"Ræk mig lige NEM-normerne."

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 25/11 2013, 12:51 (3816 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det rykker nu ikke ved, at nævnte P. Adamsen sagde som beskrevet

Det ved jeg. Adam var ofte fuld af spas, og sådanne udsagn skulle tages med et gran salt.

Nu havde "klubben" imidlertid lavet en meget fin "prøvestand" til måling af den slags. UPS. Min vogns pufferhøjde passede på 10-endedel mm.

Der blev ikke talt mere om pufferhøjder den aften.

Nogle modelbyggere har ikke helt styr på normer og standarder og hvad der har betydning. Jeg antager at dit eksempel gælder en vogn i skala H0 med automatkobling, og der har pufferhøjden mest kosmetisk betydning.

Jeg har en fortid i DMJK hvor Adam i mange år var formand, og i skala 0 har pufferhøjden lidt mere end kosmetisk betydning, også selvom man bruger GMJS-automatkoblingen. På anlægget på Nørrebro var det meste materiel uden automatkobling og kobledes manuelt med kæde- eller skruekobling.

Jeg vil prøve at se om jeg kan finde en af UIC-standarderne for puffere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen
Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak