DR dobbeltstokwagen.
Hej alle.
Her et billed af mine DR dobbeltstokwagen med fælles bogier.
Er der nogen som kender det model firma?
Venlig hilsen Henrik.
af Henrik B, 4/3 2020, 16:16 (1899 dage siden)
Hej alle.
Her et billed af mine DR dobbeltstokwagen med fælles bogier.
Er der nogen som kender det model firma?
Venlig hilsen Henrik.
af Torben Z. , Vallensbæk, 4/3 2020, 16:48 (1899 dage siden) @ Henrik B
Er der nogen som kender det model firma?
Hej.
Østtysk firma som du kan læse mere om her:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schicht_(Modelleisenbahnhersteller)
--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk
af Steff, 4/3 2020, 16:59 (1899 dage siden) @ Henrik B
Kære Henrik
Det er (var) nu et ganske almindeligt modeljernbanefirma i datidens DDR. For at forstå lidt mere af historien skal du tilbage til lige efter den 2. verdenskrig, hvor der opstod flere forskellige firmaer, der også fremstillede modeljernbane. For at gøre en lang historie kort blev man enige om (befalet), at fordele modeljernbanefremstillingen på forskellige firmaer, mens produkterne af det hele normalt blev solgt under firmanavnet PIKO.
SCHICHT fremstillede vogne og faktisk i en rigtig god kvalitet, næsten alle med forbilleder i DDR (Deutsche Reichsbahn). Bl.a. har de fremstillet MITROPA sove- og spisevogne, hvoraf sovevognene bl.a. kørte i NEPTUN mellem Berlin Ost og København.
Lokomotivmateriellet blev fremstillet af firmaet HRUSKA. Andre firmaer var GÜTZOLD. Men som sagt blev det hele solgt under eksportnavnet PIKO (Sonnenberg) for eksport = hårdt tiltrængt vestvalute.
Som et kuriosum skal bemærkes, at da modeljernbanehobbyen med danske forbilleder for alvor tog fart i Danmark ved opstarten af bl.a. tidsskriftet LOKOMOTIVET m.fl., anvendtes vogne fra PIKO i vid udstrækning som basismodeller for DSB eller privatejerede person-, pak-, og godsvognen i H0. De var billige at købe og nemme at få fat på, især hvis modelbyggeren (Claus) for i hundredevis af modeller for LOKOMOTIVET var eksportchauffør og kom gennem det daværende DDR. Senere var PÅ SPORET på Vesterbrogade stedet hvor man kunne købe PIKO m.fl. DDR modeller til enten direkte brug eller ombygning/Cross-kitting eller hvad det nu hed.
Altså, SCHICHT var navnet på en modeljernbanefabrik i det tidligere DDR, der hovedsageligt fremstillede vogne i H0.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Prøv din ven "Google"s tyske sider, der kommer nok de helt forkromede forklaringer, hvis det ønskes .
af Henrik B, 4/3 2020, 19:22 (1899 dage siden) @ Steff
Mange tak til Torben for link.
Mange tak til Steffen for lange flotte forklaring.
Venlig hilsen Henrik.
af Flemming Søeborg, 5/3 2020, 19:31 (1898 dage siden) @ Henrik B
Der var otte firmaer, der fremstillede modeljernbanemateriel i DDR. Det var følgende firmaer (med deres interne numre i kombinatet):
02/ Ehlcke (tankvogne)
04/ Zeuke & Wegwerth KG (TT, H0m)
05/ Piko (lokomotiver, vogne, skinner)
08/ Gützold KG (damplokomotiver, NoiHABs, VT 137 m.fl.)
14/ Pilz (skinner)
20/ Herr (Donnerbüchsen)
21/ Hruska/Permot (damplokomotiver, Mitteleinstiegswagen)
31/ Schicht (toetages vogne, Mitropa- og andre bogievogne)
Der var mindst et firma mere, Prefo, der bl.a. fremstillede fine sporvognsbyggesæt.
Desuden fandtes firmaet VERO, der fremstillede huse, biler, broer m.v. Her er Auhagen arvtager i dag af dele af sortimentet.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg
af Henrik B, 5/3 2020, 20:25 (1898 dage siden) @ Flemming Søeborg
Hej Flemming.
Tak for de fine oplysninger
af Svend B J, 5/3 2020, 22:49 (1897 dage siden) @ Flemming Søeborg
Med en enkelt tilføjelse ......
--
Svend
af Ole M. Nielsen , 7/3 2020, 09:20 (1896 dage siden) @ Svend B J
Den øverste åbne godsvogn ligner mere en Roco kat.nr. 4311.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
af Svend B J, 7/3 2020, 13:32 (1896 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Den øverste åbne godsvogn ligner mere en Roco kat.nr. 4311.
Det har du sikkert ret i. Det er i hvert fald ikke en "Weinkesselwagen",som der står på emballagen. Billedet er fundet på nettet.
Men det var nu også mest for at sige, at Schicht også fremstillede to-akslede godsvogne.
--
Svend
af Steff, 7/3 2020, 15:07 (1896 dage siden) @ Svend B J
God eftermiddag
Her er et uddrag fra PIKO kataloget (ka´ ik´ finde årstal), så kan man vel selv afgøre om det er det ene eller det andet fabrikat.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: PIKO kataloget er på 52 sider + omslag 4 sider, 11 sider lokomotiver/motorvogne, 13 sider person- og postvogne, 13 sider godsvogne og endelig 8 sider tilbehør, skinner. køreledning mv.
Altså et aldeles righoldigt og varieret program og synes jeg, faktisk kvalitetsmæssigt iorden til den pris det solgt til. OK lidt grove modeller, men alligevel!!
af Morten Flindt Larsen, København K, 7/3 2020, 15:17 (1896 dage siden) @ Steff
NB: PIKO kataloget er på 52 sider + omslag 4 sider, 11 sider lokomotiver/motorvogne, 13 sider person- og postvogne, 13 sider godsvogne og endelig 8 sider tilbehør, skinner. køreledning mv.
Altså et aldeles righoldigt og varieret program og synes jeg, faktisk kvalitetsmæssigt iorden til den pris det solgt til. OK lidt grove modeller, men alligevel!!
Hej Steff,
Når man betænker, at formene til mange af den tids Piko-modeller i dag har 50-60 år på bagen, så synes jeg, at standarden er meget høj. Märklin havde dengang stadig blikvogne at byde på, og Fleischmann lavede stadig modeller i 1:82-1:85. Først Röwa og senere Roco revolutionerede den tids vesteuropæiske modelbanestandarder.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane
af Peer Pedersen, 8/3 2020, 11:04 (1895 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Her forsiden af et Piko katalog fra 1964
selv har jeg 5 stk. elastik trukne modeller Bl.a. et My lokomotiv samt mange nyere modeller fra Piko.
Den danske forhandler var G.M. Orzali Toftekærsvej 77 Gentofte
af Flemming Søeborg, 7/3 2020, 19:41 (1896 dage siden) @ Flemming Søeborg
Jeg har lidt tilføjelser eller korrektioner til listen over DDR-modeller.
Listen var baseret på et katalog fra ca. 1968; i 1970 var listen således:
5/ Piko (lokomotiver, NoHABs, godsvogne, SNCF INOX-vogn)
143/ PGH Eisenbahnmodellbau Plauen (køretråd)
190/ Gützold (damp- og diesellokomotiver)
399/ Hruska (damplokomotiver, Mitteleinstiegswagen)
414/ Pilz (skinner)
426/ Schicht (bogie-passagervogne, kølevogne m.v.)
545/ Zeuke & Wegwerth KG (elektronik)
536/ Intet firmanavn (Donnerbüchsen)
Endvidere fandtes firmaet Mamos, der fremstillede vejskilte og signaltavler.
Man bemærker, at flere firmaer er væk, og at andre har skiftet interne numre, formodentlig på grund af overgang til EDB.
Der kan nok findes mere detaljerede informationer i den jubilæumsbog om Piko, der udkom for en del år siden. Mine informationer stammer fra en håndfuld gamle Piko- og Vero-kataloger, der tilfældigvis indeholdt daterede prislister.
Faktisk greb man i det gamle DDR modeljernbanen nærmest videnskabeligt an, og professionelle ingeniører udarbejdede modellerne med skelen til de reelle jernbaner. Schicht var tidligt ude med næsten-kortkoblinger på bogievogne (uden at det var kortkoblinger), og Hruska benyttede syv-polede motorer (mange modeljernbanefirmaer anvender i dag stadig tre-polede motorer). Detaljeringen på mange af Pikos godsvogne oversteg langt hovedparten af de vestlige fabrikanters modeller. Hjulene var dog i mange år modellernes "achilleshæl", da man enten anvendte plastichjul eller støbte hjul med kæmpestore flanger og dårlige løbeegenskaber.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg
af Togsøn, 8/3 2020, 14:14 (1895 dage siden) @ Flemming Søeborg
Hej.
Jeg har personligt kontaktet Gützold og de har aldrig haft med Nohab modellen at gøre.
Dette er et 05/ Piko Produkt som er lavet af Fabrikanten Piko og ikke Gützold.
Hilsen Erling
af Flemming Søeborg, 10/3 2020, 18:28 (1893 dage siden) @ Togsøn
Det er korrekt - jeg havde set forkert i kataloget. Det var Piko, der lavede NoHAB'erne.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg