Marcipanbrødet fra Heljan - de første indtryk

af peterw, 11/4 2021, 11:35 (1110 dage siden) @ Bent Larsen

OHJ 24 er også ankommet her hos mig, i AC udførelse.

Som Knarbjerg synes jeg at maskinen kører "OK", men heller ikke mere. Den har en lidt for vrikkende og ujævn gang, især vid middel- til høj hastighed, men det har en change for at blive bedre hen ad vejen.

Jeg var godt tilfreds med at der var nysølv-skilte med til montage, især fordi der var en fejl på trykket på den ene side af maskinen... Jeg kunne helt sikkert blot have henvendt mig i Kystbanen hvor jeg købte maskinen for en "bytter", nu valgte jeg blot at montere skiltene i stedet. :-)

Udseendet af maskinen er jeg rigtig godt tilfreds med, men har bestilt OHJ-"våbenskjold" og spejle fra Freja til eftermontering, tænker det kan give et sidste lille løft. :-)

Jeg holder også med Bent om at lys-sætningen er lige voldsom nok, jeg overvejer at se om lidt CV-gymnastik kan afhjælpe oplysningen af førerrummene. Ellers er der nok ingen vej uden om at skille dyret ad...

Jeg holder også med Knarbjerg om at koblingsholder-løsningen er noget skidt... Jeg kører med Fleischmann Profi og havde derfor brug for at skifte A-koblingerne ud, hvilket var virkelig nervepirrende! Jeg fik heldigvis ikke ødelagt koblingsholderne, men i den ene ende knækkede A-koblingen og jeg måtte ind under slæbesko og bogiesider, fjerne forreste aksel for at få stumpen ud... I processen blev et af trinene løst... Jeg føler mig nogenlunde fiks på fingrene til at løse denne type ting, men det vil helt sikkert gå galt for mange andre købere.

På digital-fronten føles det ligesom for Heljan's Y-tog lidt som om at digital-funktionerne er lidt ala "år 2000", lidt vel simpelt når man ser hvad andre producenter kan? Nuvel, det fungerer OK som det er... Frontlys på F0, individuel styring af top-lanterner på F1 hhv. F2. Jeg er ikke ekspert på lygteføring på OHJ, men undrer mig lidt over at vejledningens mulighed for at lade top-lanternerne følge køre-retningen ikke er standard? Hvad siger eksperterne? :-)

Summa summarum:
Fin maskine, lækkert med metal-overdel og høj detaljering.
Køre-egenskaberne er so-so, men acceptable.
NEM-koblingsarmene er efter mine begreber for "farligt" lavet - det vil gå i stykker for rigtig mange.

Jeg føler mig på ingen måde snydt - det er en meget fin Heljan-vare, men jeg må tilstå at jeg ikke synes den 100% lever op til bygge-kvalite og køre-egenskaber fra f.eks. McK/Dekas.

Mvh
Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak