IV og IG

af Steff @, tirsdag 01. oktober, 2019, 15:07 (19 dage siden) @ Josax1978

Først og fremmest tillykke til DEKAS for at fremstille en faktisk lige så almindelig godsvogn som de brune Q- og HD m.fl. godsvogne i epoke III, nemlig de hvide to-akslede afkølingsvogne af IV- og IG serien. Der var jo ikke den større stationsby i Danmark, der ikke havde et slagteri eller anden fødevare virksomhed og slet ikke at forglemme eksporten til udlandet. Her stod vognene i hobevis og blev tømt for deres indhold ned i eksportskibenes ”maver”. Og så bliver det også muligt at sammensætte ”de hvide tog” med fødevare fra producenterne i Jylland og på Fyn og til f.eks. København. Så vognene så at sige ”flød” på læssepladser, på stationernes pladser, på fabriks sidespor, havnespor og selvfølgelig altid indrangeret i de daglige godstog landet rundt. Så det er jo en rigtig god universalvogn, intet andet, GODT!!

Nu synes jeg overhovedet ikke at man skal fare i flint over UTJ bemærkning til den viste 3D- i D2 tegning. Det er jo ikke en endelig byggetegning for at fremstille værktøjer til produktionen. Men den viser jo i store træk hvordan den ønskede vogn vil komme til at se ud (i hovedtrækkene).

Så at UTJ påpeger, at der efter hans mening er nogle ting på denne tegning, der muligvis kan nå at rettes er vel godt i og med, at alle jo ønsker en så god og korrekt model som muligt (ready to run, 100 procent korrekt i alle mål og ikke koste mere end i studenterbrød hos bageren;-) ;-) ). Personligt kan jeg sagtens følge bemærkningerne om tagudhæng, jalousier og bræddeafstand (ikke antal!!!). Med hensyn til pufferne, kan jeg da også godt forstå bemærkningen, da vogntypen jo i virkeligheden havde KURVEPUFFER, altså man skal kunne SE fjederen inde i pufferhylsteret (se billederne her: https://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1941&litra=IVK&typenr=

På tegningen synes de lukkede og det var de altså ikke i virkeligheden. Og så ER det da i H0 fuldstændigt ligemeget om pufferne er bevægelige i og med der jo IKKE anvendes ”rigtige” skruekoblinger. For så havde det jo været en anden sag. Så for de ganske og aldeles FÅ der omskifter normalkoblingen med en skruekobling og derfor har en staldbygning eller gymnastiksal til at køre i ad hensyn til kurver, de vil nok kunne ofte også et par fjedrende puffer samtidig med en skruekobling. Så den udgift kan da spares eller er det blevet ”politisk korrekt”? Så forventer jeg også bevægeligt bremsetøj!!
Så tillykke til DEKAS, well done!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001
Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001
Pris 309,- kr.
 Læs mere 

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen