"Valse Triste"

af Flemming Søeborg @, 26/5 2024, 12:05 (22 dage siden)

Valse Triste - trist nyt fra trykvalsen.

Hermed et lidt trist budskab for mange: Tidsskriftet ”Spor og baner” ophører fra og med nr. 75, det vil sige den kommende udgave, der udsendes i dagene omkring den 20 juni i år.

Årsagerne er flere – faldende abonnementstal, faldende løssalg spiller en stor rolle, men det afgørende dødsstød kom, da den nye postlov trådte i kraft i vinters: Den betød fra den ene dag til den anden en enorm prisstigning i portoen på over 62 %!

62 %, det er uhyrligt, der er tale om en stigning fra 100.000 kroner årligt til over 162.000, alene i porto, og det gør det umuligt for mig at drive bladet videre. I forvejen har produktions-, distributions- og administrationsomkostningerne ’slugt’ størstedelen af omsætningen, og med denne stigning er der ikke meget tilbage at lave blad for.

Derfor stopper jeg nu. I, der har abonneret på bladet, skal naturligvis have restbeløbet af abonnementet tilbage, hvilket vil ske hen over sommeren. I nr. 75 er der et link og en QR-kode til en elektronisk blanket til de relevante oplysninger, som hver abonnent bedes udfylde og indsende til bladets revisor. Da arbejdet med tilbagebetaling skal foregå manuelt, kan der gå noget tid, inden alle har fået deres tilgodehavender.

Det har været en stor ære, glæde og et privilegium at få lov til at udgive ”Spor og baner” gennem 12 ½ år. Jeg vil herigennem sige mange tak for den overvældende støtte og tillid, som alle læsere, skribenter, fotografer, forhandlere, producenter, annoncører, distributører, personalet på Deslers Trykkeri i Assens og flere andre har vist mig. Jeres hilsner på mails, i telefonen, i fysiske breve eller overbragt mundtligt på markeder og udstillinger har berørt mig meget, hvadenten kritikken har været positiv eller negativ.

Min hjemmeside skal opfriskes, og jeg regner med at fortsætte på en eller anden måde, vel nok med digitale nyhedsbreve, suppleret med anmeldelser og artikler fra tid til anden. Men jeg har også andre ting, jeg skal have gjort – endnu er verden ung, som man jo siger.

Så endnu en gang – tak for alt. Det var hele ’besværet’ værd! Jeg håber, at I har nydt bladet trods fejl og mangler.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg
Udgiver af Spor og baner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak