Nye litreringer til Heljans P-vogn?

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2024, 20:52 (87 dage siden) @ MO 568

Jeg er blevet opmærksom på dette opslag og finder at det er nødvendigt at kvantificere de antagelser som Morten fremfører.

1. Tekst POSTKONTOR.
Ifølge Scandias tegninger skal denne tekst være 114 mm svarende til 1,31 mm i 1:87.
Påskriften på modellen måler: 1,15 mm. Den er altså 0,16 mm for lille.

Nu er modellen vel ment som værende en model af et forbillede og ikke af en tegning, som ikke er en påskriftstegning til den aktuelle vogn? Jeg tvivler på, at Scandias tegner har været så præcis, når det ikke drejer sig om en påskrifttegning. På M. Holmens foto nedenfor ses den faktiske placering og dermed også størrelsen på påskrifterne. På forbilledet sidder toppen af kongekronen lidt under underkanten af vinduerne...

[image]

[image]

... og på modellen sidder toppen af kongekronen i underkanten af vinduerne. Jeg nøjes med at konstatere, at dette forhold har Heljan ikke ramt.

2. Brevindkast skulle være gult?
Foto fra Georg Schmidt viser at brevindkastet skal være rødt.

Var det også rødt, da vognene blev leveret? På Holmens sort/hvide foto ser brevindkastet ikke ud til at have samme røde farve som vognkassen, men det kan være lysindfaldet, der snyder. Brevindkast på burepostvogne var inkl. rammen traditionelt gule, som på denne DD-vogn fotograferet i 1968. Hvad mener forummets øvrige medlemmer? Ligger nogen inde med fotos af P-vogne som nye, hvor brevindkastet er gult (eller rødt)? Det er ikke for at insektformere men alene ment som en hjælp til dem, der gerne vil forfine deres model.

[image]

3.) Litrering.
På grund af divergerende skrifthøjder på Scandias hovedtegninger til litra P, er Scandia tegning 61 113 2 ”Påskrifter på vognside litra B” (overgangslitrering) anvendt som for forlæg til påskriften.
Ifølge den skal påskriften målt fra underkant af kronen til underkant af P være 480 mm svarende til 5,52 mm i 1:87.
Påskriften på modellen måler 6,35 mm, og påskriften er altså 0,83 mm for høj.

Se mit svar under 1. Med tre tekstlinjer og en kongekrone kan det muligvis teknisk være svært at få teksten justeret(komprimeret, så den stemmer med dimensionerne på teksten på fotoet.

Thomas Albøg Olsen

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak