Heljans moderne station B-120

af Ole Gold ⌂ @, 11/1 2015, 11:45 (3393 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan snildt lade sig gøre at sammenstykke en flot og ganske målfast HO-model af Skive station ved hjælp af fem Heljan-byggesæt, nogle stykker plastic card til bl.a. nye gavle, spartelmasse til udspartling af samlingerne i facaden samt et stykke krydsfiner til taget. Man er naturligvis nødt til lige at lave sig nogle skitser af, hvordan en sådan model mest rationelt sammenstykkes af byggesættenes dele, ligesom arbejdet kræver behørig fotodokumentation af forbileldet. Gangbroen på forbilledet må laves i plastic card, eventuelt med brug af dele fra ventehuse fra Heljans perronbyggesæt til den vandrette del af gangbroen.

Snildt og snildt - det er som man tager det. Men det kan lade sig gøre. Jeg forsøgte mig for mange år siden (omkring 1988). Som det ses drillede taget, der bøjede den ene vej om sommeren og den anden om vinteren - formentlig fordi jeg havde brugt trælister i siderne.

Antal vinduesfag og etager er som i virkeligheden - det er dem der har styret bygningens længde. Hvordan jeg regnede bredden ud husker jeg ikke, men i al beskedenhed tror jeg at jeg ramte proportionerne "sådan da".

Som det ses mangler gangbroen, men karnappen til kommandoposten og altanen i stationsforstanderens tjenestebolig er etableret.

Og på forpladsen er parkeringen under etablering.

Af resterne af de 5 byggesæt byggede jeg et postkontor som lå ved siden af stationen.

Banen er likvideret for mange år siden og materiel, bygninger mv solgt. Måske genopstår min gamle Nykøbing station hos den nye ejer - hvem ved ?

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image]
Nykøbing station - perronsiden ca. 1990. Der er nok en overrepræsentation af DSB perronkøretøjer... I baggrunden skimtes Jernbanehotellet. Privatbanens "Spor 0" ses th. ved den grå stopbom. Foto Ole Gold

[image]
Nykøbing station - gadesiden ca. 1990. Vi befinder os ved omkring 1973 - DSBs 1972 design er slået igennem på skiltet ved rejsebureauet. Om køretøjerne passer 100 % må andre bedømme. Vingehjulet er fra det oprindelige byggesæt og er støttet behørigt. HO systems kiosk optræder på busholdepladsen. Foto Ole Gold


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018
Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak