Ljud MZ 1

af Johnny Bröndt, 17/6 2017, 01:22 (2506 dage siden)

Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan ljudet för MZ 1 i dekodern från ESU och Danske Loksounds?

Jag har ett Roco 62710 MZ 1402 som jag vill digitalisera med ljud.

Ska jag köpa ESU eller Danske Loksounds?

Ljud MZ 1

af langelandsbane, 17/6 2017, 11:20 (2506 dage siden) @ Johnny Bröndt

Jeg ville helt klart vælge Danske Loksounds :-)

Ljud MZ 1

af moppe, 18/6 2017, 23:09 (2504 dage siden) @ langelandsbane

Med hvilken begrundelse?

Jeg ville hente EMD 16cyl 645E3 (FT) fra de amerikanske lyde og kombinere den med passende tilbehørslyde.
(FT) betyder "Full Throttle" og er en række funktioner ESU har fået lagt i deres dekodere og lyde, som specielt amerikanerne ynder at bruge. Og lige netop MZ er dybest set en amerikaner.
Læs mere om Full Throttle her:
http://www.esu.eu/en/products/loksound/loksound-full-throttle-diesel-features/

Korrekt, det er ikke lyden af en dansk MZ, der er i EMD 16cyl 645E3 lydfilen, men hvem kan høre det, når lyden kommer ud af en "lille skodhøjttaler" (ja, det er det i alle H0 lokomotiver)?
Jeg kan ikke, til gengæld er en "sucker" for fede lyde og lækre features - og Full Throttle er i mine øjne (nå ja - ører) en rigtigt fed feature!

Klaus

Ljud MZ 1

af langelandsbane, 19/6 2017, 13:44 (2504 dage siden) @ moppe

Det ville jeg fordi at jeg syntes at det er den bedste lyd ganske simpelt. :-P

Jeg har også engang hørt en rigtig fed Bigboy lyd, men jeg ville aldrig installere den i en E-maskine. ;-)

At højtalere kan være skod, er jo ikke lydens skyld og man kan gøre mere eller mindre ud af det, personligt benytter jeg mig af specialhøjtalere der også forhandles af Fyns modeltog / Danske Loksound. De kræver ofte noget ombygning, men er det hele værd! især når man giver sig tid til at montere dem rigtigt, så man får den rigtige fede lyd af dem. :-D

Avatar

Ljud MZ 1

af Futfar, Kajerød, 19/6 2017, 20:57 (2503 dage siden) @ langelandsbane
redigeret af Futfar, 19/6 2017, 21:03

Jeg må give dig helt ret i, at DLS - på mine trommehinder - er det bedste valg til lydmontering i de modeller der er udgivet af danske loks. Hvis det findes bedre, vil jeg da gerne lægge ører til det, men det tvivler jeg stærkt på, kan lade sig gøre.
Jeg har da også en Big Boy, UP 4007, købt i Canada som 2-leder uden lyd, fabrikat Walthers-Genesis, ombygget til 3-leder med ESU- loksound 4,0 og med 21 lys/lyd funktioner. Det kan DLS også klare, så gå du trygt til DLS, så får du den lyd du vil have!

Og så har DLS et stort udvalg af højttalere, så du behøver ikke at få din loksound til at lyde som "en prut i en cigarkasse" !

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ljud MZ 1

af henho, Ringkøbing, 20/6 2017, 01:53 (2503 dage siden) @ langelandsbane

DLS er efter min ringe mening første valg.

Både pga de gode højtalere René sætter i - dels pga udvalget af ekstra funktioner, der kan defineres.

Jeg har en D-maskine, en F'er og en Frichs/Ardelt alle med DLS lyd. De er meget mere naturtro i lyden i forhold til den E-maskine jeg har med original Heljan lyd (og højtaler).

--
Med venlig hilsen

Henrik

Ljud MZ 1

af moppe, 20/6 2017, 22:08 (2502 dage siden) @ langelandsbane

BigBoy har jo ikke samme motor som E-maskine, så det forstår jeg godt.

Men 645E3 er jo netop motoren i MZ.
Jeg har selv lyttet til både 645E3 op mod Danske Loksounds MZ lyd, med samme højttalere i begge lokomotiver. 645E3 lyden har langt mere variation (syntes jeg).

Jeg er klar over at Danske Loksounds kan putte alle mulige ekstralyde på dekoderne, det er nu heller ikke så svært. Til gengæld kan man efterfølgende intet ændre, når man har betalt for lyden. Tænk om man vil have nye stationsudkald, eller lignende, det kan man ikke uden at slette lyden

Jeg ved også at Danske Loksounds bruger andet end standardhøjttalerne, men det har intet med lydfilen at gøre.

Har nogen af jer hørt 645E3 lyden fra ESU?


Klaus

Ljud MZ 1

af langelandsbane, 20/6 2017, 22:11 (2502 dage siden) @ moppe

"Har nogen af jer hørt 645E3 lyden fra ESU?"

Ja og det ændre ikke ved mit svar ;-)

Avatar

Ljud MZ 1

af Futfar, Kajerød, 21/6 2017, 18:34 (2501 dage siden) @ langelandsbane

Det kan jeg tilslutte mig!

Hvad angår lyd til E-maskinen, contra lyden til Big Boy, er der himmelvid forskel på de to maskiner! Udover at Big Boy er en helt unik maskine, med helt andre stempelslag p.g.a af den helt anden måde den er opbygget på, er der væsentlige forskelle på hvordan den, lydmæssigt, gebærder sig! Da den - ret beset - er to sammenbyggede loks, med deraf følgende to, næsten, uafhængige af hinanden Heusinger-styringer, vil det være muligt - og det er set - at det ene 4-trækakselsæt kan lave hjulslip, det andet sæt gør ikke. En model udgave af dens lyd, er derfor stort set umulig at gengive helt korrekt, med mindre man anvender en dekoder for hver 4 trækaksler, og dertil hørende detektorer for evt. hjulslip. Og DET er jeg så ikke stødt på endnu!

E-maskinen er jo så anderledes nem at lave lyd til, for de 3 trækaksler - 2 cylindre -
kræver jo blot en dekoder der kan lave de relevante hastighedafhængige dampslag, samt øvrige ønskelige lyde. Og det kan DLS fint levere!

Uden at have anden forbindelse - end at være tilfreds kunde - hos DLS, kan jeg varmt anbefale firmaets produkter/ekspertise.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Ljud MZ 1

af Futfar, Kajerød, 21/6 2017, 19:05 (2501 dage siden) @ Futfar

Nu da vi er inde på emnet højttalere...[image]
Her ses et eksempel på en særdeles velfungerende basreflektor højttaler...
[image]
Den er anbragt oven på en ESU loksound 4,0 dekoder.
[image]
I et specialbygget lok... Som har 2 dekodere, en til talrige lysfunktioner, samt en til en meget lang række lydfunktioner.

Alt leveret af Danske Lok Sounds....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Ljud MZ 1

af Futfar, Kajerød, 21/6 2017, 19:28 (2501 dage siden) @ Futfar

For dem som måtte være lidt nysgerrige omkring dette special lok, kommer her et par skilderier....[image]
[image][image]
Og med en ligeledes ommalet Roco rensevogn, er der jo ikke et øje tørt...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ljud MZ 1

af Togsøn, 21/6 2017, 20:04 (2501 dage siden) @ moppe

Hej Klaus og andre.

Jeg bruger ESU lyde precis fordi så kan jeg ændre og lave om som jeg vil.

Har MZ med ESU lyde, samt mine egne lyde, blandt andet hjælpediesel til Elvarme !

Danske Loksounds forstår jeg låser dekoderen så den ikke kan ændres af andre end ham ?

Hilsen Erling.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak