Avatar

Valg af modeltog til knægten.

af Futfar, Kajerød, 21/6 2012, 17:18 (4333 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Futfar, 21/6 2012, 17:33

Til både Gert og Jan.
Jeg ville blive skuffet, og til dels overrasket, såfremt der ikke var kommet indlæg som Jeres, i forbindelse med mit svar.

I det efterfølgende vil jeg gerne - endnu en gang - pointere at jeg, på ingen måde vil anbefale, eller det modsatte, om man skal køre 2-/3-skinnedrift, ligesom jeg heller ikke vil ind i en debat om analog- eller digitaldrift. Det er således mine holdninger og erfaringer der ligger til grund for de følgende kommentarer.

I 1960 fik jeg mit første legetøjs-/modeltog, og det var Märklin. Da man fra pgl fabrik sidenhen har solgt x-antal millioner af loks og vogne, er det vel ikke underligt at der er en stor mængde brugt til salg. Lima derimod, kommer jo ikke i nærheden af disse salgstal, og derfor er der jo et andet forhold til det der udbydes brugt i Lima. Bortset fra Lima's røde MR/MR, som er ombygget til 3-skinnedrift, har jeg meget dårlige erfaringer med deres materiel.

Her er det måske på sin plads at anføre, at jeg benytter mig af Märklins infrastruktur - spor, og på den analoge del af mit anlæg Märklins "hvide trafoer" - medens den digitale del styres af en Intellibox-II.

Jeg har kun få loks fra Märklin. 7 stk. ud af 60, og af disse er 3 stk digitaliseret. Jeg er særdeles begejstret for Roco's loks og vogne, så dem har jeg anskaffet i stor stil(bl.a. 2+2 halve Ma, MA lyntog), men også de danske mærker som Hobbytrade og Heljan, er i stor stil repræsenteret på mit anlæg. Jeg kører Epoke III og fremefter, men jeg må konstatere at de danske fabrikker mere og mere går efter "nittetællernes" behov og ønsker, således at materiellet bliver utroligt vellignende og korrekt, men det går så ud over os der ikke kører på de store anlæg med de bløde kurver.(Alt for små hjulflanger på lita E og S). Og så eksiterer der jo påstande om at man jo bare kan køre 2-skinne, så er der ingen problemer, hvilket jeg dog tvivler på.

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak