Spændende CIWL-nyheder fra L.S.Models

af kka-dk, 10/1 2023, 23:59 (471 dage siden) @ Steff

Så lige efter på internettet for hvilken vogn det eventuelt kunne være, at Ls-models kunne have haft som forbillede.

Jeg tror det drejer sig om en vogn i serien 3341 – 3360 bygget hos Aytré i 1927 for den franske division af CIWL.

Du har såmænd ganske ret. Lidt yderligere research afslørede, at det i 1956-sættet (Le Train Bleu) er 3348.
[image]

Og mon ikke det i 1936-sættet (Nord Express), hvor der vist ikke er sat nummer på spisevognen endnu, er samme serie fra E.I.C i Aytré?

Når jeg ser min liste igennem, har efterfølgende vogne med samme type vinduesinddeling været anvendt i Danmark efter krigen, nemlig:

- Nr. 2700 i Nordekspress ca. omkring 1960
- Nr. 2968 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff. og
- 3694 – 3696 i Skandinavien Express og Nordekspress fra omkring 1950 ff.

Hvordan sædeopstillingen, ryger/ikke ryger og anretterrum/køkken har været ved jeg ikke, men det udvendige passer. Altså ”bare” nye numre.

... Og måske anden placering af tagventiler, vindueslameller m.v. Det er det, der som nævnt er det spændende ved disse serier - nogle af dem er ombygget fra andre vogntyper, så specielt de ikke-nybyggede vogne er ikke ens. F.eks. 2700.

PS.: Det er pudsigt at nogle CIWL-freaks benytter fabriksnavnet på vognbyggeren, andre byen, hvor fabrikken ligger :-) .

Mvh. Klaus K.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak