Hvilken model?
Hej,
Jeg har arvet vognen på ovenstående billede - den er hjemmebygget og mangler vist bare lige den sidste litrering.
Men hvilken specialvogn er der tale om? den er bygget på en Roco grundmodel..
På forhånd tak
mvh Morten
Hej,
Jeg har arvet vognen på ovenstående billede - den er hjemmebygget og mangler vist bare lige den sidste litrering.
Men hvilken specialvogn er der tale om? den er bygget på en Roco grundmodel..
På forhånd tak
mvh Morten
Kære Morten
Det korte af det lange så er det en vogn som DSB uden tilladelse ”overtog” fra de tyske baner, således:
Værkstedsvogn for signaltjenesten nr. 62, ex. DR Breslau nr. 757519
Tidligere preussisk 2-akslet personvogn type Di pr. 94 og blev bygget af Güstrow i 1893(94) efter ”Musterblatt I8a von 1894”. Var i 1945 en del af det tyske Hjælpe- og Værktøjstog, der henstod i Aarhus. I NOV 1946 blev vognen sendt til Telegrafmesteren i Tinglev. I 1950 blev vognen indrettet i Aarhus som ”Værkstedsvogn for signaltjenesten” og fik nr. 62 og stadig med hjemsted i Tinglev. Vognen havde trykluftledning, wc + vask samt kakkelovn. Den blev udrangeret i 1957. Vognen henstod herefter i Nyborg frem til ca. 1960.
Da ”overtagelsen” jo var ganske og aldeles ulovlig, blev Danmark (og ikke Statsbanerne direkte) senere debiteret, forstået på den måde, at beløbet blev fratrukket det beløb Tyskland blev kendt skyldig i at skulle betale Danmark efter krigen.
I øvrigt kan du læse meget, meget mere om vognen, det tog det var indrangeret da det havnede i Danmark ved krigens slutning og andet vedr. tyskejede lokomotiver og vogne i Danmark efter krigen her:
”Det´en tysker”, Forlaget Banebøger 2018, ISBN 978 87 91 434-50-X Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Jeg er ikke sikker, men jeg tror at KM-text i sin tid fremstillede decaler til vognen også, så du kunne da prøve at om de har nogen du kan påsætte denne lidt sjældne fugl blandt DSB vognpark.
Kære Steffen, tusind tak for hjælpen med identifikationen og for en spændende historie.
Jeg vil lige prøve at finde nogle decaler så den kan blive gjort færdig.
Bedste hilsner
Morten
Hej Morten
Om vognen er hjemmebygget kan jeg ikke se af dit billede, men Roco har simpelthen engang solgt den af Steffen omtalte Værkstedsvogn 62 (562?), som katalognr 44815. Jeg synes at den ligner din vogn overordentlig meget (det halvåbne vindue f eks), bortset fra nogle fjernede "skorstene" over petroleumslamperne i kupeerne på din vogn. Forbilledet havde dog også støbejerns-"knægte", der bar taget over endeperronerne.
Roco 44815, findes i deres katalog Efterårsnyheder 2007.
Den kan tilsyneladende stadig købes hos Paa-sporet.com.
Forbilledet finder du beskrevet i Tommys glimrende database på Jernbanen.dk, endda med fotos:
https://www.jernbanen.dk/dsb_specsolo.php?aar=1893&vognid=669
Mvh
Søren
Hej Søren,
Tak for Info. Sjovt med nummeret - om det er 62 eller 562? Billedet på jernbanen.dk viser tydeligt 62 - der står heller ikke noget om at den har haft anden litrering.
Men en spændende vogn er det.
Bedste hilsner
Morten
Hej Søren,
Tak for Info. Sjovt med nummeret - om det er 62 eller 562? Billedet på jernbanen.dk viser tydeligt 62 - der står heller ikke noget om at den har haft anden litrering.
Men en spændende vogn er det.
Bedste hilsner
Morten
Værkstedsvogn 62 blev så vidt vides udrangeret i 1957. Den nåede trods administrativ omnummerering i 1956 næppe at blive fysisk omnummereret til nyt vognnummer 562.
Fleischmann har produceret en model af Værkstedsvogn 62 (dvs. det korrekte nummer) i et vognsæt (506702), hvor man også fik en anden grå ex tysk værkstedvogn med i købet.
.
Det to grå vogne fra Det tyske værkstedstog i Århus er beskrevet i artlklen her.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
Horsens-Odder Jernbane havde personvogne der meget lignede den tyske
Her er en model af HOJ B 12
Børge