Frichs "Ardelt" fra McK

af f.ormstrup ⌂, 19/1 2017, 22:19 (2653 dage siden)

Så er Frichs traktorene ankommet. se link.
Flotte maskiner der kører godt (både AC og DC) på moderne skinner.
[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Frichs "Ardelt" fra McK

af Togsøn, 20/1 2017, 07:25 (2653 dage siden) @ f.ormstrup

Hej.

Undervognen er vel fuldstændig den samme for Ardelt som for Frichs modellen ?

Hilsen Erling.

Frichs "Ardelt" fra McK

af Muncken, 20/1 2017, 07:39 (2653 dage siden) @ f.ormstrup

Hej Flemming.

Tak for en kort vurdering af endnu et produkt, så må du jo igang med at sprede links alle vejne ;)

Men ang "advarselsstriber" på 130, nu må man opfordre dig til at sætte dig ind i tingene! Advarselsstriber er det ihvertfald ikke, svaret for du ikke - for det kan jo være du finder endnu (for dig ihvertfald) uopdaget fakta.

Jeg syntes ligesom dig at det er en fantastisk flot traktor, og den kører suverænt. Glæder mig enormt til at få den flået fra hinanden og patineret.

Mvh Muncken

Frichs "Ardelt" fra McK

af Togsøn, 20/1 2017, 09:57 (2653 dage siden) @ Muncken

Hej Muncken.

Hjælp dog manden, striberne er for at vise retning frem for rangisten.

Da der tit rangeres med vogne for og bag samtidigt.

Rangsisten kunne ikke forstå når føreren sagde frem var det motorkassen forrest, så for at hjælpe dem valgtes at lave striber i forreste kørselsretning, så kunne de bedre finde ud af det, se efter striberne.

hilsen Erling.

Frichs "Ardelt" fra McK

af Togsøn, 20/1 2017, 19:09 (2653 dage siden) @ Togsøn

Taler jeg med gamle rangister er der ikke behov for disse retnings mærker.

Da Ardelt / Frichs praktisk taget aldrig blev vendt på de stationer de var stationeret.

Derfor viste rangisten altid hvilken vej maskinen vente.

Men ved DSB var et problem, rangister blev altid betraget som det laveste af andre.

Derfor begyndte størstedelen at drikke for at dulme sorgerne, hårdt når man konstant ikke regnes for noget.

Derfor blev mærkerne indført da der skete rangeruheld med rangister der tit havde fået en tår over tørsten, i sprit tågen gik det bedre at skimte de gule mærker.

Mærkerne blev indført efter krav fra DSB's ledelse, både førere og ranger personale følte flest det var noget pjat og totalt uden behov.

På KH, var op i Hallen frem og ud på Belvedere tryk tilbage.

Sådan var det på en hver station, så guderne må vide hvorfor de fine i Sølvgade fik lyst til at sætte retningsmærker på ?

Hilsen Erling.

Frichs "Ardelt" fra McK

af Muncken, 21/1 2017, 10:24 (2652 dage siden) @ Togsøn

Hej Erling.

Mærkerne "retning frem" blev indført pga mangel på skorsten/mule og tydelig markering af hvilken vej køretøjet er konstrueret til at køre frem...

En rangerhest og et damplokomotiv giver sig selv, det var også tilfældet med ardelt pga den lange motorkasse. Derimod kunne der være tvivl med Mt og Mh. Derfor markeredes "retning frem" på maskinerne med de gule linier. At der gik nogle år med indførelse må skyldes at det generelt ikke var et problem, og Sikkerhedsreglementet tog også højde for det. Men uheld skete der, og det er nok kommet som en dårlig undskyldning flere gange at rangerlederen tog fejl.
At det så ikke kom på de store maskiner og klædeskabe mm er der andre årsager til...

Derudover er Rangist et jernbanegokke udtryk, ikke fagord, derimod fandtes Portør og rangerleder.

Og som svar til tidligere: Flemming må sætte sig lidt ind i tingene da han foregiver at være en der ved noget om tingene.

God weekend
Muncken

Frichs "Ardelt" fra McK

af f.ormstrup ⌂, 21/1 2017, 15:12 (2652 dage siden) @ Muncken

Og som svar til tidligere: Flemming må sætte sig lidt ind i tingene da han foregiver at være en der ved noget om tingene.

God weekend
Muncken

Tak skæbne! Hvornår/hvor har jeg trådt i Deres sukkermad hr.Munk

Mærkerne "retning frem" blev indført pga mangel på skorsten/mule og tydelig markering af hvilken vej køretøjet er konstrueret til at køre frem...

En rangerhest og et damplokomotiv giver sig selv, det var også tilfældet med ardelt pga den lange motorkasse. Derimod kunne der være tvivl med Mt >og Mh. Derfor markeredes "retning frem" på maskinerne med de gule linier. At der gik nogle år med indførelse må skyldes at det generelt ikke var et >problem, og Sikkerhedsreglementet tog også højde for det. Men uheld skete der, og det er nok kommet som en dårlig undskyldning flere gange at >rangerlederen tog fejl.
At det så ikke kom på de store maskiner og klædeskabe mm er der andre årsager til.

Tak for oplysningerne - den slags fremgår normalt ikke i div. bøger/tidskrifter.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Frichs "Ardelt" fra McK

af Muncken, 21/1 2017, 15:38 (2652 dage siden) @ f.ormstrup

Hej Flemming.

Hva satan! - Jeg syntes også den smagte underligt! ;)

Selvtak.

Mvh Muncken

Frichs "Ardelt" fra McK

af Hansen @, 22/1 2017, 00:27 (2651 dage siden) @ Muncken

Hej Flemming.

Hva satan! - Jeg syntes også den smagte underligt! ;)

Selvtak.

Mvh Muncken

1. Tal ordentligt til folk.
2. Hvis du ved noget som andre ikke ved, så forklar det uden at virke nedværdigende.
3. Omtal folk som om de sidder foran dig. Det er dårlig stil at omtale andre uden at tale til dem direkte.
4. Min viden er ikke alvidende, jeg sætter pris på dem som formår at beskrive noget i en stil, hvor jeg kan lære noget.
5. Jeg sætter også pris på dem, som ikke virker nedværdigende hvis jeg drister mig til at spørge om noget jeg ikke forstår.

Frichs "Ardelt" fra McK

af OHJ20, 28/1 2017, 11:31 (2645 dage siden) @ Hansen

Mange TAK til Hansen.
Det er vist IKKE første gang, at nogle er blevet "savet over" af Muncken, pga. de stiilede nogle, for Muncken ganske elementære, spørgsmål, her og på andre Fora.
Og Jeg lærte engang for længe siden, under min uddannelse, at, citat :"Der findes INGEN dumme spørgsmål, KUN dumme svar", og det må da i tilfældet, være bevist her.
Endnu engang TAK til Hansen :-)

Frichs "Ardelt" fra McK

af ئۇلغىك, 5/2 2017, 12:19 (2637 dage siden) @ OHJ20

Tak for klar tale.

Frichs "Ardelt" fra McK

af Svend B J, 21/1 2017, 15:53 (2652 dage siden) @ Togsøn

Men ved DSB var et problem, rangister blev altid betraget som det laveste af andre.

Derfor begyndte størstedelen at drikke for at dulme sorgerne, hårdt når man konstant ikke regnes for noget.

Derfor blev mærkerne indført da der skete rangeruheld med rangister der tit havde fået en tår over tørsten, i sprit tågen gik det bedre at skimte de gule mærker.

.
Du milde moses for en gang generalisering (og vrøvl) ;-)

--
Svend
[image]

Frichs "Ardelt" fra McK

af cm, 20/1 2017, 11:21 (2653 dage siden) @ f.ormstrup

Flotte maskiner der kører godt (både AC og DC) på moderne skinner.


Yep, har lige omadresseret min og tilkørt den begge veje 30 min. Den opfører sig fremragende på såvel slanke - som korte sporskifter.

Godt gået af McK...

mvh
Chr
[image]

--
[image]

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 20/1 2017, 12:19 (2653 dage siden) @ cm

Hej
Jeg fik så også min 144 i går, men K skinner er så ikke et moderne spor, jeg har kun et lille sporanlæg R 36, det går fint i alle kurver og skifter, men englænderen 2260 kan den ikke køre lige over i rangerhastighed uden at gå i stå, fordi flangerne ikke kan nå strømoptaget i bunden. McK har her valgt det kosmetiske frem for noget der virker på de 2 typer Märklin spor der aktuel i dag. Nogle få tiendedele på flangerne og det havde været 100 % også på AC. Jeg kan ikke se nogen effekt af powerpack.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 20/1 2017, 16:10 (2653 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Jeg har lavet et lille powerpack forsøg, McK ME kører 5-15 mm efter strømmen bliver afbrudt Ardelt stopper med det samme, er der nogen der har et bud på hvor langt den kan køre efter strømmen bliver afbrudt.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af peterw, 20/1 2017, 17:42 (2653 dage siden) @ Bent Larsen
redigeret af peterw, 20/1 2017, 17:50

Hej Bent,

Hej
Jeg har lavet et lille powerpack forsøg, McK ME kører 5-15 mm efter strømmen bliver afbrudt Ardelt stopper med det samme, er der nogen der har et bud på hvor langt den kan køre efter strømmen bliver afbrudt.
vh
Bent Larsen

Ovre på sporskiftet var der en tråd omkring at justere et par CV værdier på Ardelten's dekoder - for det ser ud som om at maskinen har forladt fabrikken med en vel kort "timeout" indstilling for powerpacken. Det ser ud til at gøre powerpacken reelt brugbar her hos mig.

Der er tale om disse CV'er:

fra LokSound 4 manualen:

CV113 - Power Fail Bypass The time that the decoder bridges via the PowerPack after an interruption of voltage. Unit: A multiple of 0.016384 sec. Range: 0 - 255 Value: 50
CV122 - Status storage Saves operational status, please see chapter 15.2. Range: 0 - 3 Value: 3

Fra hukommelsen satte jeg CV113 op til 175 hvilket forlængede virkningen af powerpacken. Kan ikke huske præcis hvad jeg gjorde med CV122.

Mvh,

Peter

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 20/1 2017, 19:37 (2653 dage siden) @ peterw

Hej
Tak for dit svar, det er der nok flere der kan bruge til noget positivt.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af Morten L, 22/1 2017, 17:24 (2651 dage siden) @ peterw

Hvordan ændrer jeg CV 113 på AC-versionen, som jo har en Mfx decoder ?

Jeg har en CS2. Kan ikke lige finde dette CV her.

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 22/1 2017, 17:46 (2651 dage siden) @ Morten L

Hej
Nu vi er i gang med spørgsmålene, kan en af de små Märklin mobil stationer fra et startsæt bruges til at ændre cv 113 på en AC.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af peterw, 22/1 2017, 19:50 (2651 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Nu vi er i gang med spørgsmålene, kan en af de små Märklin mobil stationer fra et startsæt bruges til at ændre cv 113 på en AC.
vh
Bent Larsen

Hvis det er en Mobile Station 2, så ja - den kan snakke DCC med maskinen, er formentlig at finde på adresse 3. Så vidt jeg ved kan MS1 kun snakke Märklin-Motorola, I så fald find dig en venlig sjæl med en DCC-central, f.eks. Intellibox.

Peter

Frichs "Ardelt" fra McK

af peterw, 22/1 2017, 19:46 (2651 dage siden) @ Morten L

Hvordan ændrer jeg CV 113 på AC-versionen, som jo har en Mfx decoder ?

Jeg har en CS2. Kan ikke lige finde dette CV her.

Jeg gætter på at du kan tilføje maskinen som DCC maskine også - formentlig har den adresse 3 fra fabrikken. Og så gå frem som du ville gøre for at programmere en DCC dekoder?

Alternativt find en venlig sjæl med f.eks. en intellibox - jeg hjælper gerne, bor på Frederiksberg.

Peter

Frichs "Ardelt" fra McK

af Jan Bøgedal Slundt @, 25/1 2017, 05:06 (2648 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent.
Så vidt jeg har fået at vide, så er den ikke født med at power back er slået til. Der skal ind i decoder opsætning og slå den til.

mvh.
Jan

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 25/1 2017, 09:00 (2648 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Efter mange gode indlæg, savner jeg nu en udmelding på McKs hjemmeside om hvad der er op og ned i denne sag, og hvad der må gøres og kan gøres, for fortsat garanti på det lille fine lok.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af jhcn, Lystrup/Århus, 25/1 2017, 09:19 (2648 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Efter mange gode indlæg, savner jeg nu en udmelding på McKs hjemmeside om hvad der er op og ned i denne sag, og hvad der må gøres og kan gøres, for fortsat garanti på det lille fine lok.
vh
Bent Larsen

Hej Bent

God ide!! Jeg vil skrive til Mck og hvis jeg får et svar, så viderebringer jeg det

--
Henrik

Frichs "Ardelt" fra McK -mail til Mck + svar

af jhcn, Lystrup/Århus, 27/1 2017, 08:55 (2646 dage siden) @ jhcn

Nedenstående er min henvendelse til Mck - og Peters svar. Bemærk at jeg - da jeg skrev til Mck - troede at der var tale om en powerpack!

Mens jeg venter på at få tid til at komme op til Hobbykæden og købe min forudbestilte traktor 144, så her jeg læst med om modellerne på fx Sporskiftet og Signalposten.
Begge steder skrives der meget om powerpacken og de rette indstillinger til denne.
Der efterspørges også en udmelding fra jeres side om dette emne, så den opfordring er hermed givet videre:

Hvad er de rette CV-værdier i forhold til Powerpack?

Mvh
Henrik Nielsen

Hej Henrik –

Jeg følger ikke med i hvad der skrives om modellerne på diverse fora.
Får jeg konkrete spørgsmål omkring produkterne, bestræber jeg mig på at svare på dem, idet udgangspunktet dog er, at henvendelser skal rettes til den forhandler hvor man har købt det pågældende produkt.
Jeg kender som sagt ikke problemstillingen, men kan forstå det handler om CV-værdier, og dermed dekoderen.
Helt generelt om dekoder og indstillinger:
Vi har valgt den dekoder vi har, og vi givet den de indstillinger vi har, nogle er fabriksindstillinger, og nogle har vi ændret på.
Begrebet ”den rette indstilling” er ikke faktuelt, det der er den rette indstilling for person A, er det sikkert ikke for person B.
Hvis folk vil montere en anden dekoder eller ændre på indstillingerne på den eksisterende, står det dem frit for.


Venlig hilsen
Peter

--
Henrik

Frichs "Ardelt" fra McK -mail til Mck + svar

af Bent Larsen, 27/1 2017, 18:09 (2646 dage siden) @ jhcn

Hej
Det er lidt af et politikersvar, ikke rigtig svar på noget, det er jo ikke dekoderen der er problemet, men lidt mere power over strømløse stæder, som dekoderen kan være værktøjet til at løse. McKs produkt er som det er, og kan det ikke køre på dit anlæg så løs selv problemet, eller henvend dig til forhandleren.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK -mail til Mck + svar

af ptmadsen, Haderslev, 27/1 2017, 19:29 (2646 dage siden) @ jhcn

Hej.
Et yderst usympatisk svar på et relevant spørgsmål.

Venlig hilsen.
Peter Madsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af f.ormstrup ⌂, 26/1 2017, 22:05 (2646 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Der er desværre ikke en powerpack i maskinen - men en powercap (capasitor/kondensator), ses ved pilen på nedenstående foto!
[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 26/1 2017, 22:31 (2646 dage siden) @ f.ormstrup

Hej
Og så er der nok mange der vil spørge lige som mig. Hvad forskel er der på en powepack og en powercap , og hvilken betydning har det for efterløbet ved strømsvigt.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2017, 01:13 (2646 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Og så er der nok mange der vil spørge lige som mig. Hvad forskel er der på en powepack og en powercap , og hvilken betydning har det for efterløbet ved strømsvigt.


Der er ret stor forskel. En powercap ser sådan her ud:
[image]

Med venlig hilsen
M:-Prten

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 27/1 2017, 09:13 (2646 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
Jeg prøver engang til. Hvad er forskellen på en powerpack og en capasitor/kondensator, i tideliger indlæg også kaldet en powercap.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af cm, 27/1 2017, 11:05 (2646 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Jeg prøver engang til. Hvad er forskellen på en powerpack og en capasitor/kondensator, i tideliger indlæg også kaldet en powercap.
vh
Bent Larsen

Jeg har opfattelsen af, at en POWERPACK er et opladeligt batteri/accumulator - og en POWERCAP blot er capacitatoren i sig selv - med den forskel de 2 imellem, at VARIGHEDEN af kørsel uden forsyningsstrømmen er længere for POWERPACK.... Ja det er mit umiddelbare gæt...

mvh
Chr

--
[image]

Frichs "Ardelt" fra McK

af Togsøn, 28/1 2017, 23:24 (2644 dage siden) @ cm

Hej.
jeg har også kontaktet Mck de skriver:

Hej

Powerpack´en i Ardelt er på 220 uF og 25 V

Venlig hilsen
Peter

En meget lille Kondensator set i min optik, ESU vejledning skriver mellem 470-2200 uf, måske jeg skulle prøve at skifte den ud !

Hilsen Erling.

Frichs "Ardelt" fra McK

af Søren Johannessen, Århus, 29/1 2017, 10:24 (2644 dage siden) @ Togsøn

En meget lille Kondensator set i min optik, ESU vejledning skriver mellem 470-2200 uf, måske jeg skulle prøve at skifte den ud !

Hilsen Erling.

Ja, prøv det!
Problemet er pladsen. Elektrolytkondensatorers kapacitet er vel nogenlunde proportional med deres volumen, så vurderet ud fra billedet, er der ikke meget at gøre med. Men kan der fysisk være to, ved siden af hinanden f eks, kan det også bruges. De skal blot parallelforbindes elektrisk.
Men du må ikke mindske kondensatorens spændingsværdi! Og der skal være lidt margen, derfor de 25V.
Mvh
Søren

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 24/2 2017, 22:53 (2617 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej
I sidste lige udkommende nr. af Spor og Baner er første artikel besøg på et Märklin anlæg, her var der problemer med HobbyTrade F maskine i en englænder, der er lagt stanniol i bunden for bedre strømoptag. Samme problem har jeg med Mck Ardelt, jeg har lavet samme forsøg i en K skinne englænder nr. 2260, det virker nu kan den køre i ranger hastighed over skiftet uden at gå i stå, så er det næste spørgsmål, hvor længe bliver det liggende ved alm. kørsel med andet materiel. Et bevis på at bare lidt mere flange så havde den kørt uden problemer.
vh
Bent Larsen

Frichs "Ardelt" fra McK

af f.ormstrup ⌂, 9/3 2017, 08:02 (2605 dage siden) @ f.ormstrup

link er der en lille beskrivelse af hvad vi har gjort ved vore Ardelt og Frichs traktorer. Vi har desværre ikke fundet de vises sten m.h.t powercappen.

[image]

Vores computerinterface virkede ikke ordentligt når der skulle programmeres, så vi måtte skille maskinerne ad. Her køres der prøvetur for at se om alle funktioner virker.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Frichs "Ardelt" fra McK

af Bent Larsen, 9/3 2017, 09:22 (2605 dage siden) @ f.ormstrup

Hej
Det bliver vist også svært at finde de vise sten m. h. t. powercappen. jeg snakkede med Kasper Bang Jensen i Rødoverhallen, han havde tilsyneladende umiddelbart ingen løsning, og nok heller ikke på problemet med at AC udgaven stopper i englænderne på både K og C skinner, men ellers en sød lille sag, som man nok skal lære at leve med.
vh
Bent Larsen

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel
Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak