Gs-vogne II

af UTJ, 3/6 2012, 18:03 (4492 dage siden)

Der er selvfølgelig flere muligheder med Gs. Hvis vi bliver i epoke 3 er der blandt andet følgende andre muligheder:

[image]

Rocos udgave af en Gms44. igen den gamle Röwa-traver som her er kommet i ny variant. Samme vogn som Gmms56, men med taget fra den oprindelige bræddebeklædte udgave, der vist nok har et forbillede hos SBB. Gms44-udgaven er helt identisk med Rocos Gmms60-vogn, men jeg har endnu ikke gjort noget ved den meget brede undervogn.

[image]

Vel strengt taget ikke en Gs, men i samme format og bygget for at ligne. DB havde ganske mange af disse og de kom ofte på visit. Oprindelig havde Gms54 glidelejer og en del havde viste standardbremseplatform. Også en gammel Röwa-model som Roco har malket i årevis. Dog er undervognskonstruktionen væsentlig bedre end på Gs'en.

[image]

Fleischmann har i sin tid forbedret deres håbløst forældede Gmhs53-model, der både var for stor og klodset med utidens øjne. Udkom også en kort overgang i en attraktiv SNCF-udgave. Fleischmanns model har 1,8 m bred dør og det nåede SNCF vist aldrig at anskaffe, for allerede fra 1957 besluttede UIC sig for en bredere 2,0 m bred dør. Men den gør sig godt i den gamle franske godsvognsfarve.
- Rocos Gms 54 har også 1,8 m bred dør, hvilket er korrekt.
- Rocos Gmmhs56, Gmms44 mv. har 2,0 m bred dør og det er også ganske rigtigt.

[image]

En grounded italiener. Man kommer ikke uden om de italienske Gs-vogne, hvis man har med 60'ere, 70'ere eller 80'ere at gøre. FS havde usandsynlig mange af dem som kørte Europa tynd. Dette er Rocos udgave. Rivarossi (OMN har vist billede) har også udgivet den, men den mangler også meget i finishen. Rocos er heller ikke god og det er nok tvivlsomt om den nogensinde får den helt store omgang med forbedret undervogn. Men den er svær at undvære.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak