Hollandsk tankvogn fra Roco - Nieuwe Matex formentlig på vej

af Morten Flindt, 11/7 2019, 16:34 (1743 dage siden) @ Svend B J

Lidt flere (og mere aktuelle) fotografier af vognen i model:

https://webshop.pijplines.nl/Roco-76510-NS-ketelwagen-Ketjan

Tak, Svend

Ja, Roco-modellen er jo ikke 100 % korrekt i detaljerne, det skal siges, men tilstrækkeligt til at jeg selv nu har købt den. Et af problemerne med modeller af tankvogne er, at selv om der blandt forbillederne findes nogle (forholdsvis få) standardtyper eller "enhedstyper", så er der et væld af fabriksspecifikke varianter, som kun er bygget i få eksemplarer, og lokalt udførte modifikationer. Og med alle de tankvognsmodeller, som sprøjtes ud på markedet, så synes jeg – også af hensyn til min pengepung - at det er værd at være selektiv og kun gå efter de mest korrekte (vellignende) modeller.

Her er en anden hollandsk tankvogn på danske skinner, en vogn tilhørende tanklagerfirmaet Nieuwe Matex fanget på et udsnit af et foto fra 1951 taget på Københavns Godsbanegård (jernbanekilder.dk).

[image]

Vognen på fotoet er en tysk enhedstype fra krigens tid, så vidt jeg kan se stemmende fuldt overens med Exact-Trains nye 24m3 Leichtbau-Einheitsbauart Kesselwagen, og da Exact-Train er et hollandsk firma, går jeg ud fra, at den ”rigtige” Nieuwe Matex-vogn er på trapperne. For længe siden lavede VEB Piko en Nieuwe Matex-model baseret på deres oldgamle Uerdingen-støbeform, og senest har Brawa været på banen med Nieuwe Matex baseret på en anden grundmodel. Brawas model kan sagtens været 100 % korrekt i forhold til et konkret forbillede, Nieuwe Matex havde en del vogne, men det er blot ikke sådan en vogn, der ses på fotoet fra København.

Så gode ting kommer til dem, der har tid til at vente.

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak