Slut signal
Hej modelbane forum
Kører der model godstog eller persontog,
med små løse slut skiver?.
Som flyttes rundt når der er behov for det.
Mvh. Henrik
af Henrik B, 28/3 2015, 21:28 (3515 dage siden)
Hej modelbane forum
Kører der model godstog eller persontog,
med små løse slut skiver?.
Som flyttes rundt når der er behov for det.
Mvh. Henrik
af Steff, 28/3 2015, 21:33 (3515 dage siden) @ Henrik B
Go´aften Henrik!
Afhængig af hvilken epoke/periode dit modeltog køre i, se dette link, der faktisk er godt i mange andre tilfælde også:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_s.htm
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Steff, 28/3 2015, 21:40 (3515 dage siden) @ Henrik B
Hej igen, fik ikke læst ordentligt, at det drejede sig om MODELtog, har INGEN aning, ikke set det herhjemme, men mon ikke, specielt i UK?
af Søeborg, 29/3 2015, 13:41 (3514 dage siden) @ Steff
Jo, naturligvis findes de i model - der er vel snart intet fra virkelighedens verden, der ikke også findes i model i en eller anden form.
Til gengæld vil de nok være svære - meget svære - at opdrive i dag. Det var GREMO Handel & Hobby, der på et tidspunkt for mange år siden fremstillede dem. Mit ark - se billedet nedenfor - har artikelnummer 02.027 og er købt engang i 1990'erne. Slutsignalskiverne er så små, at jeg ikke har turdet montere dem på en vogn eller et lokomotiv - og så skal de jo flyttes hver gang, man ændrer på togets sammenstilling eller kørselsretning. De måler godt 3 mm i diameter og er lavet af ætset metal (og bemalet af mig).
Mit tip til at lokalisere et sæt er Hejlesen eller Bjørn Schultz - jeg tror ikke, at der er ret mange andre, der kunne tænkes at ligge inde med tilbehør fra Gremo og andre, i dag glemte producenter.
Med venlig hilsen,
Søeborg
af Jens V, 29/3 2015, 14:11 (3514 dage siden) @ Søeborg
Jo, naturligvis findes de i model - der er vel snart intet fra virkelighedens verden, der ikke også findes i model i en eller anden form.
Til gengæld vil de nok være svære - meget svære - at opdrive i dag.
...og dog:
http://epokemodeller-online.dk/index.php? - søg efter slutsignaler.
--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa
af otl, 29/3 2015, 16:36 (3514 dage siden) @ Jens V
Freja i Silkeborg sælger da også nogle i sit fine nysølv-æts
Mvh otl
af Henrik B, 29/3 2015, 17:33 (3514 dage siden) @ otl
Hej model bane forum.
Tak for svar.
Hvis man er lidt fix på fingerne så kan de vel laves selv.
Har ikke prøvet.
De kan vel flyttes rundt med en pincet.
af Henrik B, 29/3 2015, 17:38 (3514 dage siden) @ Henrik B
Har set i 1:1 en bom til at hænge over pufferne.
Så er det lidt større flytte hvis den kunne laves i model 1:87
af plind, 4300, 6/4 2015, 11:08 (3506 dage siden) @ otl
Frejas slutsignaler er fine og billige.Jeg har selv benyttet dem - bl.a. hér:
Hvad jeg derimod ikke har været i stand til at finde, er de gule slutlanterner - evt. med blink
Jeg mener at have set en gammel henvisning til en ætse-model, som skulle foldes!!??
plind
af jaer, 6/4 2015, 15:30 (3506 dage siden) @ plind
Hvad jeg derimod ikke har været i stand til at finde, er de gule slutlanterner - evt. med blink
Jeg mener at have set en gammel henvisning til en ætse-model, som skulle foldes!!??plind
Kig hos Banetjenesten.dk; et stykke nede på forsiden.
/Jan
af plind, 4300, 6/4 2015, 16:44 (3506 dage siden) @ jaer
Det var lige, hvad jeg var ude efter
Jeg kunne godt tænke mig et par fotos i forb.m. vejledningen; men det giver måske sig selv, når man sidder med "dimsen"?
--
vh. plind
af jhcn, Lystrup/Århus, 8/4 2015, 15:32 (3504 dage siden) @ Henrik B
Kan man finde denne variant i 1:87?
Mvh
--
Henrik
af cm, 8/4 2015, 19:30 (3504 dage siden) @ jhcn
Kan man finde denne variant i 1:87?
Mvh
Märklin har lavet et tre-vognssæt med slutsignaler. Der er slæbesko under den ene boogie og den lyser med 2 røde i den ene ende så snart der er strøm på sporene. Slutsignalerne er fast monterede. Se til venstre på nedenstående foto...
mvh
Chr
--
af jhcn, Lystrup/Århus, 9/4 2015, 10:31 (3503 dage siden) @ cm
Märklin har lavet et tre-vognssæt med slutsignaler. Der er slæbesko under den ene boogie og den lyser med 2 røde i den ene ende så snart der er strøm på sporene. Slutsignalerne er fast monterede.
mvh
Chr
Tak for input, men jeg mener at dem jeg ser i den virkelige verden (på sidste vogn i godstog) bare er metalplader uden noget lys.
Måske en opgave for Skilteskoven?
--
Henrik
af Søeborg, 9/4 2015, 12:42 (3503 dage siden) @ cm
De tyske slutsignaler har man nu og da kunnet få fra Brawa og Fleischmann, hvor de var monteret eller vedlagt i løs vægt ved visse, ældre vogne (jeg kan dog ikke lokalisere dem på nuværende tidspunkt). Der er ikke andet for end at gå på jagt på brugttogshylderne eller kigge i ældre kataloger - eller håbe på, at andre kan huske hvilke vogne, der er tale om.
Med venlig hilsen,
Søeborg
af jhcn, Lystrup/Århus, 10/4 2015, 08:48 (3502 dage siden) @ Søeborg
De tyske slutsignaler har man nu og da kunnet få fra Brawa og Fleischmann, hvor de var monteret eller vedlagt i løs vægt ved visse, ældre vogne (jeg kan dog ikke lokalisere dem på nuværende tidspunkt). Der er ikke andet for end at gå på jagt på brugttogshylderne eller kigge i ældre kataloger - eller håbe på, at andre kan huske hvilke vogne, der er tale om.
Det var jo en mulighed, men jeg ville nok helst have den danske variant. Mon ikke man kunne printe sig til den? Jeg kender bare ikke længde- og breddemål på pladen.
--
Henrik
af Jens V, 10/4 2015, 09:36 (3502 dage siden) @ jhcn
redigeret af Jens V, 10/4 2015, 09:53
De tyske slutsignaler har man nu og da kunnet få fra Brawa og Fleischmann, hvor de var monteret eller vedlagt i løs vægt ved visse, ældre vogne (jeg kan dog ikke lokalisere dem på nuværende tidspunkt). Der er ikke andet for end at gå på jagt på brugttogshylderne eller kigge i ældre kataloger - eller håbe på, at andre kan huske hvilke vogne, der er tale om.
Det var jo en mulighed, men jeg ville nok helst have den danske variant. Mon ikke man kunne printe sig til den? Jeg kender bare ikke længde- og breddemål på pladen.
Der er vel knap en "dansk" variant. Da pladerne blev optaget i SR, var det jo netop for, at svenske og tyske transitgodstog kunne køre igennem uden at skulle skifte slutsignal til "dansk".
--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa
af jhcn, Lystrup/Århus, 10/4 2015, 10:09 (3502 dage siden) @ Jens V
Der er vel knap en "dansk" variant. Da pladerne blev optaget i SR, var det jo netop for, at svenske og tyske transitgodstog kunne køre igennem uden at skulle skifte slutsignal til "dansk".
OK, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Sidst jeg så dem "live" var på øl-toget
--
Henrik
af cm, 10/4 2015, 10:24 (3502 dage siden) @ Jens V
Når vi nu er ved det - og indrømmet - måske burde følgende spørgsmål blive rejst i "Jernbanehistorisk Forum" - men da de fleste honoratiores fra herreværelset også udlever sporten i nærværende forum så alligevel:
Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ? Ellers kan man jo forestille sig at de fleste slutsignaler havnede på København's godsbanegård og senere skulle fordeles ud i landet igen?
Hvem ved nu det?
mvh
Chr
--
af Andreas M., 10/4 2015, 15:33 (3502 dage siden) @ cm
Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ? Ellers kan man jo forestille sig at de fleste slutsignaler havnede på København's godsbanegård og senere skulle fordeles ud i landet igen?
Der kørte vel (dengang som nu) nogenlunde lige mange tog i hver retning? :)
af Erik Olsen , Ishøj, 10/4 2015, 15:53 (3502 dage siden) @ cm
Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ?
Det mener jeg ikke de gjorde. Jeg kan huske en flok slutsignallygter stående på perronen i Helsingør for mange år siden. Jeg oplevede at det var et af stationens mellemlagre for slutsignallygter hvor man hensatte lygter som ikke længere var i brug, og hvorfra man tog et par når man skulle bruge dem til et nyt tog.
Det var så vidt jeg husker efter at DSB var begyndt at køre styrevognstog med An/Bn/Bns, men der var stadig mange tog som brugte slutsignallygter.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af Jens V, 10/4 2015, 16:01 (3502 dage siden) @ cm
Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ? Ellers kan man jo forestille sig at de fleste slutsignaler havnede på København's godsbanegård og senere skulle fordeles ud i landet igen?
Det normale var vel, at den station, hvor toget/vognen endte, opbevarede slutsignalerne, indtil der var anledning til at sætte dem på et nyt tog - eventuelt efter en tur omkring lampisteriet ... dengang det var aktuelt.
Jeg husker det som om, der var ret stor forskel på "disciplinen" omkring opbevaring - nogle steder lå de mere eller mindre og flød, mens de andre steder (de fleste) blev opbevaret pænt og nydeligt.
Også i dag kan man - desværre - se slutsignalplader ligge og flyde rundt omkring...
--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa
af Skott, 3/6 2015, 09:10 (3448 dage siden) @ jhcn
af jhcn, Lystrup/Århus, 3/6 2015, 11:12 (3448 dage siden) @ Skott
Kan findes her: http://www.skilteskoven.dk/shop/product_info.php?products_id=811&osCsid=dcvr2dr1pv9...
Nemlig - det er mig der fik Jørgen til at lave dem
--
Henrik
af Skott, 3/6 2015, 21:04 (3448 dage siden) @ jhcn
Jamen, der er ikke altid lang tid fra tankevtil handling
af Skilteskoven, 4/6 2015, 11:36 (3447 dage siden) @ Skott
Jamen, der er ikke altid lang tid fra tankevtil handling
Det sker, at jeg rider samme dag som jeg sadler hesten