Märklin Startsæt fra slut 1970'erne.

af Aleman, 25/8 2011, 01:15 (4600 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Til orientering er det lille damplokomotiv med de to grønne vogne et tillempet T3, senere BR 89 - en lokomotivtype, der var særdeles udbredt i datidens tyske rige. Märklin-modellen havde katalognummer 3029, og lokomotivet findes i utallige varianter, herunder også en 'dansk' litra F. De to grønne vogne (nr. 4040) var vistnok Märklins forsøg på at lave 'Länderbahn-vogne' - noget, som Brawa er sluppet betydeligt bedre fra. Da jeg købte mine, som jeg stadig har, tilbage i 1965, kostede de 5,- kr/stk.

Det mere plumpe damplokomotiv er BR 89 (artiklel nummer 3000) - ja, der var mange 'BR 89'-typer dengang. Der er lavet over 1 million eksemplarer af dette i virkeligheden ret sjældne forbillede - Deutsche Reichsbahn havde blot ti stykker i alt. Selv efter 50-60 år i produktion har Märklin endnu ikke haft 'råd' til at sætte glas i vinduerne... Lokomotivet havde i datidens Märklin-kataloger kælenavnet 'Den sorte Mus', og milliontallet blev - så vidt jeg husker - nået i 1965-66. Hos Nyboder Hobby i Kronprinsessegade lå der dynger af brugte 3000'er, pakket i cellofan, i vinduet.

På et tidspunkt betalte samlere mindre formuer for lokomotiver med fejltryk i litreringen - ganske som filatelister gør med frimærker. Man kan ikke sige sig fri for mistanken om, at moderfirmaet i Göppingen måske har spekuleret i dette - at udsende modeller med fejltryk for at øge opmærksomheden om produktet.

Venlig hilsen,

Aleman


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Jernbanehistorisk årbog ´11

Jernbanehistorisk årbog ´11
Pris 166 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak