Koblinger...???

af Jan Bøgedal Slundt @, 9/10 2014, 21:33 (3487 dage siden) @ Knarbjerg

Hej Jan

Jeg kører også med Märklins kortkoblinger i kurver ned til 55 cm i radius.
Hos mig opstår problemet når, der ikke er tilstrækkeligt med udsving i koblingskulisen, så pufferne møder hinanden og derved presser vognene af sporet.

Du skriver at, din samling er startet for 20-25 år siden, og så er spørgsmålet om, der overhovedet er kortkoblingskulise i alle vognene. Hvis der ikke er, så vil det næppe ændre noget at skifte til en anden type koblinger.

Jeg har kun oplevet problemet ved nogle enkelte vogne - som regel lange personvogne - og, her har jeg løst det ved at udskifte koblingen i de ene ende med en almindelig A-kobling, som jo arbejder fint sammen med kortkoblingerne. På den måde bliver der lidt større afstand mellem vognene, så deres puffer ikke mødes i kurverne.

På Hobbytrades Eco vogne har jeg dog helt måtte opgive kortkoblinger og i stedet bibeholde de gamle A-koblinger i begge ender.

Hej Knarbjerg :-)

Ja, jeg har kun problemet med lange personvogne, alle vogne på nær en 2-3 godsvogne kar KKK. løsningen med at sætte en A kobling i den ene ende er jeg ikke vild med, jeg ved det virker, men jeg syntes ikke det er pænt :-(
- og skifte over 1000 koblinger er både skide dyrt og en tidsrøver af de store :-) Det ville koste ca. 7.000,- kr. :-(

mvh.

Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler
Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak