3D print åbne gods vogne

af JFJ67, 26/5 2024, 09:22 (22 dage siden)

Det har fascineret mig længe hvilke muligheder der er i 3D print. Og naturligvis skulle jeg da også prøve kræfter med den teknik. Det lykkes at tegne nogle vognkasser til Pf og Td vogne, samt tilhørende undervogn. Det første skud var også med skråtstillet emne, derefter et vandret liggende emne, med en dertil tegnet support til vognkassens sider. Det forekommer mig at resultatet blev mest tilfredsstillende med liggende vognkasse, da brædderillerne blev bedst gengivet når de ikke var printet skråt liggende.
Inden i vognkassen lærte jeg ret hurtig at der også skulle være support, og var ikke tilfreds med den almindelige punkt support. Især ved de lodrette stolper var det et problem, da de blev lidt deforme. Ikke meget, men nok til at irritere øjet. Så efter lidt eksperimentern endte det med lameller, som først blev fjernet efter cure. Jeg lærte også at vognkassen skulle tørres helt så der ikke var nogen blanke overflader. Den hærdede overflade blev som den så ud inden cure. Måske det ikke har nogen praktisk betydning, men jeg kan bedst li den når overfladen er helt tør at se på inden den bliver farvet. Har nogen gjort sig andre erfaringer, så fortæl det gerne.
Det var jo også oplagt at prøve med egerhjul. Dem der blev brugt ved DSB forekommer mig at koste en halv bondegård, så tanken dukkede op med printede egerhjul, og drejede bandager i messing der fik en gang brunering. Hjulringene er jeg ikke kommet til endnu. Hvilke erfaringer har andre gjort sig ?
[image][image][image][image]]ploaded/202405260714186652e14a1da30.jpg[/img]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak