2 spørgsmål om blade

af Erik V. Pedersen ⌂, 21/12 2018, 22:50 (1952 dage siden) @ Torben Z.

Jeg har nogle numre fra "Modeljernbanen" 1949 - 1951 der var udgivet av DMJK (?) .
Ophørte bladet i 1951 ? (Og Modelbanenyt kom 1952 som "erstattning" ?) .


DMJK er ikke direkte nævnt som udgiver, dog er det et "OFFICIELT ORGAN FOR DANSKE MODEL JERNBANE KLUBBER", og som teksten i nr. 1 fra april 1949 skrevet står
"Med alle de danske klubbers tilslutning, vil en redaktion af erfarne jernbane- og modeljernbaneingeniører bringe hobbyen og kendskabet til de virkelige jernbaner, der jo danner basis for hobbyen, ud til en langt videre kreds end hidtil."

Det sidste (meget tynde eksemplar af dette) tidsskrift udkom i juni 1952.
Oprindelig var bladet i A4, men de seneste numre er i A5.

Ja, Modelbane-nyt kom med det første duplikerede nummer i september 1952, og Bent Palsdorf som var initiativtager / redaktør af dette blad.

[image]


.
-------------------
.

Mon ikke en evt. misforståelse, at MODELJERNBANEN skulle være udgivet af DMJK, stammer fra et vist personsammenfald mellem redaktionsmedlemmer af MODELJERNBANEN og bestyrelsesmedlemmer/fremtrædende medlemmer i DMJK.

Personlig kom jeg (med) i DMJK fra omkring 1951-52, og mindes ikke, at jeg nogensinde har hørt om dette. Der var mange relationer mellem DMJK/disse fremtrædende medlemmer og tilsvarende medlemmer i redaktionen af MODELJERNBANEN, der jo først i 1950 blev til en (modeljernbane-)klub.

Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak