Personvogn AV

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/10 2013, 05:52 (3845 dage siden) @ kka-dk

Hej Klaus,

Du har fuldstændig ret, Klaus. Dem havde jeg overset, måske fordi jeg ikke betragter Bfh'erne som "gamle personvogne", men tak for rettelsen. :-)

Påstanden var dog desuagtet, at Heljan har lavet en designrød AV-vogn, hvilket ikke er korrekt ud fra den - vistnok alment accepterede - opfattelse, at begreberne "designrød" og "designmalet" begge udspringer af Jens Nielsens designprogram fra 1972. Skulle der nogen sinde have eksisteret en egentlig farvebetegnelse med navnet "designrød", hvilket jeg tvivler på, så eksisterede den i hvert fald ikke på det tidspunkt, da forbilledet til den viste Heljan AV blev malet.

Om Heljan så har ramt den "rigtige" (sic!) vinrøde (maroon) farvenuance, er så en anden sag, som jeg ikke vil fluekneppe om. Folks farveopfattelse afhænger som bekendt af, om de pågældende vogne var nymalede eller ej, af vejrliget, af farvesansen og ikke mindst af hvilken type farvefilm, den pågældende havde i sit kamera, da fotodokumentationen blev taget.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak