Pulverfarver til "tilsmudsning" af modeller og landskab

af Steff, 7/5 2025, 17:00 (19 timer, 22 minutter siden)

Kære alle

I "gamle dage":-) anvendte man pulverfarver, når man skulle tilsmudse en model eller hvad ved jeg. Brune/gule farver for rust, hvide til kalkaflejringer, sort for sod mv. De købtes i en lille pose og med en stiv pensel duppedes den valgte farve så der man ønskede det. Bagefter kunne man så med enten pensel med lidt matlak eller lille spray få skidtet fast på emnet.

DET søger jeg nu, men kan ikke finde det de steder jeg normalt køber ind af MJ ting. Nu er en et hav af forskellige sprayfarver, hvor der skal anvendes en spraypistol + luft.

Kan nogle af læserne evet. hjælpe med HVOR og HVORDAN jeg får fat i slige sager, pulverfarver??

Bedste hilsener

Steff

af Lasse S, 7/5 2025, 19:56 (16 timer, 27 minutter siden) @ Hr. Nielsen

Hej Steffen

Prøv disse fra Bünnig, dem brugte vi med stort held på vores bygninger:
http://www.buennig-modellbau.de/farben&geschenke.html

Hils og hyg
Arne

De ser gode ud, men jeg synes de er ret dyre.

Jeg vil helt klart anbefale patinerings pulveret fra enten Noch eller Faller. Det bruger jeg både til lokomotiver, vogne og bygninger. Der skal dog lakeres efterfølgende. Her vil jeg anbefale Nochs Haft und Fixier spray.
Mvh
Lasse

af Skott, 7/5 2025, 18:37 (17 timer, 45 minutter siden) @ Steff

Hvad med denne her fra Noch: Noch pulverfarve

--
Med venlig hilsen

Skott

af Steff, 7/5 2025, 20:26 (15 timer, 56 minutter siden) @ Skott

Go´aften

Tusind tak for hjælp til alle "der bidrog og bar":-)

Så er der jo kun en ting at gøre, få skidtet bestilt hjem og anvendt det på den "flotte model, malet med rolig hånd støttet af en ½ fl. gin mod rystelser";-)

Når resultatet er færdigt skal jeg nok fremsende et billede ag "ødelæggelserne"!!

Endnu engang tak og fortsat god aften

Steff

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/5 2025, 11:54 (28 minutter siden) @ Steff

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak