Kanske sista året för GMJS - se info här hos SJK
GMJS info på PV SJK
Visst –det var inte att värdera GMJS till något sämre – förslaget i hans inlägg var att göra GMJS mera tillgänglig för allmänheten (och turister ) och därigenom får en bättre ekonomi .
Men så enkelt är det inte .
GMJS ´s modeller är unika och oftast bara 1 exemplar –att köra dessa varje år 70 dagar a 8 timmar (= 560 timmar/år) tro inte att de pallar en längre tid för detta. (Var väl inte heller meningen)
Detta är bara en vinkling – andra aspekter – personalkostnad – försäkringskost - driftkostnad är en annan sak –och även om man skulle har frivilliga medlemmar (utan kostnad) så lär det inte går ihop –det är 2 olika sko .
Wunderland kör huvudsakligen med Märklin och har säkert förmånliga avtal – över 1, 2million besökare/år och har f.n. 252 anställda. Och Speicherstadt tillhör numera ”Weltkulturerbe” .
se gärna alla inlägg hos SJK