Roco DSB EB og strømaftager

af FS1954 @, 15/3 2024, 14:57 (43 dage siden) @ RasmusD

Hej Rasmus.

Tillykke med din model af EB - det er en flot maskine, og selvfølgelig kan pantograferne hæves og sænkes (manuelt). Roco har videreudviklet pantograferne, så de er mere spinkle og er enklere i konstruktionen - men de er sikre nok.

Du skal gøre således:; Hold fast i modellen med den ene hånd, og med tommelfingren på den anden holder du let igen mod pantografens slæbestykker hen mod dig.

Med pegefingren løfter du let op i den fjerne ende af pantografen, og vupti!, så er den fri.
Omvendt trykker du den bare sammen igen.

Jeg kan desværre ikke sende billeder til illustration af teknikken, men bare du sørger for, at trykket på pantografen sker på midten (og altså ikke ude på en af spidserne af slæbestykkerne), skal det nok gå.

Jeg prøvede også med en spids skruertrækker at løsne pantografen 'bagfra' (ind mod midten af taget) - det kan også lade sig gøre, men det er lidt sværere at forklare. Tryk her lige ved det røde midterstykke under slæbestykket, så løsner pantografen sig.

Jeg håber, at det lykkes for dig - god fornøjelse!

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak