Mit tidligere anlæg

af cslundsten, 30/4 2014, 09:42 (3656 dage siden) @ sorensen_dk

Carsten, det var et mere end nydeligt anlæg du fik bygget!

Tak!

Jeg kan se du har en reference til David Barrow's Cat Mountain & Santa Fe. Jeg er med på konceptet med en lineær sporplan, men har altid anset hans domino-anlæg for ekstremt kedsommelige, selvom han er en stor stjerne i ModelRailroader.

David Barrow er jo netop mest kendt for sine "domino"-anlæg, men hans anlæg var faktisk første gang jeg så "walk around". Domino egner sig mest til flade anlæg så det var ikke en idé der fængede.

"Walk around" princippet bliver lidt udfordret på det nye anlæg. Det sætter jo en del begrænsninger i at lave f.eks. sidebaner så jeg har forsøgt at tænke begrebet lidt bredere. Det er svært at forklare alene ud fra skitsen men det er i det mindste nogenlunde klart inde i mit hoved. Tror jeg nok...

På et konkurrerende forum har jeg nogle gange reklameret for John Armstrong som den ultimative anlægsdesigner; måske endda opfinderen af lineært desigt. Flere af hans tidlige sporplaner, og specielt artiklen om 'Yard Design', er guld værd. Kan downloades (købes) her :

http://www.kalmbachstore.com/modeltrains-railroading-model-railroading-digital-download...

Noget siger mig (jvf. grovskitsen) at du ikke får det maksimale ud af rummet. John Armstrong er altid værd at genlæse....

Jeg kender godt John Armstrong og har bøger af ham. Men ideen med anlægget er ikke så meget at optimere pladsudnyttelsen (anlægget er i forvejen rigeligt stort) men derimod at genskabe nogle af de jernbanemiljøer jeg kender og holder af. Når du skriver "yard design" så formoder jeg at du hentyder til "Brook Yard". Den er inspireret af virkelighedens Rook Yard og er derfor i nogen grad bundet af andre faktorer end pladsudnyttelse.

De fleste elementer i grovskitsen har faktisk en kraftig tråd til virkelighedens Wheeling & Lake Erie Railroad i Pennsylvania, og adskillige tager ret direkte udgangspunkt i virkeligheden. Min modeljernbaneinteresse har over årene udviklet sig mere mod model end mod jernbane... :-)

Håber du får tid til at dokumentere fremdriften på hjemmesiden.

Jeg er ved at skrive på en webside som forklarer det nye anlæg. Der er meget mere i historien end man kan se på grovskitsen, og også en hel del jeg ikke har besluttet endnu. Men den første sektion til anlægget er da under opbygning selvom den endnu er langt fra at være fotogen :-)

Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak