Avatar

Andre skinner som passer med LIMA skinner

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/5 2013, 23:33 (4013 dage siden) @ okf2000

hej allesammen.

bage for at så det på plads så er det deres H0 serie fra 90´ene. en maget simple en.
jeg fadt lige en frem dens type nummer er 3035.

Hej Otto

Der er tale om den gamle type LIMA-spor fra 1970'erne/1980'erne, hvor skinnestrengen var lavet af aluminium.
Skinnehovedet på disse "fedter" hurtigt til - der opstår en belægning ("gnistlag") på både skinnehovedet og på lokomotivernes hjul, som strømmen knapt formår at komme igennem.
Jeg havde selv den type spor i de glade 1970'ere - og var p****irriteret på dem - men idag bruger jeg disse havarerede spor til noget andet - jeg flår skinnestrengen af de buede spor og bruger disse til at lave banehegn af - det ser godt ud, for de har nemlig det ommertrent rigtige skinneprofil - mens de lige spor er ganske glimrende som vognlæs på fladvogne fra baneafdelingen, eller til at stable op i et "rodehjørne", efter at de har fået en passende "farvebehandling" først (rust m.m.).
Men til at køre på ?. Nja næ nej... "dutter" ikke.
Få hellere fat i nogle moderne spor, hvor skinnestrengen er lavet af nysølv (en aluminium/nikkel-legering) - det er nowet, der dur.
F.eks. de nyeste og meget flotte LIMA-spor, eller Roco Line, Tillig, PIKO A, Peco...
Du kan være heldig at finde nogle af disse til rimelig pris hos din forhandler - nogle af dem har ofte kassevis med brugt spor - eller også på nettet. For nogle af dem er nyprisen så lav, at det nærmest ikke kan svare sig at købe brugt.
På den måde vil du blive meget bedre kørende - og sparer dig selv for mange ærgelser over, at "skidtet" ikke kan køre.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak