ROCO NSB Di 3 - grønt design

af Peter Christensen, 19/10 2022, 18:23 (555 dage siden) @ Peter H

Oprindeligt havde denne maskine 567B motor som My 1101-1104, men denne blev erstattet med en C motor, da NSB købte den af Nohab billigt, efter at have prøvekørt den i vistnok et par år.

602 har aldrig haft en B-motor.
Bare på diverse fotos af motoren fra de første år - der er runde dæksler til skylleluftkanal og krumtaphus.
Dette er en klar indikation på at stativet er af C-modellen.
Lad mig side det sådan: det er en noget speciel motor, som 602 fik fra levering.
Med stor sandsynlig den eneste af den art i hele Europa til jernbanemateriel......
EMD producerede denne type motor fra 10/53-5/54.

Det er rigtigt at NSB senere købte 602 (den var kun på en lejeaftale indtil købet).
Forløbet heromkring + prisniveau er angivet i Jernbanen no. 6 2004.
Meeen, jeg vil ikke kalde købet "billigt".
Helt generelt, så betalte DSB mindre for deres My end NSB gjorde for deres Di3. Prisforskellen kan ikke alene forklares med 2 ekstra banemotorer, så "noget" andet må jo være årsagen. F.eks. anderledes betalingsbetinger end DSB og mindre serier.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen
Pris 250 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak