Værktøjer til scratchbuilding

af Jan-Eddie, 8/4 2015, 12:45 (3307 dage siden) @ Jan-Eddie

Jeg har bygget nogle værktøjer, der letter arbejdet meget. Det første var et skæreplan:[image] Hvis man kan holde hobbykniven i sammme vinkel til stållinealen hver gang, kan man skære mange pladestykker ud i præcis samme mål. Jeg indstiller afstanden mellem vinkelen og stållinealen med en skydelære. Når pladen ligger an mod kanten i forgrunden, skæres stykket i præcis ret vinkel (selvfølgelig forudsat, at stoppet linealen ligger an mod, er placeret korrekt. Jeg har brugt en Evergreen-plade som forkant (limet til træpladen med hvid snedkerlim) og limet stoppet på med ethylacetat. Forkanten max 0,2 mm højere end skærepladen, for at man kan få linealen til at klemme også de tyndeste materialer. Når emnet er placeret og ligger an mod vinkelen trykkes stållinealen ned mens man laver en ridse med hobbykniven. Emnet tages ud og knækkes langs ridsen over en skarp bordkant.

North West Short Line producerer en Chopper: Katalog som er helt uundværlig. Den havde jeg ikke lige råd til, så jeg byggede en selv:[image]
Uden den havde jeg aldrig kunnet lave vinduerne i min kommandopost:[image]
[image]
Auhagen murstensplade H0, Evergreen 0,5mm plade til tag, 2,0mm til sokkel og diverse strips til vinduer. Alt malet med airbrush med Humbrol enamel og murfugerne trukket op med pensel med tynd lysegrå, og muren renset forsigtigt med en klud med isopropylalkohol bagefter. Trappe af messingstrimmel med trin af fint trådnet og gelænderne loddet sammen af 0,3mm messingtråd. Kældertrappe af 2mmm Evergreen skåret ud i strimler på 5mms bredde og limet sammen til trin. Inventaret i signalhuset er lavet af Evergreen-materialer. Den største udfordring var telefonerne på skrivebordet:
[image]
Når stripsene skal limes sammen bruger jeg ethylacetat. Men det har en MEGET uheldig egenskab, det kan løbe ind under emnet p.g.a hårrørsvirkningen. Så klæber emnet fast til underlaget og overfladen på emnet er ødelagt. Derfor skal fugen der skal limes svæve. Det klares med denne 3. hånd:
[image] Her har jeg lagt 1,5x1,5mm strip i for syns skyld, men vinduerne og limet op bl.a. af 0,25x1,5mm strips, og de er ikke lette at styre uden hjælp fra en 3. hånd.
mvh
Jan-Eddie


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak