Dan link, trækkraft..

af Steff @, onsdag 02. januar, 2019, 18:34 (81 dage siden) @ LasseS

Kære alle

Når nu interessen er om DAN LINK i model er her den nok mest grundige gennemgang uden forfor banerne om netop disse tog:

https://www.hauerslev.com/danlink/historie/index.htm

Den er værd at læse før man går i gang med at investere i materiel, her er nemlig både vogne som trækkraft nævnt.
Om litra ME skal have fremført et DAN LINK tog skal jeg lade være usagt, men det må i så tilfælde have drejet sig om et enkeltstående tilfælde p.g.a. manglende tildelte OG godkendte lokomotiver for disse tog samt deres manglende reserve.
På grund af togvægt, stigninger og fald, støjsvaghed er de eneste to anvendte lokomotiv litra MZ IV og ved mindre tog litra MX i dobbeltraktion. Jeg har tilladt mig at "sakse" fra historien vedr. lokomotivanvendelse herunder:

"DanLink godstog var nogle meget store og tunge godstog. Køreplanskontoret havde anvendt træktabeller for Mz type 1 (Mz 1401 - 1410) og 2’s (Mz 1411 - 1426) maskinkraft, til at beregne hvor lang køretid DanLink godstogene skulle bruge imellem Rødby og Østerport og omvendt. Køreplanerne var designet til en belastning af maskinen med 1800 ton ”på krogen” og en kørehastighed på maks. 100 km/t. De to første serier af Mz lokomotiver havde 3300 hestekræfter. Serie 3 og 4 havde begge 3900 hestekræfter, og var derfor de kraftigste maskiner. Endvidere var Serie 4 (Mz 1447 - 1461) også den mest støjsvage Mz type DSB havde, og det blev besluttet at alene Mz 4 skulle bruges på DanLink. Senere fik også Mz type 3 (Mz 1427 - 1446) tilladelse til at køre DanLink godstog.

Hvis der var mere end 1800 ton gods på færgen, og dermed i godstoget, ville toget ”tabe tid” under kørslen. Med andre ord ville toget blive forsinket, fordi det var for tungt. Det kunne man kompensere for, hvis et ekstra lokomotiv blev sat foran toget".

Man skal huske på den lange stigning fra Østerport og op til Lersøen og den endnu større stigning fra Lersøen og ud på S-tog strækningen over Nørrebro. Den trak tænder! Og så kørte man i yderst tætbebyggede områder hele vejen ud til Hvidover (den der idag er Ringbanen), derfor var støjsvaghed et krav.

Med venlig hilsen og godt nytår

Steffen Dresler.

NB: Hvis man vil vide noget om en almindelig DAN LINK tur er der dette link:
https://www.hauerslev.com/danlink/bibliotek/40726/index.htm


NB, NB: Den kommende MZ IV nr. 1453 fra McK var ofte anvendt for DAN LINK tog, så her får man ovenikøbet det korrekte nummer!!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

De blå tog
De blå tog
Pris 404,- kr.
 Læs mere 

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen