N-maskine med persontog....?

af Steff, 11/1 2015, 20:48 (3401 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Go´aften Jan!

Litra P og E var begge byggede som lokomotiver for den personførende trafik, ovenikøbet den hurtige og gennemkørende. Men det til trods, blev de i slutningen af deres karriere med få undtagelser, anvendt næsten udelukkende til fremførsel af godstog.
Sådan omvendt kan man dog ikke sige om litra N, der vedblev med at være godsmaskine til de blev udrangerede.
MEN der er dog undtagelser, hvor litra N blev anvendt til fremførsel af persontog. Helt tilbage i 1954 har vi i 12. tur i Fredericia på 4. dagen tog 2003, der er et persontog Odense - Fredericia G med en tilladt maksimal fremføringshastighed på 70 km/t.
Toget blev kørt af litra N for ikke at køre tomkørsel fra Nyborg til Fredericia. Så kunne man lige så godt afbenytte den og spare et lokomotiv Od-Fra.

Jeg er næsten sikker på, at der er flere eksempler. Jeg ved også, at litra N har fremført særtog, bl.a. med skolebørn, hvor hastigheden passede og der ikke har været anden trækkraft til rådighed. Men der skal man jo have fat i særtogsplaner.

Men, det VAR en godsmaskine, men sikkert anvendt til et persontog eller to for at spare en tomkørsel.

Anderledes var det i Tyskland (DB), hvor jeg ofte har set BR 50 anvendt til persontog helt op til slutningen af 1960´erne. Men det er jo en anden historie.

Men der er helt sikkert en eller flere, der kan hjælpe med planer med N som togmaskine for et P tog.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak