Ucs-silovogne i HO

af Steen Nielsen, 31/10 2016, 17:36 (2757 dage siden)

Jeg sidder med Banen nr. 104 årgang 2008 og på side 8 findes en artikel om ValbyMessen hvor der omtales Nyheder. Bla. ses øverst på siden et foto taget af Vagn Holstein. Her vises en MT-er med 2 Ucs-silovogne helt uden logoer.

Jeg har en del år været tæt på FAF-silovogne fra Svendborg (dem i 1:1) , derfor min interesse :-)

Hvorfor nåede de vogne aldrig videre ud til Modelbanerne ?

Så i et andet nummer af Banen at man kunne fremstille 13 forskellige firma-varianter !

Mener også at det var Tog & Tekno i Aalborg som var idemand bag projektet ?

Ucs-silovogne i HO

af Bent Larsen, 31/10 2016, 18:07 (2757 dage siden) @ Steen Nielsen

Hej
Det er i nr. 105 der er billeder af sukkervogne.
vh
Bent Larsen

Ucs-silovogne i HO

af Steen Nielsen, 31/10 2016, 22:54 (2757 dage siden) @ h087

;-)

nope - det var hobbytrade

link til billedside med Ucs vogne

https://www.google.dk/search?q=DSB+Ucs&safe=off&biw=1678&bih=904&source...


Tak for link hO87 ;-) Og så er jeg talblind Bengt, skulle jo være 105 ;-)

Jeg kan se at der aldrig nåede at blive udgivet FAF-silovogne. Vi er vel i den periode hvor der var lidt knas med økonomien i Butikken, hvorfor produktion indstilledes ?

Ucs-silovogne i HO

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 2/11 2016, 15:20 (2755 dage siden) @ h087

;-)

nope - det var hobbytrade

link til billedside med Ucs vogne

https://www.google.dk/search?q=DSB+Ucs&safe=off&biw=1678&bih=904&source...


Beklager Henning.
Du ved en masse om 1:1, men du har tilsyneladende nogle 'huller' mht. danske modeller ;-)

Steen har ret, og det oprindelige Ucs-program fra Togmodelle.dk / Tog og Tekno findes her

Lidt mere læsning om Togmodelle.dk kan findes her
og lidt historisk om Tog og Tekno samt initiativer igennem årene kan læses her.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Ucs-silovogne i HO

af h087 ⌂, bagsværd, 2/11 2016, 16:42 (2755 dage siden) @ Torben Z.
redigeret af h087, 2/11 2016, 17:07

:-)

hej Torben

korrekt at der er nogle "huller" ;-)

korrekt at det var John/Tog og Tekno der var idemand bag dem, hvilket også var tilfældet med Ilbps familien : Fynsk Mælk , Sajyka og Mayo m.flere som blev lavet/udkom, men mht til Ucs vognene var det Hobbytrade der udgav dem og det var mere det jeg gav udtryk for, såfremt man gik på jagt efter dem.
John/togogTekno har heldigvis været ideogophav til en hel del danske korrekte modeller der er udkommet, men desværre udkom Ucs vognene ikke fra Tog og tekno, men fra Hobbytrade. men ideen/æren skal vel tilskrives John/togogTekno når ret skal være ret, men hobbytrade for at udgive dem.

CP/CPL/CPS vognen er så vel heller ikke Heljans ide og ære, men Bjørn/På Sporet der lavede byggesæt af CP, CPL, CPS og Banen(var det Vagn Holstein der selvbyggede en model?) og viste den til Heljan, men udgivelsesæren må vel tilskrives Heljan ? !!

men skal man søge/finde dem for at anskaffe dem er det vel under Hobbytrade for Ucs vedkommende og Heljan for CP/CPL/CPS selvom der kan findes byggede modeller fra Bjørn/På Sporet til salg.! hvilket også gælder CL/CLE/CLS som Hobbytrade udgav og som Tikøb lavede ombygningssæt til !

mener også at John Tog og Tekno var ide/ophav til Bn familien som både Tog og Tekno, Togmodelle/Heris, Heljan og nu også Mck
udgav/udgiver

sjovt nok er Bn vognvarianter stadig opført på Heris hjemmeside http://www.heris-modelleisenbahn.de/modelleisenbahnen/scandinavien-1.html

men hvor mange af dem er udkommet ?

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ucs-silovogne i HO

af Flemming Søeborg ⌂ @, 2/11 2016, 20:48 (2755 dage siden) @ h087

:-)

hej Torben

korrekt at der er nogle "huller" ;-)

korrekt at det var John/Tog og Tekno der var idemand bag dem, hvilket også var tilfældet med Ilbps familien : Fynsk Mælk , Sajyka og Mayo m.flere som blev lavet/udkom, men mht til Ucs vognene var det Hobbytrade der udgav dem og det var mere det jeg gav udtryk for, såfremt man gik på jagt efter dem.
John/togogTekno har heldigvis været ideogophav til en hel del danske korrekte modeller der er udkommet, men desværre udkom Ucs vognene ikke fra Tog og tekno, men fra Hobbytrade. men ideen/æren skal vel tilskrives John/togogTekno når ret skal være ret, men hobbytrade for at udgive dem.

CP/CPL/CPS vognen er så vel heller ikke Heljans ide og ære, men Bjørn/På Sporet der lavede byggesæt af CP, CPL, CPS og Banen(var det Vagn Holstein der selvbyggede en model?) og viste den til Heljan, men udgivelsesæren må vel tilskrives Heljan ? !!

men skal man søge/finde dem for at anskaffe dem er det vel under Hobbytrade for Ucs vedkommende og Heljan for CP/CPL/CPS selvom der kan findes byggede modeller fra Bjørn/På Sporet til salg.! hvilket også gælder CL/CLE/CLS som Hobbytrade udgav og som Tikøb lavede ombygningssæt til !

mener også at John Tog og Tekno var ide/ophav til Bn familien som både Tog og Tekno, Togmodelle/Heris, Heljan og nu også Mck
udgav/udgiver

sjovt nok er Bn vognvarianter stadig opført på Heris hjemmeside http://www.heris-modelleisenbahn.de/modelleisenbahnen/scandinavien-1.html

men hvor mange af dem er udkommet ?

mvh
henning h087


Nå ja, så må jeg vel også give mit besyv med i denne diskussion. Det stemmer, at John R. Olsen havde planer om at udsende silotankvognene, og han og jeg tog for mange år siden på en fotosession i Faaborg for at fotografere og måle vognene op. Desværre kom der ikke rigtigt mere ud af det dengang, men vi havde en god eftermiddag hos SFvJ.

Med hensyn Cp/Cps-vognene, som Heljan lavede, byggede jeg et par modeller, som jeg tog til fabrikken med - og Jan Nannestad lyste kendeligt op, da han fik overdraget modellerne. Nogle år senere gik projekteringen af dem i gang - på det tidspunkt var jeg selv ansat på fabrikken og beskæftigede mig blandt andet med dem - og vi var stolte, da Cp/Cps'erne endelig var færdige.

Efter det kom der for alvor gang hos Heljan med modeller til det danske marked - Mx, P-maskine, UIC-vogne, My, stålvogne etc. - men den historie kender alle vel nu.

HERIS har igennem mange år udstillet Bn-vognene på Legetøjsmessen i Nürnberg, som om det var nyheder, men så vidt, jeg husker, var de der ikke i år. Årsagen til at udstille modellerne er velsagtens, at det i reglen varer særdeles længe med HERIS's annoncerede nyheder, og noget skal de jo udstille!

Med venlig hilsen,

FS 1954

Ucs-silovogne i HO

af h087 ⌂, bagsværd, 2/11 2016, 21:29 (2755 dage siden) @ Flemming Søeborg

:-)

hej

ja, det var så et af hullerne igen - Det var Flemming og ikke Vagn der byggede CPen, der satte Heljan igang, beklager fejlen/hukommelsen

mht Bn kan man vel sige at der var/er 3 igangsættere/producenter, da de alle er startet fra bunden af med hensyn til produktionen

John/Tog og Tekno/Togmodelle/Heris

Heljan

McK

mhv
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ucs-silovogne i HO

af Steen Nielsen, 2/11 2016, 22:05 (2755 dage siden) @ h087

Så blev jeg da lidt klogere på "projektet" med Ups-silovognene. :)

Kan så ærgre mig en lidt over jeg ikke fik set annoncer for disse

Tak for jeres kommentarer og henvisninger !

Ucs-silovogne ...nu Bn i HO

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 3/11 2016, 21:55 (2754 dage siden) @ h087

:-)

mht Bn kan man vel sige at der var/er 3 igangsættere/producenter, da de alle er startet fra bunden af med hensyn til produktionen

John/Tog og Tekno/Togmodelle/Heris

Heljan

McK

mhv
henning h087


Hej.

Helt så enkelt er det nu ikke :-|

Tog og Tekno var i fuld gang med et Bn projekt (du kan finde omtalen her et stykke nede) i 1998, og fra Sachsenmodelle skulle der kommen en hel serie Bn'ere i foråret 1999.
Desværre gik producenten konkurs og det lykkedes vist desværre ikke at redde værktøjerne ud af det bo = ryk tilbage til start :-(

Det er nu mere mit indtryk, at det var Felderbanen, Togdillen og Trinbrættet Hobby som med deres bestilling på 7 modeller fik Heljan til at interessere sig for litra Bn i foråret 2001.

John (Tog og Tekno) havde ikke opgivet sin drøm om en serie nærtrafikvogne, og med Togmodelle.dk fandt han en samarbejdspartner i Heris. Som et resultat af dette samarbejde kom de første Bn'er på markedet i efteråret 2001.

Og ja, på Heris hjemmeside har der i årevis været opført et antal danske modeller som var med i den oprindelige planlægning, men disse er indtil nu ikke udkommet - og kommer det formentlig aldrig - dog er der efter det afbrudte samarbejde kommet en enkelt udstillingsvogn, men det er vist også det.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Ucs-silovogne i HO

af ventrikel, 5/11 2016, 21:41 (2752 dage siden) @ Steen Nielsen

En FAF silovogn findes da - her litra A. Men alle 4 vogne (litra A,B,C & D) har jeg i model - ganske vist hjemmebygget med decaler fra skilteskoven.

[image]

Ucs-silovogne i HO

af Steen Nielsen, 5/11 2016, 23:49 (2752 dage siden) @ ventrikel

En FAF silovogn findes da - her litra A. Men alle 4 vogne (litra A,B,C & D) har jeg i model - ganske vist hjemmebygget med decaler fra skilteskoven.

[image]


Jeg kipper med flaget, flot arbejde af en hjemmebygger :)

Såvidt jeg kan se, så er der kun 1 stk. Ucs-vogn tilbage med siloer, nemlig "Vogn D" hos SFvJ i Faaborg/Pejrup, i størrelse 1:1 , resten er borte. De er også ejer af "Vogn B + C" dog uden siloer.


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak