De halv gamle mænd og deres fantastiske tog.

af mr-data, 6/2 2016, 08:37 (2992 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Det kan være der bliver våbenhvile i løbet af nogle år hvis der er flere fabrikanter der gør som ESU, hvor et lok. kan ombygges fra AC til DC på et ½ min. Min class 66 kører fint på K skinner, og helt aktuelt også gummivognene fra MCK.
vh
Bent Larsen

Er det ikke stortset hvad Heljan har gjort i mange år? Monter eller af-monter slæbesko, flyt et eller to stik på printkortet i modellen, og vupti, køretøjet er konverteret. Og noget som de er blevet meget kritiseret for, fordi at deres lokomotiver og motorvogne grundlæggende set er DC-enheder, og løsningen med "bare" at montere en slæbesko ikke just er optimal. Det kan måske nok gå på C- og K-skinner, men på stadigvæk. Det som navnlig er kritisk her er to ting. 1. Isolerede aksler giver dårligere stel forbindelse, og tilbagemelding fungerer ikke på alle aksler. 2. Hjulafstand, helt specifikt på bagsiden af hjulene, skal ideelt set være en smule mindre.
I øvrigt skulle problemerne være værst for damplokomotiver, idet at det er yderst begrænset hvor meget drivhjulene kan bevæge sig, så derfor er det særdeles vigtigt med et tilstrækkeligt tryk på forløberen; sidstnævnte så vi både på P- og E-maskiner som ofte afsporede i kurver og sporskifter.

Det skal her siges, at jeg endnu ikke har nogen erfaringer omkring ovenstående, jeg referer blot hvad jeg har læst div. andre steder.

I øvrigt, og nu bliver det så et sidespor, kan jeg ikke dy mig for at nævne et gammelt indlæg i "banen": Indlægget blev bragt efter talrige afsporinger når skalakorrekte UIC-vogne skulle køre gennem små kurver; forfatteren af Indlægget nævnet noget omkring kravet om vogne i 1:87 men kurver i 1:120 eller 1:160, ikke kunne undgå at give problemer. Et eksempel: En B-vogn er 24,5 meter lang i 1:1 og ca 282 mm i 1:87. En R1 kurve er 360 mm i 1:87 og en R2 420 , i 1:1 er det 31,250 hhv 36,450 meter. Prøv at sende så lange vogne gennem sådanne kurver i 1:1. Som forfatteren nævnte er det "logik i harehøjde", og han foreslog større kurver eller vogne som længdemæssigt er 1:100 som bl.a. Märklin har lavet i mange år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak