mini Nürnberg i Søndersø

af h087 ⌂, bagsværd, 26/9 2016, 09:54 (2769 dage siden)

:-)

[image]

mvh
:-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

mini Nürnberg i Søndersø

af Svend B J, 26/9 2016, 10:59 (2769 dage siden) @ h087

:-)

[image]

mvh
:-)


Det er da et initiativ der vil noget !!!

--
Svend
[image]

mini Nürnberg i Søndersø

af Bent Larsen, 26/9 2016, 20:35 (2769 dage siden) @ Svend B J

Hej
Ja det er da et samarbejde der vil noget, midt håb er at det også bliver til en fælles produkts plan så vi ikke får for mange dobbelt produktioner, det er Danmark for lille til, og det vil måske blive til flere danske modeller.
vh
Bent Larsen

mini Nürnberg i Søndersø

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/9 2016, 12:25 (2768 dage siden) @ Bent Larsen

Ja det er da et samarbejde der vil noget, midt håb er at det også bliver til en fælles produkts plan så vi ikke får for mange dobbelt produktioner, det er Danmark for lille til, og det vil måske blive til flere danske modeller.

Ja, det må vi håbe, og når der kun er tre producenter, burde det kunne lade sig gøre.

Ud over at undgå dobbeltproduktioner synes jeg også, at det kunne være godt, hvis tidligere "kiksede" modeller kom i en ordentlig udførsel, f.eks. HobbyTrades alt for lave ECO-vogn og "lille Q" med manglende vognkasseramme (eller hvad det hedder) under taget. Og hvad blev der egentlig af "store Q"? Der kunne da vist efterhånden godt bruges nogle nye oplag af den. Og PJ? Er det ikke samme undervogn som HJ, så det "kun" er en ny, eventuelt metalstøbt vognkasse, der skal til?

/M

mini Nürnberg i Søndersø

af Rolf Berg @, 28/9 2016, 09:09 (2767 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De første 100 HJ blev ombygget fra PJ/PJR/PJB med 4,2 m akselafstand . Er der lavet nogen model af de "små" HJ vogne ? Eller lavet nogen PJ model ?
Resterende HJ er ombygget fra div QH og QR varianter , og de findes (fandtes ?) som modeller , også som QH eller QR .
Brug af (modelbane) undervogne fra lukkede vogne kan give lidt "højt" gulv på den åbne vogn .

mvh Rolf Berg

mini Nürnberg i Søndersø

af Thomas Jespersen @, Odense S, 28/9 2016, 11:32 (2767 dage siden) @ Rolf Berg

De små HJ er lavet i model fra LASER. Det var en småserie produktion i resin. Jeg mener det var en gang i 1990´erne de blev fremstillet.

Thomas

mini Nürnberg i Søndersø

af Rolf Berg @, 28/9 2016, 19:23 (2767 dage siden) @ Thomas Jespersen

Tak for svaret . Jeg forsøgte finde noget på nettet om firma LASER og dets produkter . Men det gav en del Italienske debatsider men ingen aktive billeder / kataloger desværre .

mvh Rolf Berg

mini Nürnberg i Søndersø

af Steff, 28/9 2016, 20:10 (2767 dage siden) @ Rolf Berg

Kære Rolf Berg

Det lille blad fra Næstved håber jeg kan tilfredsstille dine spørgsmål.
Som jeg kan se det, har tre forskellige MJ-producenter lavet litra HJ.

- Den første var 87 gruppen i 1992 med en type II:
[image]

-Den anden var Trinbrættet i samarbejde med LASER i 1999 med en type I:
[image]

Sidst Hobby Trade i 2008 med en type II.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

mini Nürnberg i Søndersø

af Bent Larsen, 28/9 2016, 20:49 (2767 dage siden) @ Steff

Hej
Det er nok her svaret på Laser skal findes
Vh
Bent Larsen
[image]

mini Nürnberg i Søndersø

af Bent Larsen, 29/9 2016, 14:19 (2766 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Søger man på firmanavnet som står på billedet kommer der sider med modeltog, men om det giver svaret på Laser ?
vh
Bent Larsen

mini Nürnberg i Søndersø

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/9 2016, 23:25 (2767 dage siden) @ Rolf Berg

De første 100 HJ blev ombygget fra PJ/PJR/PJB med 4,2 m akselafstand . Er der lavet nogen model af de "små" HJ vogne ? Eller lavet nogen PJ model ?
Resterende HJ er ombygget fra div QH og QR varianter , og de findes (fandtes ?) som modeller , også som QH eller QR .
Brug af (modelbane) undervogne fra lukkede vogne kan give lidt "højt" gulv på den åbne vogn .

OK. Jeg trækker PJ-forslaget tilbage igen (men vognen mangler sgu stadig i model).

Vh
Morten

mini Nürnberg i Søndersø

af Rolf Berg @, 29/9 2016, 10:31 (2766 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ellers kan man laste noget i der skjuler gulvet . Kan man foruden kul (på billeder i "DSB Vogne") læsse roer , grus og lignende alt. en presenning over lasten være passende for en PJ ?

mvh Rolf Berg

PJ som HJ og som U

af UTJ, 29/9 2016, 20:55 (2766 dage siden) @ Rolf Berg

Jeg synes I roder rundt i det - hvad med at bruge Tommys glimrende database først ;-)

PJ blev delvist ombygget til 100 HJ, men også til U-sukkervogne som Hobbytrade i sin tid udkom med. Den bedste model-undervogn til en PJ er faktisk undervognen til sukkervognen, indtil der eventuelt skulle komme noget bedre. Den er ikke "for høj" til en åben vogn, hvis man skulle have byggelyster.

Lasers vogne er ikke meget værd, ud fra en modelbetragtning og er vel nærmest et produkt, der kunne leve i en niche i mangel på bedre.

Men hele denne PJ-snak afsporer let det gode budskab at nogle producenter samles samme sted en dag og det kan der jo komme noget godt ud af. Sagt af én som har meldt sig meget ud af modeltoget, da verden jo er fuld af andre spændende ting, man kan tage sig til :-)

PJ som HJ og som U

af Bent Larsen, 29/9 2016, 23:35 (2766 dage siden) @ UTJ

Hej
Lasers vogne er vel ikke ringere ind så meget andet på den tid f.eks. Heljans DLG,FAF og andre byggesæt.
VH
Bent Larsen

PJ som HJ og som U

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/9 2016, 23:37 (2766 dage siden) @ UTJ

Men hele denne PJ-snak afsporer let det gode budskab at nogle producenter samles samme sted en dag og det kan der jo komme noget godt ud af.

Yes, helt enig. PJ-vogne f.eks. :-D
(duk og væk)

PJ af U og resinoverdel, samt selvbygget

af h087 ⌂, bagsværd, 30/9 2016, 23:37 (2765 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-)

alle fotos Allan Jensen

h087 sammenbyg

PJ vogn på en U undervogn fra Hobbytrade, samt resinvognkasse ( vognkassen kan jeg desværre ikke huske hvorfra, måske OKT ) ( lasers HJ undervogn er absolut ikke god til dette formål) sukkerbeholderen kan så flyttes over på en Heljan HD/IAL/IAR/IAK undervogn

[image]

[image]

og her en PJ bygget fra bunden af Allan Jensen

[image]

[image]

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak