Copyright håndhævelse ved fremstilling af modeller, EU dom.

af Søeborg, 12/3 2015, 19:40 (3340 dage siden) @ UTJ

I fortsættelse af denne diskussion kan jeg berette om en hændelse, der var ved at løbe helt af sporet. For snart ti år siden fik jeg en henvendelse fra et større modeljernbanefirma om at lave en ølvogn fra et kendt bryggeri. Det havde jeg gjort så mange gange før, jeg havde også lavet masser af ølbiler (naturligvis med tilladelser fra de pågældende firmaer), så det skulle vél blot være en formssag - jeg havde hidtil blot henvendt mig til bryggeriets arkivar, som beredvilligt sendte billeder, dokumentation, farvekoder og reklamer til brug for arbejdet.

Arkivaren var i mellemtiden desværre gået af, og i stedet fik jeg (pr. e-mail) et svar tilbage fra bryggeriets advokat, der - bortset fra, at han ikke havde noget kendskab til bryggeri-jernbanevogne i det hele taget - forbød en gengivelse af en ølvogn fra bryggeriet under henvisning til nye EU-love om alkoholreklamer på børnelegetøj.

Han ville dog gerne undersøge juraen i dette tilfælde, og af hans svar en måned senere fremgik det, at det alligevel kunne lade sig gøre at lave en modeljernbanevogn med påskrifter fra et bryggeri, når blot det fremgik, at det var en samlermodel for voksne og altså ikke børnelegetøj. Der er nok mange børn, der er blevet alkoholikere af at lege med elektrisk tog gennem tiden, må man formode!

Nå, men havde det ikke været for denne advokats undersøgelser, havde vi måske ikke i dag haft mulighed for at få modeljernbanevogne med bryggeripåskrifter. Jeg tør ikke tænke på, hvordan EU-bureaukratiet ville have teet sig, hvis der var tale om en vogn med reklamer for lakridspiber eller kanelsnegle!

Jeg har i øvrigt aldrig oplevet urimelige krav om godtgørelser, gebyrer, afgifter eller royalty fra danske firmaer, når jeg henvendte mig med henblik på at lave modeller af deres køretøjer (vej eller bane). De allerfleste er beærede og overraskede over, at 'nogen' vil lave modeller af deres materiel, og de får naturligvis et eller flere eksemplarer som tak. Kun ét enkelt firma har hidtil skilt sig ud fra mængden, og det fortjener derfor at blive hængt ud her - det er Shell, som regnede med at skulle score en fortjeneste på at få deres 'reklamevogne' ud på alle modeljernbaner. Ikke tale om! Så derfor har Shell gennem mange år været et fy-ord her i huset!

Med vnelig hilsen,

Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak