Hjælp til ældre model af dansk træfærge, sikkert OT, men!

af Steff, 8/4 2016, 15:12 (2940 dage siden)

Kære alle!

Nok lidt svær at rubricere, men jeg prøver lykken alligevel på denne side. For jeg er sikker på, at der er også lidt ældre her uden at skulle over på det historiske:-) Og så har den jo lidt at gøre med både en model og jernbane;-)
En kollega med hang til nostalgi har netop erhvervet denne flotte træmodel af færgen FYN. Der er jo ingen tvivl om, at det er ældre legetøj og med de detaljer der er på, noget af det lidt finere danske trælegetøj. Jeg mindes at jeg har set en mage til som dreng, det vil sige omkring slutningen af 1950´erne.
Den er lavet af træ og er over 60 cm lang, ca. 30 høj minus master og 25 bred og vejer omkring et par kg.

Er der nogen der kan hjælpe lidt mere med historien?

[image]

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp til ældre model af dansk træfærge, sikkert OT, men!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/4 2016, 21:30 (2940 dage siden) @ Steff

Kan det mon være et stykke fængselslegetøj? Der blev også lavet nogen flotte ting. Mener at være faldet over det et eller andet sted, men kan ikke huske hvor.

Mvh
Claus

Hjælp til ældre model af dansk træfærge, sikkert OT, men!

af Steff, 8/4 2016, 22:36 (2940 dage siden) @ Claus E. Hansen

Go´aften Claus

Det kan du sikkert have ret i, for mit første spørgsmål var jo, "står der noget i bunden" og det gør der ikke. Og normalt er "private" fabrikanter jo gode til at reklamere for deres produkter med et stempel eller en påklæbet seddel. Men hverken "Onkel Haralds tog" eller andet i bunden.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp til ældre model af dansk træfærge, sikkert OT, men!

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 8/4 2016, 22:33 (2940 dage siden) @ Steff

Hej Steffen.

Modellen er fra DANSK LEGETØJSFABRIK og legetøjet fra denne producent blev fremstillet som fængselsarbejde.
Produktionen er fra ca. 1930 til 1960.
Jeg mener at nogle af disse arbejder er udstillet på et museum i Vester Fængsel.

[image]

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Hjælp til ældre model af dansk træfærge, sikkert OT, men!

af Steff, 8/4 2016, 22:40 (2940 dage siden) @ Torben Z.

Tak Torben!!

Og igen også tak til Claus.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Helt min egen bemærkning, i dag kunne der jo så godt komme nogle "helt skæve" modeller ud fra fængslerne;-)


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak