Så er der kød til Kvægtorvet

af Børge Sundahl, 9/2 2019, 11:35 (1903 dage siden)

Da jeg i 1962 kom til Langå, havde vi fridagsafløsning i Bjerringbro et par dage om ugen.
Bjerringbro havde den gang et slagteri, som leverede kød til Københavns Kødby, iøvrigt sammen med øvrige slagterier på strækningen Struer-Langå.
Befordringen skete som regel i de små krogevogne, litra IVK og IGK, og det pudsige var, at det var samlevogne, hvor kødkroppene blev læsset ind i vognene under togopholdet.
Ved fragtbrevet var der en grøn seddel, hvorpå der stod hvad de forskellige slagtermestre skulle have.
Transporten foregik altså i vogne uden is. (Den gik nok ikke i dag)
Flere af mine gamle kollegaer, der også er i dette forum, kender nok også til fænomenet.
Altså med tog 2358 til Langå og videre med 2018 til Københavns Kvægtorv.
Her er så nogle IVK-vogne, som jeg for ca 60 år siden lavede. Det var dengang man ikke rigtigt kunne få diverse løsdele. Nu er de blevet shinet lidt op.
[image]
Jeg synes lige I skulle have historien
Børge


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak