Påskens sporarbejde

af Jan-Eddie, 20/4 2019, 18:07 (1832 dage siden) @ Josax1978

Kære Carsten og Josax1978

Jeg ledte efter en gulvlim til at lime korken fast på krydsfinerpladerne med og fandt denne:
[image]
Den er gummiagtig når den hærder op på et døgns tid og hæfter ganske godt. Limen fordeles med en limske som jeg selv har lavet:
[image]
Den er lavet af en aluminiumsplade som er nem at arbejde i, 3 cm bred så den passer til svellernes bredde.
DCC-concepts så jeg et trick til at forbedre lokomotivernes adhæssision, og dermed øge trækkeevnen og bedre strømoptaget.
Det virker, så jeg limer en "jernbane":-D (strimmel 0,5mm galvaniseret stålplade) på korken inden sporet limes på.
Jeg prøvede med gulvlimen, og den limer også godt på jernpladen. Sporet limes derimod ikke så fast, men det viste sig at have den fordel, at da jeg havde glemt at fjerne de to trådstumper under et Peco-sporskifte (for at kunne veksle polariteten på hjertestykket) var det nemt med en spartel at presse sporskiftet fri af limen. Limen kunne nemt pilles af svellerne og skiftet kunne monteres igen. Det største problem var de isolerende lasker der skulle sættes på igen mellem sporenderne der var limet fast og skiftet.
Limen er nem at arbejde med. Den lugter ikke. Trækker ikke tråde. Er ikke vandholdig og fjernes mekanisk fra limske og spartel med køkkenrulle når arbejdet er overstået. Swarfega håndrens klarer resten og hænderne.
Jeg skal have udtænkt en måde at lime sporet fast på når jeg når op i den synlige del, hvor der skal ballast på. Når sporet justeres sideværts eller på langs mens limen er blød, kan den presse sig op mellem svellerne så der ikke levnes plads til ballast.
Jeg vil helst bruge gulvlimen, da den er med til at isolere hjulstøjen fra krydsfineren.

Jeg bruger receptmedicin mod høfeberen, men i år kan den ikke fjerne symptomerne. Måske akupunktur skulle prøves.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak