Indlæsning af dekoderlyde på Märklin Mobile Station 2

af bahnfannet ⌂ @, Malling, 2/8 2014, 10:04 (3555 dage siden) @ Futfar

Hejsa

MS II har nogle features som Märklins mfx og mf dekodere uden problemer kan
handle, endog autoindlæse, men bruger du andre dekodere end Märklins, oplever du
at Märklin er stærkt protektionistiske over for deres egne produkter. Størrelsen, gørelsen og ikke mindst prisen indikerer at MS II'eren er beregnet til Märklin, og ikke ret meget andet.

Jeg vil gerne lige opdatere din viden en smule, for det virker som om du er styret af fordomme frem for fakta. ;-) Tag det ikke ilde op. :-)

Märklins Mobile Station 2 er en fuld NMRA kompatibel DCC håndkontroller. Der er ingen problemer med tredjeparts dekoder og den forhindrer dig på ingen måde at få fuldt udbytte af dine DCC systemer. Bortset fra, at den kun supporterer 16 funktioner. I min bog en begrænsning jeg tror de fleste kan leve med, da det mig bekendt er de færreste der udnytter så mange funktioner i et lokomotiv. Flere funktioner kommer garanteret i en opdatering før eller siden, da det er en softwaremæssig begrænsning og ikke en hardwaremæssig begrænsning.

Man kan dog altid udvælge de lyde man ønsker og remappe dem til funktionsplaceringer under 16, hvis man f.eks. kan undvære "skovling af kul" men død og pine gerne vil have "stationsudkald". Det gøres nemmest med en LokProgrammer, hvis man har LokSound. Ellers må man ty til manualen for ens dekoder og finde ud af hvilke CV værdier man skal skrue på. Det er ikke anderledes end ved alle andre DCC systemer.

MS2 kan programmere DCC dekodere, både via CV og via PoM. Du kan endda lave dobbelttraktion hvis du udnytter PoM funktionen. Præcis som du ville gøre med andre DCC håndkontrollere. Den kan faktisk ikke programmere Märklins egen mfx dekoder, men den kan godt programmere en DCC dekoder. Så ingen protektionisme overfor egne produkter her.

Man er ikke begrænset med en MS2 i forhold til DCC ej heller i forhold til 2-skinne. Jeg bruger den som min håndkontrol til mit 2-skinne system og det fungerer fint. Jeg har primært LokPilot og LokSound i mine lokomotiver.

MS2 kan også styre magnetartikler (sportskifter, signaler, afkoblingsskinner osv.). Jeg har en Lenz sporskiftedekoder som jeg benytter. Det fungerer fint. Jeg har også Märklins egen DCC sporskiftedekoder, det fungerer også fint.

Der kan være to MS2 på en railbox, med MS2 hubben kan du sætte op til fem MS2 på en port. Du kan maksimalt tilslutte to MS2 hubs til en railbox, men det giver dig så op til 10 MS2 på én railbox. Det må dække de flestes behov.

Prisen for en Mobile Station 2 med railbox og strømforsyning ligger gerne omkring 650 kr. hos mange forhandlere. Nettog skyder sættet af til 499 kr. Der er tale om versioner fra skraldede startsæt, men de er på ingen måde begrænset i forhold til dem du køber løst. Du kan få dem kastet i nakken.

Jeg synes ikke det er et dyrt system og det er en super god digital start der dækker langt de flestes behov. Man kan så udbygge senere hen med de mange andre spændende produkter fra de forskellige producenter. :-)

Med venlig hilsen
Søren


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak