forskelle på Nohab og SAFB "My'ere"

af Peter H, Nærum, 4/2 2014, 14:57 (4113 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Peter H, 4/2 2014, 15:03

Faktisk er der rigtig mange detaljer hvor de Nohab byggede DSB My, NSB di3 og MÁV M61, adskiller sig fra de SAFB byggede NMBS/SNCB 202,203 og 204 og CFL 1600.

På SAFB byggede maskiner er:

- lygtehusene lidt mindre og sider tættere ind mod midten af snuden, faktisk lige lodret oven over pufferne. Efter NMBS/SNCB ændrer nummersystem i 1971,kommer der to lygtehuse mere til, sådan at de to som maskinerne er født med bliver til fast rødt slutlys og de nye til hvidt lys.

- rekangulære puffere

- kransen på køleventilatorerne rager højere op.

- koøjerne er på nær et i hver side, ikke indfældet i vognkassen som på de Nohab byggede.

- sikkerne i vognkasse sider og trin i samme, er placeret anderledes, end på Nohab byggede maskiner.

- skørtet i siden af vognkassen, nederst er betydelig kortere end på de Nohab byggede.

- brændolietank er af en anden og kantet type, som er nittet sammen i enderne. Batterikassen er heller ikke som på de Nohab byggede.

- boggierne er også anderledes, men minder mest om DSB My's, i det ydre.

- Der er selvfølgelig også en ekstra køleventilator på 202, 203, da de fik el- bremse.

- Desuden har de en rund dugrude i venstre frontrude.

Ved ændringen af nummersystem hos NMBS/SNCB ændredes placeringen af multiplestikket nederst på snuden til under puffer. Det skyldtes selvsagt at den tidligere placering var i vejen for indbygning af ekstra lygtehuse i 70'erne.

Med Venlig Hilsen

Peter H


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak