Modeljernbanen på Kh kommer tilbage

af Fiona, Sdr. Bjert, 27/6 2014, 18:52 (3602 dage siden) @ Y-tog

Pressemeddelelse fra DSB:

Afsløring af Københavns Hovedbanegårds nye modeljernbane

60.000 gange om året putter et barn 2 kr. i møntboksen, trykker næsen flad mod ruden og lader øjnene følge det lille tog rundt på banen.

”Det er 60.000 smil - 60.000 øjeblikke af ægte køreglæde. Jeg kan næsten ikke forestille mig en mere effektiv markedsføring af DSB over for børn og barnlige sjæle. For mange forældre tror jeg, at mindet om DSB’s modeljernbane hører til i samme klasse som Zoo’s kaninbjerg eller køreskolen i Legoland. Det er noget, vi husker fra vores egen barndom, og som vi nu får mulighed for at give videre til næste generation,” siger kommerciel direktør i DSB Susanne Mørch Koch.


Flere end 3.500 arbejdstimer er gået med at renovere modeljernbanen på Københavns Hovedbanegård. Arbejdet, der har stået på i mere end et år, er udført af frivillige kræfter og foregået på DSB’s værksted på Otto Busses Vej.

For dem, der husker, hvordan banen så ud, er den næsten ikke til at kende igen.


”Modeljernbanen var temmeligt nedslidt, trængte til en gennemgribende renovering, og vi benyttede så anledningen til at bygge banen om. Det nye landskab er inspireret af Sydsjælland; Næstved og opland med skov, enge og marker. Jeg synes, det er vigtigt, at det er noget, som børnene kan genkende, fra når de har taget toget med mor og far ned til mormor og morfar i Vordingborg,” siger Susanne Mørch Koch.

Sammen med den lille håndfuld af frivillige, der har forestået renoveringen, afslører hun den ombyggede modeljernbane mandag den 30. juni kl. 13. Alle er velkomne.

Fakta om banen

DSB’s modeljernbane er opført i skala 1:87 kaldet H0 og kørslen sker med dansk- og tyskbyggede tog fra Heljan, Hobbytrade, Roco og Brawa.

Det koster 2 kr. at køre en tur med toget. I 2012 omsatte DSB for 116.862 kr. på modeljernbanen, som doneredes til driften af Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

--
Venlig Hilsen

Jørgen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak