Hjælp til Heljan litra P915

af Søren Johannessen, Århus, 3/12 2019, 18:01 (1605 dage siden)

Hjælp!
Jeg er kommet i besiddelse af en Heljan litra P915, men kardan-akslen mellem tender og lokomotiv mangler.
Er der een i dette, ofte alvidende, forum, der kan fortælle mig om denne aksel er udført som en (plast-)aksel med fast længde (i et stykke), eller som to dele, f eks som en firkant-aksel inden i et firkantrør, så længden mellem kardan-leddene kan variere.
Umiddelbart ville jeg tro at det skal være den forskydelige udgave for at maskine og tender kan "knække" en smule i det lodrette plan, når ekvipagen kører ind på en stigning, eller ved andre ujævnheder i sporet.
Jeg skal jo se at få fat i en sådan aksel, men hører jo fra forskellig side at Heljan ikke længere har reservedele til så gamle konstruktioner (hvilket jo er forståeligt), men jeg indrømmer gerne at jeg ikke har haft mulighed for at spørge dem direkte endnu.

Nu ved jeg at man skal være forsigtig med detaljer, el-stik og mange andre ting, når man fysisk adskiller tender fra maskine på damplok-modeller med motor i tenderen, men hvis der var een der kunne skaffe et foto af akslen, ville jeg blive meget glad! :-)

På forhånd tak!
/Søren


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak