - men hvad gør vi ved de der CL vogne??? - et eller andet sted er der noget modstridende oplysning

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af Svend B J, 7/10 2011, 14:19 (4773 dage siden) @ h087

takker og jeg har lige været inde og rette det - men godt der er nogen der læser med

Hej Henning

Har du et bud på, hvilke type spisevogne "WR" der var indsat mellem Frederikshavn og Hamburg Altona i 1956?

--
Svend
[image]

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 7/10 2011, 16:25 (4773 dage siden) @ Svend B J
redigeret af h087, 7/10 2011, 16:55

Hej Svend
det var en "grimmer" en:-D - var det:-P - skal finde mine diverse notater frem og prøve at lave en sammenstilning af det her i week-enden - men foreløbig nogle numre der er bekræftet med foto, andre med skrift og igen flere der er nævnt i diverse bøger - også de udenlandske - men mit spanske og franske er ikke godt -
selvom da jeg arbejdede i Frankrig og "pludrede" med en "dame" på et "stille" sted- hvor hun så pludseligt tegnede en smedejernsseng - var jeg imponeret - hun havde åbenbart forstået at jeg var smed - nå det var et sidespring:-P
men tilbage til spisevogne - sovevogne havde nu været mere i tråd:-D
men flg numre er nævnt og i omløb :( og ikke sikkert at de har kørt i Nordpilen )
2840 WSPE/WR SudExpress type,1926 Dyle & Bacalan/Bordeaux 1930 > WR - fotobekræft i Nordpilen
2867 WR Simplon Orient type 1925/26- ikke helt bekræftet - noget jeg har hørt/læst
2875 WR Simplon Orient type 1925/26- ikke helt bekræftet - noget jeg har hørt/læst
2975 WR,Reggio type, 1927
4008 WPC/WR Fléche d´Or type, 1926
4057 WPC/WR Fléche d´Or type, 1926
4058 WPC/WR Fléche d´Or type, 1926
4071 WP/WR Fléche d´Or type, 1926 - er nævnt at den har kørt i Nordpilen
4078 WP/WR Fléche d´Or type, 1926
4080 WP/WR Fléche d´Or type, 1926
4086 WP/WR Fléche d´Or type, 1927
4103 WP/WR Etoile du Nord type, 1927 - og endda i blå/creme versionen - fotobekræft
4202 WR Nivelles type , 1920
4212 WR Nivelles type , 1940
4243-4249 WR Arad/Nivelles type,1943 - er nævnt brugt i Nordpilen
og så nok nogle flere når det bliver gennemgået
men vi høres senere
og lige en tak til de personer der har hjulpet med diverse oplysninger og papir om dette "for vor tid så vanskelige emne"

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

WR NP, Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af Steff, 9/10 2011, 10:19 (4772 dage siden) @ h087

Godformiddag!

M.h.t. WR i NP som du stillede op i listen, har jeg lige løbet Materiel Roulant (MR) igennem.
2840 muligvis OK at der ikke er nogen bemærkninger i MR
2967 og 2875 WR 28 pladser muligvis OK, der er i hvert tilfælde ikke nogen bemærkninger i MR.
4008 OK 1956.
4057 OK 1962-1963.
4058 ?, muligvis, streget af MR ukendt dato, ændret 1958.
4071 OK 1938 - 1962.
4078 OK 1956-1957.
4080 OK 1936 - 1939 og 1956 - 1959.
4086 OK 1956 - 1957.
4103 OK første WR i Nordekspress i DK 1946.
4200 typerne OK for ARAD og muligvis for Nivelles, altså ingen bemærkninger i MR.

OK ingen bemærkninger betyder at der ikke er noget til hinder for anvendelse i løb til/fra DK.
Hvor der er et eller flere årstal confirmed anvendelse i denne tidsperiode.
Iøvrigt er vognlister eller billeder - hvis muligt - nok det bedste. De franske divisioner af CIWL har ikke anmærkninger om HVOR deres vogne kører i en bestemt tidsperiode.
Men det er da alligevel et betragteligt antal og TYPER der har besøgt DK.
Fortsat - forhåbentligt - god søndag.

WR NP, Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 9/10 2011, 13:16 (4772 dage siden) @ Steff

Hej Steff
tak for det - det lettede noget af det jeg skulle lave
vender tilbage med mere - sender også en besked til dig senere
men det var en stor hjælp
og så skal vi så på jagt/gennegang på hvem der fremstiller eller har fremstillet modeller af disse vogntyper og hvem der planlægger at lave sådanne - puha da da

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin CL der konventerede til WR

af h087 ⌂, bagsværd, 10/10 2011, 00:46 (4771 dage siden) @ Svend B J
redigeret af h087, 10/10 2011, 01:00

Hej Henning
Har du et bud på, hvilke type spisevogne "WR" der var indsat mellem Frederikshavn og Hamburg Altona i 1956?
--
Svend B J

ja så må til den
med stor hjælp og tak fra Steff har vi så følgende - og der tager vi 1956 som udgangspunkt og fotobekræft eller bekræft i bøger - ( her sovevognsbogen og internationale tog via Jylland af John Poulsen og Jens Bruun-Petersen fra Kurland/Bane Bøger ) endvidere tak til OMN, Winter, Ole, dig selv og PEC/DMJK for foto,papirer mm

I Nordpilen 1956 kan være brugt følgende vogne
2840 bekræftet af foto i Aalborg 1956 af Pec/DMJK
[image]
er så lidt i tvivl om denne vogn 4212 i Fredericia 1956 pec/DMJK
det kunne lige så godt være Nord Ekspres - da WR i Nordpil er inde i vognstammen - hvorimod at den i Nord Ekspres netop løber sidst/først - og derfor får fjernet planken for at maskinen kan koble på stammen videre til nyborg - imod dette taler sporbenyttelsen - det burde jo være spor 10 (vistnok) som NordEkspress burde holde i for rebrousement Padborg mod Nyborg - hvis det er fra Nyborg mod Padborg passer sporbenyttelsen godt nok - men der holdt Nordpil også - dernæst er vognen tildelt CIWL NS - så .. den holder vi åben - men mest til Nordekspress
[image]
derefter er der så bogbekræftelser på følgende vogne
4008, 4078, 4080, 4086
4071 er bekræftet bog/DSB mæssigt til brug i Nordpil
samt vognene af Arad typen 4243, 4246,4247 som blev brugt både i Nordpil og NordEkspress og der er så nævnt at der blev om sommeren suppleret med endu en vogn af forskellig type - uden dog at nævne hvilke . men det kan være 40xx gruppen
endvidere har andre af Nivelles(lig Arad) typen 4201 - 4218 typen været brugt
[image]
så så langt foreløbig
håber at det gav lidt
så skal jeg bare lige finde modellerne
2840 ???? LS vil komme med en SUD Ekspress type - siger LS
4071 Rivarossi, Electrotren, Jouef + Kmtext
40xx gruppen fra Rivarossi og Jouef + KMtext ( skal omnummeres ) efter behag
42xx gruppen Nivelles/Arad - er så lovet fra Heris da det er samme vogntype, bare med forskellig siddepladsantal 42/46/52 - LS har anonceret en WR52 type - men om det er en Nivelles type ????
se vi lidt stort på det - kan der jo være de omtalte vogne af forskellige type og så er der lidt flere at tage af - Rivarossi/Jouef har denne type Fléce d´Or type i deres program og nummeret 4008 - og der kan man se numre på de andre indlæg fra Steff og h087
men arbejder videre på sagen - og giver besked - hvi der dukker mere op - og indlæg fra andre læsere og brugere her er også meget velkomne

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin CL der konventerede til WR + lidt hjælp

af Steff, 10/10 2011, 11:03 (4771 dage siden) @ h087

HO er jo godt i gang med at finde de korrekte CIWL vogne til brug for den danske modeljernbane epoke III og HVIS ikke denne hjemmeside kendes af HO, er den et besøg værd i denne forbindelse:

http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=CIWL

Generelt vil jeg dog mene, at hvis man kan få fat i disse tre typer af WR er man særdeles godt hjulpet, nemlig WSP og WSPC af Fleche d´Or typen (Riverossi) samt WR i 4200 serien (France Train). Kan man yderligere få fat i en WSPC type Etoile du Nord endda i original bemaling (France Train/Jouef) er sættet næsten fuldt. Der mangler dog en ombygget WS type Sud Express til WR, men den findes slet ikke i model. Men både den og Etoile du Nord er så absolutte enere.
Generelt skal siges, at bortset fra den enlige svale med en Etoile du Nord den 16. maj 1946 i Nordekspress, var alle WR i den blå bemaling. Og hvis de kan skaffes er jeg næsten sikker på, at Klaus Kongsted fra KM-tekst vil være positiv med hensyn til andre numre. Det var jo kun WR 4041 og et par af 4242 serien, der havde delvise danske tekster på siden (Spisevogn).
Men som sagt, er jeg sikker på at HO og KM-tekst vil kunne komme med nogle gode løsninger.
[image]
WSPC type Etoile du Nord, hvor nr 4103 besøgte Danmark i hvert tilfælde den 16. maj 1946 i Nord Express. Om typen eller vognen har været her flere gange kan ikke afgøres.

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 7/10 2011, 13:42 (4774 dage siden) @ cm

hej cm
der var lige en fejl fra min side
AV + CAR er med fra Frederikshavn og det samme gælder for hvor der er WR vogn med
sorry

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af h087 ⌂, bagsværd, 8/10 2011, 02:59 (4773 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 8/10 2011, 03:16

hej cm
da jeg nu "kvajede" vil jeg lave en oprangeringsplan fra Frederikshavn til Hamburg til dig - generelt havde du fået fat på det meste . og de kan nogen gange godt være lidt svære at tyde -
men nu til dit spørgsmål:

Men nu dukker der et nyt spørgsmål op: Kigger man på din liste "Sommer 1956" og ser på fx tog 960 Fra 30/9(nederst)
Betyder det at:
Toget hedder 960
NP (?) hvad er det?
Ar - Pa: Kører Aarhus - Padborg
Fh - En MY'er kommer fra Frederikshavn med AV-CAE og har toget med fra Århus til Fredericia
MOK - MOK (2 x MO med kedel)overtager i Fredericia fra MY'eren
AV og CAR støder til toget i Fredericia og tages med til Hamburg
AV og CAE (og MYeren) efterlades i Fredericia
Det der reelt kommer til Hamburg-Altona er MO(k)+MO(k)+ AV + CAR ? -
mvh
Chr

Da jeg pt ikke har Togplan 6 fra 1956 bruger jeg Togplan 6 fra 1957 - det ser ud til at oprangeringen følger det samme mønster i 1956 og 1957

tog 960 NP(Nordpilen) Fh - Ar - Fa - Pa - HamAlt - periode 30/9.56 til 2/6.57

røde vogne er gennemgående Frederikshavn(Fh) til Hamborg Altona(HamAlt)

fra Frederikshavn(Fh) til Aarhus(Ar):
AV + CAR + CC(efter behov) + CC(kun lørdag) + CC(kun lørdag) + AV + CAE + MY

Fra Aarhus(Ar) til Fredericia(Fa) -(husk at toget skifter køreretning i Aarhus(Ar) ( maskinomløb/rebroussement )
CAE + AV + CC(kun lørdag + CC(kun lørdag) + CC(efter behov) + CAR + AV + MY

Fra Fredericia(Fa) over Padborg(Pa) til Hamburg Altona(HamAlt)
CC(efter behov) + CAR + AV + MOK = MOK

= ved MOK betyder at styreledninger AB er i brug for at manøvre fra foreste enhed
ABC styreledningsbetegnelse er kun hvis det er fra styrevogn(CLS/CPS/CRS) der skal manøvres - og så står der også = fx CLS=MOK

håber så at dette var lidt bedre
kan godt lave en 1957 oprangering for begge retninger - og den er noget spøjs i 57 - flere tog er involveret bl.a tog 23 og 27 - noget med at udnytte MY bedre og spare på damplokomotivbrug

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Märklin 42764 / 2 x CL vogne (billede)

af cm, 11/10 2011, 12:00 (4770 dage siden) @ h087

Tak Henning.
Man forbløffes og imponeres ved at gøre sig tanker om hvilke logistiske opgaver DSB dengang måtte gøre sig ved udformningen af køreplaner, fordeling af materiel og mandskab, indpasning af strækningsvedligehold, materielvedligehold m.v. m.v. Og når man så samtidig ihukommer, at godstog med varierende forbrug/behov skulle passes ind. Og alt det i en tid uden datamater. Og hvert halve år at ændre køreplaner!
Vi er borgere i et land med veluddannede mennesker. Eller har ihvertfald været det...
mvh
Christian



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak