Modelbanetid - ure

af cm, 17/10 2011, 08:42 (4575 dage siden)

Har lige checket artiklen om køreplanskørsel - og i den anledning: Hvor kan man anskaffe sig disse modelbaneure, der går 5 x hurtigere end normaltid? Kan man evt få dem som armbåndsure? Har f.eks Märklin eller Roco, Fleishmann m.v. m.v lavet ure til plankørsel på modelanlæggene?

Noget andet: de der kører spor N - går deres ure endnu hurtigere?

mvh
cm

låst
11898 visninger

Modelbanetid - ure

af Merete N-P ⌂, 17/10 2011, 11:51 (4575 dage siden) @ cm

Du kan finde et ur, der kan køre på din PC på

http://modelbane-piger.dk/modeltid/modeltid00.htm

Vil du have det så du ikke skal være på nettet hele tiden må du bestille Den lille husbyggers CD, hvor det også ligger.

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 17/10 2011, 15:27 (4575 dage siden) @ cm

Noget andet: de der kører spor N - går deres ure endnu hurtigere?

Næh, tværtimod. Tidsfaktoren på fem gange er noget nogen har indført fordi deres modeljernbaner er så små at det tager ti minutter at gennemkøre hele strækningen i stedet for de to timer det ville tage i virkeligheden.

Jeg har kørt på en modeljernbane i skala N der var så stor og kørsel og rangerarbejde m. v. tog så lang tid at vi var den dobbelte tid om arbejdet end det var planlagt. Så enten er man altid meget forsinket, eller også må uret justeres.

Modelbanetid - ure

af cm, 17/10 2011, 18:35 (4575 dage siden) @ Erik Olsen

-tak til Merete, Knarbjerg og Erik Olsen
mvh
Chr

Modelbanetid - ure

af Gemiko, 18/10 2011, 10:39 (4574 dage siden) @ cm

Hej cm.

Jeg anvender en tidsfaktor på: 8:1 det vil sige at 'mit døgn' på 24 timer, køres igennem på 3 'virkelige timer.

Tidligere anvendte jeg et ur på PC, men i dag bruger jeg 2 'arvede' rigtige ure der styres af et timerkredsløb.

Et hurtigtgående ur bruges til at øge afstanden - kunstigt - mellem stationerne så køretiden på uret bliver længere og man får enfølelse af afstand.

Rangering tager - som anført - næsten lige så lang tid som i virkeligheden, husk at lægge tid ind her.;-)

Gratis PC ur kan du også downloade fra min hjemmeside: http://www.gemiko.adr.dk/havetog/koreplan/koreplan.htm

- rul lidt ad siden til du finder linket.

god fornøjelse.:-P

Gerner

Modelbanetid - ure

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/10 2011, 10:18 (4574 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har kørt på en modeljernbane i skala N der var så stor og kørsel og rangerarbejde m. v. tog så lang tid at vi var den dobbelte tid om arbejdet end det var planlagt. Så enten er man altid meget forsinket, eller også må uret justeres.

Udfordringen ved køreplanskørsel med et ur, der kører f.eks. 5 gange hurtigere end normalt ligger ikke i selve kørslen. Her kan man f.eks. ifølge køreplanen have en køretid mellem 2 stationer på 20 minutter som man i virkeligheden kører på 4 minutter.
Udfordringen ligger i rangeringen, for den kan man ikke afvikle 5 gange hurtigere end i virkeligheden. Det tager (næsten) lige så lang tid, at rangere i model som det gør i virkeligheden. Husk derfor altid at afsætte rigelig tid til rangering, når I udarbejder en køreplan.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/10 2011, 12:07 (4574 dage siden) @ Tommy Nilsson

Udfordringen ved køreplanskørsel med et ur, der kører f.eks. 5 gange hurtigere end normalt ligger ikke i selve kørslen. Her kan man f.eks. ifølge køreplanen have en køretid mellem 2 stationer på 20 minutter som man i virkeligheden kører på 4 minutter.
Udfordringen ligger i rangeringen, for den kan man ikke afvikle 5 gange hurtigere end i virkeligheden. Det tager (næsten) lige så lang tid, at rangere i model som det gør i virkeligheden. Husk derfor altid at afsætte rigelig tid til rangering, når I udarbejder en køreplan.

Det ville måske være tilfældet på en kedelig dansk fladlandsmodelbane, men dette var ingen fladlandsbane. Det var Carsten Lundstens anlæg i skala N af Atchison, Topeka & Santa Fe i New Mexico, se mere på http://www.lundsten.dk/layout/index_dk.html.

Vi havde færdiggjort arbejdet i Beanville (som siden har skiftet navn til Aztec) og skulle afgå. Der er ofte to personer til at køre godstogene der arbejder undervejs, på Carstens bane. Det viste sig imidlertid at vi ikke kunne trække det tunge tog op ad den stejle stigning gennem Taylor Canyon til Coyote, så vi måtte returnere til Beanville.

Da der ikke var hjælpemaskiner til rådighed, måtte vi der dele toget i to. Vi kørte første halvdel af toget fra Beanville til Coyote og anbragte det i krydsningssporet der uden problemer. Derefter returnerede maskinerne til Beanville. Vel ankommet dertil koblede vi maskinerne til den anden halvdel af godstoget. Midt i arbejdet blev vi selvfølgelig forstyrret af et Amtrak-tog som skulle overhale. Så skal man bare være af vejen.

Vi fik nu lov til at køre anden halvdel af godstoget til Coyote, men der viste det sig at vi havde et lille problem. Det samlede tog var alt for langt til krydsningssporet i Coyote, og vi vidste at vi skulle krydse et andet godstog der. Heldigvis gik krydsningen uden de store problemer idet det krydsende tog lige netop kunne holde på hovedsporet, så krydsningen foregik uden at vi måtte adskille togene.

Allgevel var det lidt nervepirrende at holde med den bageste tredjedel af sit tog ude i hovedsporet mens det krydsende tog måtte rangeres ind. Det foregik i skridtgang for at kunne standse så nøjagtigt som det var nødvendigt her. Med det krydsende tog sikkert på plads kunne vi rette det modgående sporskifte til krydsningssporet hvor vi holdt, og afgå mod Lamy. Efter at begge sporskifter var rettet til hovedsporet, kunne det krydsende tog afgå.

Strækningen fra Coyote til Lamy er ned ad bakke så vi havde ingen trækkraftproblemer. Hastigheden er dog ligesom fra Beanville til Coyote begrænset til 25 mph af sikkerhedsgrunde pga. de stejle signinger. Vel ankommet til Lamy kunne på påbegynder vores arbejde der. Efter endnu en krydsning i Lamy kunne vi afgå på vores videre færd efter at vi havde fået reduceret toget til en lidt mere normal størrelse.

Hvem siger at kørsel på en modeljernbane behøver være kedelig?

Modelbanetid - ure

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 19/10 2011, 11:52 (4573 dage siden) @ Erik Olsen

Herlig beretning Erik :o)

Den giver et fint stemningsbillede af det, at være flere om at køre tog efter køreplan på et stort anlæg og, frem for alt, det at togene skal løse nogle opgaver under vejs i stedet for at køre planløst af sted.

Os der "kun" har en "kedelig dansk fladlandsmodelbane" har sjældent plads til den slags udfordringer, som du beskriver. Men med en veltilrettelagt køreplan og i selskab med hyggelige mennesker, så kan et mindre modelbaneanlæg gøres både underholdende og udfordrende.

Dit link til Carsten Lundsten's anlæg skal lige have fjernet det sidste punktum for at virke, men det er absolut værd at kigge forbi siden. Ikke mindst hans tanker omkring planlægning af et modelbaneanlæg er god læsning.

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/10 2011, 15:44 (4573 dage siden) @ Knarbjerg

Dit link til Carsten Lundsten's anlæg skal lige have fjernet det sidste punktum for at virke,

Tja, det er en fejl ved softwaren på signalposten.dk at den inddrager punktummet i linket. Punktummet skal være der efter dans retskrivnings almindelige regler.

Det er iøvrigt paradoksalt at jeg kan rette i dette nye indlæg, men ikke i egne ældre indlæg.

Webmoster?

Modelbanetid - ure

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/10 2011, 21:57 (4573 dage siden) @ Erik Olsen

Det er iøvrigt paradoksalt at jeg kan rette i dette nye indlæg, men ikke i egne ældre indlæg.

Registrerede og indloggede brugere kan rette i egne indlæg i op til en time efter de er skrevet, derefter fanger bordet.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 19/10 2011, 22:06 (4573 dage siden) @ Tommy Nilsson

Registrerede og indloggede brugere kan rette i egne indlæg i op til en time efter de er skrevet, derefter fanger bordet.

Sær løsning. Da jeg blev gjort opmærksom på at linket og det efterfølgende punktum smeltede sammen til et ubrugeligt link, ville jeg rette det. Men det må jeg altså ikke.

Modelbanetid - ure

af Merete N-P, 20/10 2011, 00:58 (4573 dage siden) @ Erik Olsen

Igen en tråd, der er løbet af sporet på grund af tekniske vanskeligheder.
Det er en skam at det fungerer så utilfredsstillende.

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/10 2011, 10:34 (4572 dage siden) @ Merete N-P
redigeret af Erik Olsen, 20/10 2011, 10:38

Igen en tråd, der er løbet af sporet på grund af tekniske vanskeligheder.
Det er en skam at det fungerer så utilfredsstillende.

Kære Merete
Nu er du ikke særligt venlig. Signalpostens forum er mig bekendt baseret på et stykke standardsoftware som er tilpasset i fornødent omfang. Måske er den funktion jeg omtalte, fast og kan ikke ændres. Eller måske kan den ændres.

Det vigtigste er jo at man kan spørge om funktionerne og få et svar fra webmaster. Måske kan det tilpasses, måske ikke, det får vi se.

Eller du beklager dig måske over at jeg skriver om det et forkert sted i forummet? Ja, jeg ved godt at jeg ideelt set burde have skrevet om det under support, men du ved også godt at sådan er virkeligheden ikke (eller burde vide det).

Næ hov, der er jo slet ikke emneindelinger på Signalpostens forum. Så skulle jeg måske have startet en nyt emne, hvad synes du Merete? Eller måske skulle jeg slet ikke have skrevet om det så tråden kunne forblive fin og intakt uden uvedkommende skønhedspletter?

Hvad mener du egentlig Merete. Dit indlæg kan tolkes på så mange forskellige måder, og jeg er helt i vildrede.

Modelbanetid - ure

af Gert, 20/10 2011, 10:58 (4572 dage siden) @ Erik Olsen

Når man skriver i sådan en tråd foretager man nogle valg - ikke altid lige hensigtsmæssige, når de er impulssive. På den anden side set, så er det impulssive også til tider med til, at der er lidt "liv" i det skrevne.

Her opstod der et problem - som man så lige tager fat på, der hvor man er.
Fint nok for mig - især når problemet bliver afklaret.

Nå, men tilbage til studiet - øh MODELTID og URE

Gert

Modelbanetid - ure

af cm, 20/10 2011, 13:04 (4572 dage siden) @ Gert

-måske kan vi alligevel sammenkæde emnerne: Webmaster Tommy, skriver at man kan rette på egne indlæg i op til en time efter afsendelse... Modelbane time - eller virkelighedstime? :-D
-dermed er tråden måske "reddet" :-) ?
mvh
Christian

Modelbanetid - ure

af Merete N-P, 20/10 2011, 13:16 (4572 dage siden) @ Erik Olsen

Erik og webmaster

Det var bestemt ikke ment som en kritik af Signalposten. Det/de systemer der bruges har sine begrænsninger og dem affinder jeg mig med. Synes forum er helt ok.

Erik du er på rette spor. Jeg er blevet mere og mere iriteret over at der bruges alt for meget plads og alt for mange indlæg til at kritisere andres indlæg sprogligt. Det gælder ikke bare Signalposten, men oåså de andre fora.

Har man virkelig ikke bedre ting at beskeftige sig med end ubetydelige småting. Det iriterede mig at der nu også kom den tybe indlæg på Signalposten, hvor der hidtil ikke har været så meget af den slaks.

OG TIL JER, DER GERNE VIL RETTE.
RET BARE I MINE INDLÆG; JEG VED JEG BYTTE BOGSTAVER OG LIGNENDE, og ikke selv ser det. Nu ved i det alle, så i behøver ikke bruge plads her til at gøre opmærksom på det.

Modelbanetid - ure

af Merete N-P, 20/10 2011, 13:20 (4572 dage siden) @ Merete N-P

Undskyld.

Jeg burde ikke have brugt pladsen her til det forrige indlæg.

Modelbanetid - ure

af Gert, 20/10 2011, 13:24 (4572 dage siden) @ Merete N-P

Hej Merete!

Jamen sådan er det netop det somme tider går - det impulsive.
Skriv du bare alle dine guldkorn det bedste du har lært - vi laver alle fejl i bogstaveringen.

-nok et sidespor - tilbage til ure og modeltid

Gert

Modelbanetid - ure

af bl, 20/10 2011, 13:48 (4572 dage siden) @ Gert

Og man kunne måske omskrive Benny Andersens ord en anelse: "Et indlæg er til for at læses, ikke en stil, der skal rettes i".

Bjarne

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/10 2011, 17:26 (4572 dage siden) @ Merete N-P

Har man virkelig ikke bedre ting at beskeftige sig med end ubetydelige småting. Det iriterede mig at der nu også kom den tybe indlæg på Signalposten, hvor der hidtil ikke har været så meget af den slaks.

Kære Merete

Her var der tale om at jeg ville rette på et af mine egne indlæg hvor et link ikke virkede. Jeg ville så rette linket så det kom til at virke.

Irriterer den slags dig virkelig?

Modelbanetid - ure

af Merete N-P, 20/10 2011, 17:40 (4572 dage siden) @ Erik Olsen

Nej Erik, det var den efterfølgende diskution, der generede mig. Jeg synes generelt at der kommer for meget diskution uden modelbane relevans. Jeg blev vist mest skuffet over, at det nu også sker her på Signalposten.
Jeg giver dig ret i at det ville være en fordel at kunne rette i sine indlæg, jeg har ikke fundet ud af hvordan det gøres endnu.

Merete

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/10 2011, 19:41 (4572 dage siden) @ Merete N-P
redigeret af Erik Olsen, 20/10 2011, 19:52

Nej Erik, det var den efterfølgende diskution, der generede mig.

Kan du så ikke fortælle præcis hvad du blev stødt over i den efterfølgende diskussion. Det var åbenbart et af mine indlæg, enten http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=869 eller http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=878

Jeg forstår det nemlig ikke.

Modelbanetid - ure

af Merete N-P, 20/10 2011, 20:45 (4572 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik

Det var ikke noget bestemt jeg blev stødt over eller hvad jeg nu skal kalde det.
For mig at se har du ikke gjort noget galt.
Den seneste tid er mange af trådene på andre fora løbet ud i sandet fordi man hænger sig i ikke modelbane relaterede komentarer. Jeg blev bare skuffet over at jeg nu ogse ser det ske på dette forum. Det er ikke kun i denne ene tråd, som jeg nu selv er med til at spinde længere og længere. UNDSKYLD det var ikke min mening at gøre det.

Der har været et par gode fora om modeljernbane, Et er blevet moderniseret og der er kommet et par stykker til. Nu er de seriøse indlæg ved at forsvinde til fordel for indlæg som dette, som jeg egentlig gerne ville kunne skrive et andet sted end i denne oprindelige modelbane relevante tråd.

Jeg synes vi skal stoppe tråden nu og så håber jeg vi får flere tråde om MODELJERNBANE her.

Modelbanetid - ure

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/10 2011, 21:24 (4572 dage siden) @ Merete N-P

Det var ikke noget bestemt jeg blev stødt over eller hvad jeg nu skal kalde det.
For mig at se har du ikke gjort noget galt.

Så forstår jeg slet ikke hvorfor du svarede som du gjorde i http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=879 som jo tydeligt var et svar på mit indlæg.

Er der noget som kan gøre mig olm, er det at blive beskyldt for noget jeg ikke forstår. Så derfor forfulgte jeg dit indlæg. Et godt råd er at skrive klart og tydeligt hvad sagen drejer sig om, eller vil man ikke skrive klart og tydeligt, så slet ikke skrive.

Modelbanetid - ure

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/10 2011, 21:30 (4572 dage siden) @ Erik Olsen

Nu synes jeg, I to kan skændes videre pr. email. Tråden er låst.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale
Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak