De halv gamle mænd og deres fantastiske tog.

af mr-data, 6/2 2016, 15:34 (3002 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Jo det er hvad Heljan har lavet med mere eller mindre held ( det er vent og drejet flere gange ) men ESU er gået lidt længere med at lave et enhedslok. Er slæbeskoen på AC tager man den af med det medfølgende værktøj er det et DC lok.
vh
Bent Larsen

Okay. Men det ændrer dog stadig ikke på nogle grundlæggende problemer med de universelle modeller:
1. Af elektriske grunde er særdeles vigtigt at vogne, lokomotiver og motorvogne til DC har isolerede aksler, eller en meget stor elektrisk modstand således at der kan laves tilbagemelding ved spændingsfald; ellers vil der blive problemer med kortslutninger. Ved AC er det til gengæld meget praktisk med u-isolerede aksler, da det giver mulighed for tilbagemelding via kortslutning til 0 (hvad begge skinner er), da det så ligesom i virkeligheden gør at fra første aksel på et tog kører ind på et blokafsnit til sidste kører ud vil dette afsnit kunne måles som besat.
2. Den indvendige afstand mellem hjulene er (eller bør være) 14,3 mm mellem ved 2-skinne spor, mens det til 3-skinne kun bør være 14 mm og Märklin har endog været nede på 13,8 mm. Det er muligt at dette punkt kun er relevant for K- og K-skinner, men der er stadig nogen som stadig kører på disse skinner.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak