Heljan stopper den danske produktion...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/3 2016, 02:41 (2985 dage siden)

Hej :-)
Heljan har besluttet at stoppe med at lave modeltog til det danske marked. De kommende Y-tog bliver sidste danske model fra Heljan.
De vil fremover kun lave modeltog til det engelske marked. Det er alt for dyrt at lave danske modeller, de ligger alt for længe på lager, og det koster mange penge for Heljan. Det engelske marked er mere end 10 gange så stort som det danske og de engelske modeller går som varmt brød. Heljan er jo også en forretning, så det er vel forståeligt nok.

- men hvad betyder det for os danske MJ'ere, er det lidt lige meget eller ser vi nu skyhøje priser på brugt Heljan tog..?

Er der for mange udbydere af dansk modeltog, eller er markedet mættet..?

Hvad er jeres mening..?

mvh.

Jan

Heljan stopper den danske produktion...?

af h087 ⌂, bagsværd, 1/3 2016, 05:27 (2985 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 1/3 2016, 05:59

:-)

noget du ved eller noget du gisner om ???

der kommer jo også AF/CML/CP og lur mig om der ikke også kommer en AC og Vinrøde CM + en DA på et tidspunkt ( bare ikke lige oven i hinanden således at man konkurrerer med sig selv

så en nedsættelse af udgivelseshastigheden kunne jo nok være tiltrængt og fra alle producenter, samt ingen paralleludgivelser - men....det er jo op til producenterne - for så stort er det danske marked ikke

tror bare man sætter tempoet ned og kigger på at en produktion skal sælge - før man skyder næste af

og så er det jo op til modelbanefolket at købe - når det er der ( kommer ) og ikke lurepasse på et udsalg

man kunne jo komme ud for - at hvis man købte når det kommer - ikke at skulle ud og jagte det på diverse salgssider til skyhøje priser - fordi man ikke har udvist rettidig omhu - så.......;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Heljan stopper den danske produktion...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/3 2016, 08:10 (2985 dage siden) @ h087

:-)
Den skulle være god nok. Hr. Nannestad har udtalt det til "Spor & Baner" - og det er rigtigt der når også at komme et par vogne.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Nikki, 1/3 2016, 08:32 (2985 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Gammel nyhed! Allerede uddebateret på sporskiftet.
Har du en særlig pointe siden du bringer det frem nu?

Heljan stopper den danske produktion...?

af Sorry Jan Bøgedal Slundt @, 1/3 2016, 09:09 (2985 dage siden) @ Nikki

Sorry Nikki. For mig er det en nyhed :-)

Heljan stopper den danske produktion...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/3 2016, 10:14 (2985 dage siden) @ Sorry Jan Bøgedal Slundt

Er det fordi Heljan har sovet i timen og ikke fulgt med tiden..? eller er der så mange udbydere, at markedet bliver for lille for Heljan.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Nikki, 1/3 2016, 11:20 (2985 dage siden) @ Sorry Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Nikki, 1/3 2016, 11:28

Hej Jan
Godt ord igen :-) i mosebanen 57 er et lignende interview med Nannestad.
Men i flg. "sædvanligt velunderrettede kilder" stopper Heljan ikke produktionen af dansk materiel. Der er blot tale om en tilpasning anno 2016. Altså en stærkt reduceret nyhedsstrøm :-)

Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 1/3 2016, 12:17 (2985 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Min mening er, at Heljan laver for store serier. Jeg har købt modeltog siden 2010, og hver gang Heljan har udgivet noget, kan man købe det til en pris det første år, og efter måske 18 måneder, så ryger prisen ned.

Jeg har dermed lært, at lave mig en indkøbsseddel, den seneste er endda lamineret, og så købe når prisen er der hvor jeg vil have den. Det er vel ligesom nogle handler aktier.

Eksempel:
Heljan 6018 - A 51 86 18-80 003-2
Heljan 6019 - A 50 86 18-83 013-9
Heljan 6038 - B 50 86 20-83 009-3
Heljan 6039 - B 50 86 20-83 535-7
Heljan 6040 - B 50 86 20-83 169-5
Heljan 6041 - B 51 86 20-83 333-9
Heljan 6063 - Bab 51 86 29-70 001-5
Heljan 6064 - AB 51 86 39-80 016-9

De har siden udgivelsen stået til 449,- kr. Forretningerne køber til en høj pris og hurtige kunder køber til en høj pris. Problemet er hvis forretningerne har for meget på lager, så brænder de inde med det, når Heljan dumper prisen, og det gør de på et tidspunkt. Jeg har købt ovennævnte vogne til 299,- kr. da der var Black Friday hos RC Kongen i 2015. Det var hurtigere end jeg havde forventet, men jeg formodede at Heljan har svært ved at få forretningerne til at fylde deres lagre, fordi forretninger er nervøse og kunderne holder pengene i lommen til tilbudsprisen kommer.

Jeg venter i øjeblikket på:
Heljan Bf 323 (rød) 1980 (III)
Heljan Bf 329 (rød) 1980 (III)

De er allerede sat ned fra 575,- kr. til 475,- kr. og hvis mine udregninger er korrekte, så forventer jeg at se dem til 300-350,- kr. på DMJU's messe i Brandrupdam, eller senest på Hobbymessen i Valby til november.

Jeg ville føle mig godt til grin, hvis jeg havde givet fuld pris for et Heljan produkt, som sælges senere med næsten -50%. Jeg har ikke noget imod Heljan, jeg er vild med deres produkter. Alle mine Heljan modeller er meget velkørende og jeg glæder mig når de laver noget nyt.
At de nu finder ud af, at Danmark ikke er stor nok til at aftage deres produkter, er jo bare en dårlig undskyldning for at de har sparket sig selv godt og grundigt i r.... Det er Heljan der har opdraget deres kunder og forhandlere, og nu er det galt, at vi følger deres prispolitik. Det er ikke kunder og forhandlere der har svigtet, det er Heljan der har p..... på deres forhandler, ved først at lade dem fylde deres lagre med dyre varer, og derefter solgt restlageret ud til spotpris.

I den modsatte grøft findes McK. Her forudbestiller jeg hvad jeg syntes jeg har brug for. At en eller flere ME'er allerede ved juletid var udsolgt hos McK, måneder før udgivelsen, siger mig, at man skal holde sig til, og betale de 500-600 kr. en personvogn koster, hvis man vil have den personvogn inden den er udsolgt. Jeg kunne da også levende forestille mig, at McK ville kaste sig over produktionen af styrevogne til nærtrafik, hvis Heljan ikke gider mere. Så får vi måske en styrevogn med førerrumslys, kabinelys og hvide og røde front og slutlygter måske endda klarmeldeblink over døren. Sådan en ville det da være sjovere at give 600-700 kr. for, og forudbestille.

Heljan ligger som de har redt, og så må vi se om de kan holde sig fra at udgiver en MX eller MO i ny og næ. Jeg syntes det er et fornuftigt træk af Heljan, at satse på UK i en periode, og så måske komme med en dansk model om 2-3 år, når der er groet lidt mos på deres nuværende prispolitik.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/3 2016, 12:42 (2985 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Jeg hører også nogen sige, at hvis man køber et Roco lokomotiv, så kører det lige fra æsken, hvorimod et Heljan lokmotiv først skal ha' renset hjul og smøres før det gider at rykke sig :-( - og med vognene f.eks. Bf/Bl er vognkassen for langt nede, der mangler lige en skive mellem boggie og vognkasse. BDk er kun en BDk udvendig indmaden er en B ligesom Bk er en B vogn indvendig
McK er i en anden liga, her betaler man kun kr. 150,- ekstra for at få en korrekt vogn.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Nikki, 1/3 2016, 13:16 (2985 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan
Stødhøjden på Bl/Bf er ganske rigtig forkert, men kan korrigeres med en skive :-)
Alle mine Heljan loks har kørt - lige ud af æsken - om det så skyldes, at jeg kører DC ved jeg ikke. Til gengæld har jeg oplevet at jeg måtte rense et nyt Roco lok, før det kørte ordentligt ;-)
"Finten" ved McK er, udover deres utrolig flotte produkter, at priserne er stort set som konkurrenternes :-)
De nye McK "gummivogne" koster ca. 700kr. Heljans nyheder ligger på ca. det samme :-)

Heljan stopper den danske produktion...?

af h087 ⌂, bagsværd, 1/3 2016, 13:18 (2985 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 1/3 2016, 14:04

:-)

ja - du har hørt - men hvad er dine egne erfaringer ?

jeg har købt 8 E maskiner og 1 ( allerallerførste - og der kunne jeg godt have kvalt Heljan i første omgang - men fik kigget på den - og så....) kørte først ordentlig da jeg havde renset foreste bogie for fedt og en anden havde en defekt decoder ( er vel egenligt ikke Heljans skyld ) resten har kørt lige ud af æsken - så....

alle mine MOer også 8 stk ( har haft flere ) ( 500 og 1800 serie har kørt lige ud af æsken )

mine MY og MX - no proplemus - har haft 7 - 8 stk af hver , men solgt en del igen - da jeg bedre kan lide Rocos 1114 uden rilleudstødning ( det er et smagsvalg - ikke noget med om den ene er bedre end den anden ) og venter på NMJs vinrøde udgaver

PR ( 2 stk ) - flækkede tandhjul ( 1ste produktion - blev lavet gratis da jeg havde købt dem ved Heljan og har så kørt upåklageligt siden, de nyere( 2 stk ) har kørt OK

mine P ( 4 stk )har også kørt ordenligt.

MC/ME/MF har bare kørt upåklageligt

så det er efter egne erfaringer - og ikke hvad jeg har hørt

da jeg kørte tysk ( 70erne og havde maskiner ( omkring 120 stk ) fra flere forskellige producenter ( næste alle ) - har jeg oplevet at der var maskiner - der ikke var ok - men derfor generaliserer jeg ikke og siger at det er noget møj fra den og den producent.

der hvor jeg sådan set aldrig har oplevet problemer er maskiner fra Liliput og Fleischmann

og dem der køber en maskine med RP 25 hjul og mindste radius 42cm og forventer at den kan køre på Märklin og mindste radius - er selv skyld i det - enten ved de ikke nok om normer (hjul kontra skinner) eller har dårlige rådgivere ( fx forhandleren hvor den købes - hvor de burde vide bedre ) - så no mercy herfra omkring dette

har en bekendt der kører 3 skinne og han har problemer med sin E maskine - den kører sådan set godt nok - men motorer kører varm for hurtig og slår ud - den skal der så kigges nærmere på, han havde oså nogle 1800 MO der var problemer med - men efter diverse justeringer udskiftning af slæbesko blev problemerne løst og i dette tilfælde blev alle gode råd omkring hjulafstand prøvet - men det hjalp ikke ret meget, det var meget induviduelt hvordan de skulle være, - men blev løst og nu kører de, Serie 500 MO har jeg ikke oplevet eller hørt om - der ikke været problemer med på 3 skinne ! medmindre man kørte på 36 cm radius og havde alt tingeltangel på omkring koblingerne - så igen den med mindste radius - selvfølge tager så Märklin hensyn til det da der er mange af deres kunder der har den lille radius - og de ville gøre vrøvl ( og har gjort det ) at så Märklin rykker på hjulafstand/centerafstand og mindsker hjuldiameter er så en anden sag - men det er vel op til Märklin og køberne at slås om dette eller acceptere dette - hvilket så også må gælde for andre fabrikanter om de vil gøre ligeså - eller om de vil lave tingene mere korrekt - Märklin er ikke gud - og alle skal ikke rette sig efter hvad Märklin gør - der jo ikke engang følger deres egne normer og slet ikke NEM normerne ( ved godt at der er NEM normer for Märklin - men det er bare Märklins normer der er flyttet over - så... ( de er store nok til at være ligeglade og er det ) men det ser jo godt ud at det står i NEM normerne - for så ... - det jo næsten ligesom EU - iiiihh - hvor er vi og kører fælles fodslag - det er bare ikke sådan i virkeligheden !! ;-) papir er taknemmeligt, men praksis er som regel noget andet

en anden bekendt der kører 3 skinne

http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=466

har ingen problemer med E maskinen ( og vi har endda haft den igennem en radius 36 cm uden problemer - men den er der så også justeret på - så det kan lade sig gøre

mvh
henning h087

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2016, 14:03 (2985 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Heljan laver for store serier (.....) hver gang Heljan har udgivet noget, kan man købe det til en pris det første år, og efter måske 18 måneder, så ryger prisen ned.

Den mening må du jo så kunne underbygge med, at Heljans gør det samme på sit absolutte hovedmarked; England. Kommer Heljans produkter også på kritisable "udsalg" dér? Hvis ikke, så er det ikke Heljan, der laver for store serier, men antallet af købere på det danske marked, der er for lille.

Der skal et vist salgsvolumen til, før det overhovedet kan betale sig for en virksomhed af Heljans størrelse at starte en produktion. De største omkostninger ved produktionen er som bekendt konstruktionen af modellen og fremstilling af formene. Når produktionen først kører og udviklings-omkostningerne er dækket ind, så koster fremstillingen stort set det samme pr. enhed, hvad enten der laves 1.000 enheder eller 10.000 enheder. Antallet af forhandler-forudbestillinger hos Heljan er støt dalende, og når salgstallene nærmer sig en vis grænse, hvor udviklingsomkostningerne m.m. ikke kan dækkes - og hvis salget desuden svigter, som med de meget flotte Triangel-motorvogne - kan Heljan enten vælge at søge at hente penge ind ved at sænke prisen efter nogen tid (som f.eks. nogle bogforlag gør) eller destruere restoplaget (som andre gør). I sidste tilfælde slipper Heljan for at høre på brok fra folk, der er utilfredse med, at produkterne kommer på udsalg, og vi andre kan glæde os over, at vi har købt, mens varen endnu kunne fås.

Jeg har dermed lært, at lave mig en indkøbsseddel, (.....), og så købe når prisen er der hvor jeg vil have den. Det er vel ligesom nogle handler aktier.

Nej, egentlig ikke; visse aktier giver et afkast han ad vejen. Det er det de færreste modeltog, der gør.

Forretningerne køber til en høj pris og hurtige kunder køber til en høj pris.

Ja, der er givetvis nogle "hurtige kunder", der godt kan se, at hvis de ikke køber til en omkostningsdækkende og indtægtsgivende pris, men som andre altid venter til varerne kommer på udsalg, så ville der slet ikke være nogen varer at købe.

Forretningerne er ret beset et fordyrende mellemled. Hvis Heljan kun solgte pr. postorder og derved selv strøg forhandleravancen, ville der måske være mere økonomi i deres danske produktion. I nogle tilfælde dumper visse forretninger af såkaldte "konkurrence-hensyn" selv priserne (nogle iagttagere mener endda så meget, at end ikke momsen er dækket ind). Det kan de pågældende forretninger gøre i den udstrækning, at modeltogssalget ikke er deres hovedindtægtskilde. Men den adfærd går naturligvis ud over de forhandlere, der skal leve af deres butik.

At de nu finder ud af, at Danmark ikke er stor nok til at aftage deres produkter, er jo bare en dårlig undskyldning for at de har sparket sig selv godt og grundigt i r....

Nix, det er fordi, at det engelske marked er stort nok til at aftage deres produkter. Kundeunderlaget på det danske modeltogsmarked har tidligere været langt større, end den er i dag, og det har Heljan naturligvis ikke "fundet ud af" lige nu, men fulgt gennem alle årene. Almindelig virksomhedspraksis. Heljan har ikke sparket sig selv godt og grundigt i r...., hvad angår deres britiske afsætning, så at påstå, at Heljan sparker sig selv i røven i Danmark, men ikke i England, er bare en dårlig undskyldning for, at man ikke har fattet markedet og markedsmekanismerne.

Det er Heljan der har opdraget deres kunder og forhandlere, og nu er det galt, at vi følger deres prispolitik. Det er ikke kunder og forhandlere der har svigtet, det er Heljan der har p..... på deres forhandler, ved først at lade dem fylde deres lagre med dyre varer, og derefter solgt restlageret ud til spotpris.

Hvilket igen modsiges af, at der er pænt mange af Heljans produkter, der aldrig er blevet solgt ud til spotpris.

I den modsatte grøft findes McK. Her forudbestiller jeg hvad jeg syntes jeg har brug for. At en eller flere ME'er allerede ved juletid var udsolgt hos McK, måneder før udgivelsen, siger mig, at man skal holde sig til, og betale de 500-600 kr. en personvogn koster, hvis man vil have den personvogn inden den er udsolgt.

Jamen, så må vi da håbe på, at McK også er at finde på det danske marked om f.eks. 10 år. Heljan har foreløbig været i gang i mere end 50 år, så om nogle år vil det vise sig, om McK-folkene er gode til at drive deres forretning.

Heljan ligger som de har redt,

Ja, de har gjort det godt og ligger ganske udmærket, qua at de har "redt" på det engelske marked. Det er ikke mit indtryk, at der er forbundet med noget større tab for Heljan at ophøre med at udvikle formnyheder til den begrænsede danske niche.

Jeg syntes det er et fornuftigt træk af Heljan, at satse på UK i en periode,

Den satsning har Heljan taget for adskillige år siden, og da Heljan ret beset er noget nær markedsledende i England inden for deres felt, er Heljans tilstedeværelse i UK indtil videre næppe bare for "en periode".

Heljan stopper den danske produktion...?

af h087 ⌂, bagsværd, 1/3 2016, 14:08 (2984 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af h087, 1/3 2016, 15:01

:-)

og deri er jeg helt og aldeles enig i hvad MFL skriver ;-)

dertil er der så bare lige at tilføje at McK har en anderledes salgspolitik end Heljan - Det er forhandlere der ligger med lageret og Mck laver begrænsede serier som fx LSmodel og andre. Hvad forhandleren så vil tage - er op til dem selv - og McK har fået deres penge hjem og har måske nok ( ser det ud til ) en god fornemmelse, hvor mange varianter der skal laves af hver serie

så lad os håbe at forhandlerne får solgt McK produkterne - for hvis kunderne begynder at vente i et forfængeligt håb om nedsatte Mck produkter efter en periode - kan det jo ske ( men det håber jeg f... ikke sker ) at så tager forhandleren ikke så mange hjem næste gang

så jo kunderne er den største årsag til at ting kommer på udsalg - da de ikke udviser rettidig omhu

men selvfølgelig - kommer der fx 20 forskellige ting på markedet inden for kort tid - så begynder man jo at skulle konkurrere med sig selv - så udgivelsetempo ned - ville nok være godt for alle - jeg kan da godt huske den gang i tresserne hvor man ventede på det årlige katalog skulle udkomme - og så var der "kun" 1 - 3 nye ting - sådan er det jo ikke idag - hvor det nærmest er ny dag ny variant - dog samme model, bare med rød prik istedet for blå - og den køber "man" s.. også lige ( altså mere mængde samler ) en skal jo have alle MY 59 numre osv

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Heljan stopper den danske produktion...?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/3 2016, 15:19 (2984 dage siden) @ h087

Jeg har snakket med en større dansk forhandler, der ikke mere tager stort hjem af Heljans produkter, fordi de mange gange går til "udsalgspris" bagefter, og hvor forhandleren så er brændt inde med de dyrere produkter bagefter, som ikke særligt mange vil købe.

Det er måske meget godt at tavlen bliver "visket ren" nu, og at der kommer en "opbremsning" af nyhederne. Der har måske nok også været lidt for mange om buddet i Danmark, 2 større danske producenter ser ud til at kunne dække markedets behov som det er nu, og der må efterhånden være tale om et mættet marked, også mht. de nyere epoker.

Og når de danske forbrugere så ydermere brokker sig stort, bare der er det mindste (dette kan der også læses mellem linierne når snakken går på Heljan), så hellere producere til et noget mere attraktivt marked.

Vi har som forbrugere også et ansvar for at det er gået som det er.

Men det kan også give "bagslag" som det er set med fx MT´eren og de nyere styrevogne, der handles til halvhøje priser i øjeblikket.

Mvh
Claus

Heljan stopper den danske produktion...?

af h087 ⌂, bagsværd, 1/3 2016, 15:40 (2984 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af h087, 1/3 2016, 15:45

:-)

Jeg har snakket med en større dansk forhandler, der ikke mere tager stort hjem af Heljans produkter, fordi de mange gange går til "udsalgspris" bagefter, og hvor forhandleren så er brændt inde med de dyrere produkter bagefter, som ikke særligt mange vil købe.

det er jo også lige der MFL og andre går ind, når der ikke bliver solgt nok ( såvidt jeg har erfaret er det omkring 1400 - 1700 stk ) så hvis der kun bliver solgt 1300 stk hurtigt og så går i stå - så sælges der ud og reddes hjem på "nedsatte" varer - der tjenes ikke noget - når det ligger på lageret eller hylden.

og - sjovt nok er det Heljan der beskyldes for dumpning - men så vidt jeg husker var det Hobbytrade produkter der i sin tid ( bemærk at Hobbytrade på det tidspunkt ikke selv solgte fra en webshop ) startede den historie - det nævnes sjovt nok ikke eller huskes ikke
( MY 1200 fra Heljan er en helt speciel historie - som jeg ikke vil komme ind på her - da den ikke kan forsvares/kommenteres af alle de indvolverede - for som den danske mentalitet er med " find en syndebuk" istedet for selv at tage ansvar og kigge på egne ting først - har den bedst ved at gå i "glemmebogen" - for historien er ganske speciel og har en årsag man nok ikke kunne tage højde for dengang og for sin vis heller ikke i fremtiden)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2016, 16:00 (2983 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er måske meget godt at tavlen bliver "visket ren" nu, og at der kommer en "opbremsning" af nyhederne.


Deri har du ganske ret, er jeg sikker på. Det er godt for både producenter og aftagere.

Der har måske nok også været lidt for mange om buddet i Danmark, 2 større danske producenter ser ud til at kunne dække markedets behov som det er nu, og der må efterhånden være tale om et mættet marked, også mht. de nyere epoker.


Ja, og i modsætning til de store udenlandske producenter, så har de danske næsten ikke produceret europæiske standardmateriel, der kunne sælges bredt i udlandet. Man har (bortset fra Heljan) i det store hele koncentreret sig om danske materieltyper. Hatten af for de danske producenter. Det er ganske godt gået af dem at drive forretning på sådanne - til dels selvskabte - konkurrencevilkår, hvilket så heller ikke altid er lykkedes.

Frem til 1980'erne var Heljan fremme i skoene med husbyggesæt, ofte i samarbejde med "de store", men også dette synes at være et overstået kapitel. Der er mange Heljan-huse, som er forældede og ikke i skala, men de af Heljans husmodeller, der skala- og udseendemæssigt absolut hører hjemme på en dansk modeljernbane, dem må vi nok også være forberedt på glider ud i glemslen. Nye oplag vil formentlig alene blive baseret på, hvad der kan sælges i udlandet. Man kunne ønske sig, at de gode danske (og svenske) modeller fortsat kunne være tilgængelige for nytilkome til vores hobby.

Men det kan også give "bagslag" som det er set med fx MT´eren og de nyere styrevogne, der handles til halvhøje priser i øjeblikket.


Det bagslag er det vist kun kunderne, der mærker. Producenterne er nok rimeligt tilfredse med, at de har ramt rigtigt med deres oplagstal. Der er i øvrigt også en del udenlandske produkter, der handles til halvhøje brugtpriser.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 3/3 2016, 00:15 (2983 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Claus E. Hansen, 3/3 2016, 00:53

Men det ER trist at Heljan har trukket stikket, uanset om det bliver for en kortere eller længere tid. Kan i hvert fald takke Heljan for at jeg kan dyrke min hobby fuldt ud, hvis de danske modeller herfra ikke var der, så var tingene godt nok mere besværlige.

Og er i øvrigt AC-kører. Det kan sagtens lade sig gøre, også med damp, bare man bruger slanke sporskifter og slanke kurver, her har der altid været meldt ærligt ud på æskerne og anmeldelserne typisk i banen. Og det har vist sig at holde stik på egen bane ;-)

Mvh
Claus

Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 1/3 2016, 16:46 (2984 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvilket igen modsiges af, at der er pænt mange af Heljans produkter, der aldrig er blevet solgt ud til spotpris.

Du må meget undskylde men i de 5-6 år jeg har haft tog, har jeg kunne købe alt Heljan til spotpris, bare jeg ventede. Jeg ved ikke hvordan situationen var i gamle dage. MX og MY til priser under 1000,- kr. og A og B vogne til 4 eller 5 stk. for 1000,- kr. er hvad jeg har købt til.
Jeg har også set en forretning fylde sit lager op med personvogne max en måned før Heljan satte sine vogne ned til priser under forretningernes indkøbspris. Der er jeg da glad for, at jeg ikke er forretning.
Jeg er slet ikke enig i dit indlæg, bortset fra et punkt. UK er mega meget større. Derfor skriver jeg også, at det er en god ide for Heljan at producerer UK modeller.

Heljan stopper den danske produktion...?

af cm, 2/3 2016, 05:53 (2984 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ser vi eksempelvis på Norge eller Sverige - så er vi vel rimeligt forkælede i Danmark, hvad angår antallet af producenter. Mig bekendt har man i Norge "kun" NMJ og i Sverige JECO. Måske er MJ-hobbyen procentuelt ikke lige så tilstedeværende i vore to nordiske nabolande som herhjemme? Nok er HOBBYTRADE/F2010 lidt i "knæ" - hvis vi sammenligner med HOBBYTRADE's tidligere formåen og McK fører sig forsigtigt frem - dog med (fornemmer jeg) tiltagende fart. HELJAN har været "den store" herhjemme - og fuldt fortjent. Et MX-lokomotiv, og en MO'er 500 og 1800, triangelvognene, samt P og Pr havde næppe set dagens lys om ikke en dansk producent havde løftet opgaven.

For mig har "vigtige produktioner" været:
MX, MO fra HELJAN
MH fra MG Togmodelle
MT og litra D fra Hobbytrade
MZ fra McK

Alle modeller der næppe (bortset fra MZ (ROCO)) ville være udgivet af BRAWA, MÄRKLIN, ROCO eller PIKO.

Jeg ser frem til Ardelt, ME, og MR/MRD fra McK og til MT(1) fra HOBBYTRADE/F2010.
Jeg glæder mig til Y-toget fra HELJAN og håber de også laver en 1900-MO'er.

Når det så er sagt ville jeg ønske at en dansk producent ville lave en Frichs MP'er, en AC-vogn, et AD/AY vognsæt og endeligt: En korrekt MK (den gule traktor)
Jeg har for længst opgivet, at begrænse mig epokemæssigt. Men epIII-kørere er nok en uddøende race - jeg frygter, at det ad åre blive mindre og mindre interessant for producenterne at lave materiel til de tidlige epoker...

Trods min irritation over et til tider haltende serviceniveau og dyre stumper - håber jeg at HELJAN kun er inde i en pause, hvad angår DK-markedet.

mvh
Chr

--
[image]

Heljan stopper den danske produktion...?

af UTJ, 2/3 2016, 07:35 (2984 dage siden) @ cm

Ser vi eksempelvis på Norge eller Sverige - så er vi vel rimeligt forkælede i Danmark, hvad angår antallet af producenter. Mig bekendt har man i Norge "kun" NMJ og i Sverige JECO. Måske er MJ-hobbyen procentuelt ikke lige så tilstedeværende i vore to nordiske nabolande som herhjemme? Nok er HOBBYTRADE/F2010 lidt i "knæ" - hvis vi sammenligner med HOBBYTRADE's tidligere formåen og McK fører sig forsigtigt frem - dog med (fornemmer jeg) tiltagende fart......

Norge og Sverige har delvis monopoltilstande. Det er den hæftige konkurrence som har gjort modeltog så billigt i de sidste fem år. Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

For mig har "vigtige produktioner" været:
MX, MO fra HELJAN
MH fra MG Togmodelle
MT og litra D fra Hobbytrade
MZ fra McK

Jeg synes utrolig godt om både F og D, samt "min egen" triangel og MO.

Men det bedste ved det hele er at der har været/er mulighed for at sammensætte næsten lige præcis det tog man kunne ønske udfra de udkomne modeller. Det ville ikke have været sket uden både konkurrence og en hel del produktudvikling. Der i øvrigt har været ganske underfinansieret i forhold til i fx Tyskland og Østrig. Der skal nok komme en AC og en DA på et tidspunkt, men lige nu står prøven for Heljans vedkommende om AF/CP-vognen som for blot få år siden ville have været en supersællert, men som nu nok kun sælger i mere beskedent omfang.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 2/3 2016, 12:31 (2984 dage siden) @ UTJ

Norge og Sverige har delvis monopoltilstande. Det er den hæftige konkurrence som har gjort modeltog så billigt i de sidste fem år. Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

Det er jeg enig i, dog kan jeg ikke se hvordan heftig konkurrence kan være årsag til at Heljans A og B vogne sættes ned fra 449 til 299 hos RC Kongen. Heljan er mig bekendt eneste producent af danske A og B vogne. Det samme gælder Heljans MX, som handles helt ned til 850 kr. i forretninger. Min bror købte 5 CM tagryttervogne som nye og fik derfor en beskeden rabat, for et år siden købte jeg en enkelt til 245,- kr. Det var under halv pris, og der er ingen andre som har lavet CM tagryttervogne.

Når en ny model udkommer så glædes jeg, og jeg forudbestiller ACME og McK, mens jeg ser tiden an med Heljan og Roco. For mig gælder det om, at modellen er vellignende og kører godt.
Mine vogne bliver brugt til at køre med, og der ryger gerne en puffer her og en hæftering der. Jeg er ved at gå væk fra hæfteringe. Hvis jeg skulle have en anke overfor nogle modeller, så ville det for eksempel være vægtningen af vogne, men det er jo noget hobbyfolk selv kan gøre.

Jeg kommer mindre og mindre på nettet og i år har jeg opsagt Spor og Baner, således at jeg kun har Lokomotivet. Jeg syntes det blad giver mig mest, og jeg er ærlig talt træt af den måde nye modeller anmeldes på i blade og på nettet. Jeg glæder mig over artikler, som beskriver hvorledes vogne blev brugt, dengang de kørte i virkeligheden, mens jeg får en negativ oplevelse, når en anmeldelse stort set udelukkende er en gennemgang af vognens mangler. En påskrift der sidder 1 mm for langt til højre og et håndtag der mangler på en værktøjskasse. Jeg er enig med UTJ, og jeg forstår rigtig godt en producent, som har været år om at lave en model, for så bare at få den pillet totalt fra hinanden i en artikel på under en side i et blad, hvor man ikke engang fortæller om brugen af vognen i virkeligheden. Jeg husker også udmærket hvorledes, et blad tidligere har måtte undskylde, fordi man havde anmeldt vogne ud fra et nyheds katalog, og modellen fra Roco i virkeligheden ikke havde samme farve som på billedet. Så farven var lige pludselig anmeldt forkert, og modellens farve korrekt.

Jeg ved godt at jeg får ballade hver gang jeg kommer med min holdning, men jeg syntes at danskere er utaknemmelige og forkælede. Det eneste nettet bliver brugt til er at brokke sig over specielt de danske producenter. Når jeg i tidligere tråde på sporskiftet går ind og forsvarer producenterne, bliver jeg kaldt en ballademager, og når jeg går ind og siger der er noget galt med prissætningen, så er jeg også en ballademager. Hvis jeg vil undgå at være en ballademager på nettet, SKAL jeg have den holdning, at modellerne er forkerte, producenterne kan ikke drive forretning og priserne er for små.

Heljan giver som begrundelse, at forretningerne ikke tager nok hjem i første bølge, og der er meget brok. Jeg er helt enig i brok-delen, men at forretningerne er forsigtige, skyldes Heljans prispolitik, og intet andet. Heljan har opdraget os til at vente, for tingene kommer på tilbud efter 18 måneder. Det kan Heljan kun vende, ved at producerer mindre serier, så vi oplever at nye ting bliver udsolgt. Er store serier det eneste Heljan kan, så lav engelsk tog. Det er forkert at sælge en vogn til 449 det første år og 299 det næste, for der lærer kunder og forretninger, og ændre adfærd ud fra det.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2016, 14:02 (2984 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

Det er jeg enig i, dog kan jeg ikke se hvordan heftig konkurrence kan være årsag til at Heljans A og B vogne sættes ned fra 449 til 299 hos RC Kongen.

Du kan heller ikke se, hvor mange eksemplarer af vognene, RCC Kongen rent faktisk har på hylden, og om de overhovedet bliver solgt, selv om prisen er sat ned. Hvad nu, hvis der kun ligger 2-3 stykker af hver? Ligger der kun nogle få, så er der tale om det, som andre steder i detailhandelen vel kaldes for et restparti og derfor sælges billigt.

Heljan er mig bekendt eneste producent af danske A og B vogne.

Ja i dag, men markedet er oversvømmet med danske B-vogne. Udover Heljans modeller flyder det med gamle modeller fra Roco, Märklin og sågar Lima. Så at sige konkurrence med tilbagevirkende kraft.

Det samme gælder Heljans MX, som handles helt ned til 850 kr. i forretninger.

De kan vel ikke slippe af med deres restpartier. Der er næppe mange forretninger, hvor du kan købe f.eks. 25 MX'ere til den pris.

Min bror købte 5 CM tagryttervogne som nye og fik derfor en beskeden rabat, for et år siden købte jeg en enkelt til 245,- kr. Det var under halv pris, og der er ingen andre som har lavet CM tagryttervogne.

Nej, markedet svigter, ligesom med Triangel-vognene. Det er derfor Heljan trækker sig fra DK. Heljan er ikke en småserieproducent. En årsag hertil kan måske være, at der for år tilbage, dengang Heljan begyndte at producere rullende materiel, kun var interesse for dansk modeltog til epoke III og IV. Siden er der - formentlig blandt de nytilkomne entusiaster - opstået interesse for epoke V og VI, ligesom epoke II så småt rører på sig, og så sælges der ikke epoke III- og IV-enheder i samme omfang som tidligere. I Tyskland er der en kæmpe interesse for epoke II, men det er der ikke i Danmark. Efterhånden som modeljernbanehobbyen splittes op i flere og flere fraktioner, bliver markedet for de forskellige epoker, så vidt jeg kan se, mindre og mindre, ligesom der fortsat er et stort segment af modeljernbanefolk, der dyrker udenlandsk modeltog primært Märklin. Hvis disse mennesker teoretisk set skiftede over til at køre dansk (og jævnstrøm), ville det danske marked se helt anderledes ud, men det ved jeg godt, at de ikke gør, og sådan skal det også være. Det var blot en teoretisk betragtning. Teoretisk set kan mænd og kvinder også lære at forstå hinanden, og teoretisk set kan man fange ål med en lasso.

Når jeg i tidligere tråde på sporskiftet går ind og forsvarer producenterne, bliver jeg kaldt en ballademager, og når jeg går ind og siger der er noget galt med prissætningen, så er jeg også en ballademager.

Samfundet har skam brug for ballademagere. ;-) :-P

Heljan giver som begrundelse, at forretningerne ikke tager nok hjem i første bølge, og der er meget brok. Jeg er helt enig i brok-delen, men at forretningerne er forsigtige, skyldes Heljans prispolitik, og intet andet. Heljan har opdraget os til at vente, for tingene kommer på tilbud efter 18 måneder.

Forretningerne er næppe mere forsigtige, end at hvis der er efterspørgsel på en ny model, så genbestiller de også meget hurtigt, hvis de har været for forsigtige. Om det er hønen eller ægget, der kom først, og hvem der "opdrager" hvem, skal jeg lade være usagt, men de mest populære katalognumre kommer som hovedregel næppe på tilbud i stort tal efter 18 måneder. Hvor mange enheder sælges der rent faktisk til tilbudspriserne?Samtidig gives der - mig bekendt - ingen garanti for, at et bestemt katalognummer rent faktisk kan fås på tilbud efter 18 måneder. Ideen om at Heljan "opdrager os til at vente", synes jeg derfor er u-underbygget. At man kan se en billig pris på nettet eller i en annonce i et modelbaneblad, er ikke det samme som at f.eks. den ene halvdel af det samlede antal købere betaler overpris og den anden halvdel kan få lige præcis de modeller, de vil have, til lavpris i stride strømme. Sådan ser verden næppe ud.

Det kan Heljan kun vende, ved at producerer mindre serier, så vi oplever at nye ting bliver udsolgt. Er store serier det eneste Heljan kan, så lav engelsk tog.

Det sidstnævnte er så også det, de gør.

Det er forkert at sælge en vogn til 449 det første år og 299 det næste, for der lærer kunder og forretninger, og ændre adfærd ud fra det.

Nej, det er ikke forkert. Alle producenter og handlende har igennem generationer sat deres restlagre på udsalg, blandt andet for at rydde op i lagrene og skaffe plads på hylderne til nye varer. Det er helt almindelig praksis. Se blot på bogbranchen, der holder store udsalg en gang om året. Ikke alle forlag sætter deres bøger på udsalg - Banebøger gør f.eks. ikke - men rydder i stedet op ved at destruere restlagrene, hvis der er noget, man er brændt inde med. Hverken det ene eller det andet er "forkert".

Heljan stopper den danske produktion...?

af Nikki, 2/3 2016, 15:18 (2983 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Interessante gisninger. Nannestad har jo forklaret i div. interviews om grunden til Heljans nye strategi, så skulle vi ikke holde os til dem?!

Når det så er sagt så, vil jeg da gerne vide, hvor pokker jeg finder MX'er til 850kr? Jeg kunne nemlig sagtens bruge et par stykker ;-)

MX 1015 og 1030 til 845 kroner

af Nikki, 2/3 2016, 17:01 (2983 dage siden) @ Hans Kofoed

Tak Hans.

Jeg ovenikøbet selv benyttet mig af disse tilbud hos HK, men det er jo flere år siden og jeg har total svedt det ud. Tænk at de stadigvæk kører. Utroligt, samtidig med at MY/MX fås nedsat andre steder også.
Det underbygger vel egentlig også Heljans problem, som Nannestad kommer ind på i Mosebanen, Spor&Baner m. fl.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 2/3 2016, 17:29 (2983 dage siden) @ Nikki

Når det så er sagt så, vil jeg da gerne vide, hvor pokker jeg finder MX'er til 850kr? Jeg kunne nemlig sagtens bruge et par stykker ;-)

De var både i rød/sorte og brune på DMJU messen i Brandrupdam i 2014, og de har været på Hobbykædens internetside. Der er vist kun en brun tilbage i DC (som jeg ser efter).

Jeg hørte, at Heljan havde solgt restlageret af MX til Hobbykæden fordi de skulle lave den nye MX og MY med de røde slutlygter.

Et par billeder fra DMJU udstillingen i 2014, jeg tror det var MX 1010 jeg købte den lørdag:
[image]

[image]
Da billederne er beskåret voldsomt, er de utydelige. Jeg har også fjernet personerne i billederne.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Nikki, 2/3 2016, 18:22 (2983 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Tak, Tonny
Foto dokumentation er altid godt. ;-)
Men, du har da ret. Disse maskiner fås kraftig nedsat mange steder stadigvæk :-)
God aften :-)

Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 2/3 2016, 17:59 (2983 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

Det er jeg enig i, dog kan jeg ikke se hvordan heftig konkurrence kan være årsag til at Heljans A og B vogne sættes ned fra 449 til 299 hos RC Kongen.


Du kan heller ikke se, hvor mange eksemplarer af vognene, RCC Kongen rent faktisk har på hylden, og om de overhovedet bliver solgt, selv om prisen er sat ned. Hvad nu, hvis der kun ligger 2-3 stykker af hver? Ligger der kun nogle få, så er der tale om det, som andre steder i detailhandelen vel kaldes for et restparti og derfor sælges billigt.

Nu lå fakturaen fra RC Kongen i en kuvert fra Heljan, sendt fra samme adresse, så helt ærligt, så tror jeg RC Kongen har hurtigt ved at genopfylde sit lager :-D

Heljan er mig bekendt eneste producent af danske A og B vogne.


Ja i dag, men markedet er oversvømmet med danske B-vogne. Udover Heljans modeller flyder det med gamle modeller fra Roco, Märklin og sågar Lima. Så at sige konkurrence med tilbagevirkende kraft.

Roco og Märklin har forkert længde, så jeg klarer mig med Heljan og Heris (dvs Heljan).

Det er forkert at sælge en vogn til 449 det første år og 299 det næste, for der lærer kunder og forretninger, og ændre adfærd ud fra det.


Nej, det er ikke forkert. Alle producenter og handlende har igennem generationer sat deres restlagre på udsalg, blandt andet for at rydde op i lagrene og skaffe plads på hylderne til nye varer. Det er helt almindelig praksis. Se blot på bogbranchen, der holder store udsalg en gang om året. Ikke alle forlag sætter deres bøger på udsalg - Banebøger gør f.eks. ikke - men rydder i stedet op ved at destruere restlagrene, hvis der er noget, man er brændt inde med. Hverken det ene eller det andet er "forkert".

Min fejl, selvfølgelig er det ikke forkert. Men så må producenterne også forvente, at man venter til det kommer på tilbud. Det har jeg lært på 3 år, så det må andre også have fundet ud af.
Jeg syntes bare det er sjov, at man sætter for eksempel MY 1101 på tilbud til 999,- kr. på Heljan's stand på Hobbymessen i Valby i 2014, fordi man producerer en 1156. Som om at MY 1101 ikke længere kan sælges. Der vil da stadig om 1, 2 eller 5 år være nogle der ønsker sig en MY 1101. Det bunder vel i, at man ikke har råd til at have lager liggende.
Vi har et par nye medlemmer i klubben, som gerne ville købe flere af de modeller vi andre har fået til spotpris, men nu er de udgået.

Heljan stopper den danske produktion...?

af bygger01, 2/3 2016, 20:13 (2983 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Som en trøst til at al jeres skriveri'er:

Regeringer forgår, men embedsmænd består


Hvis man omskriver det til:

Heljan stopper på det danske marked, men sprøjteformene består ......

Så hvis markedet mangler noget - hvilket UTJ allerede har checket - så bliver de gamle forme sikkert fundet frem igen.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Nikki, 2/3 2016, 21:24 (2983 dage siden) @ bygger01


Så hvis markedet mangler noget - hvilket UTJ allerede har checket - så bliver de gamle forme sikkert fundet frem igen.

Nå!

Heljan stopper den danske produktion...?

af UTJ, 3/3 2016, 02:08 (2983 dage siden) @ Nikki

Nå!

Ja, det er noget vrøvl, men der er mange der mener at vide hvad jeg mener og har af hensigter. Og markedet mangler ikke noget. Det kan man jo jæse af dem der mener at både prissætning, produkter og markedsførng er forkert. "på et tidspunkt" er vel fra nu og til en tid i fremtiden.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2016, 22:18 (2983 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen


Du kan heller ikke se, hvor mange eksemplarer af vognene, RCC Kongen rent faktisk har på hylden, og om de overhovedet bliver solgt, selv om prisen er sat ned. Hvad nu, hvis der kun ligger 2-3 stykker af hver? Ligger der kun nogle få, så er der tale om det, som andre steder i detailhandelen vel kaldes for et restparti og derfor sælges billigt.


Nu lå fakturaen fra RC Kongen i en kuvert fra Heljan, sendt fra samme adresse, så helt ærligt, så tror jeg RC Kongen har hurtigt ved at genopfylde sit lager :-D

Ja, det har de - under forudsætning af, at Heljan har den pågældende model på lager. Du ved stadig ikke, hvor mange enheder, der rent faktisk ligger på lageret.


Ja i dag, men markedet er oversvømmet med danske B-vogne. Udover Heljans modeller flyder det med gamle modeller fra Roco, Märklin og sågar Lima. Så at sige konkurrence med tilbagevirkende kraft.


Roco og Märklin har forkert længde, så jeg klarer mig med Heljan og Heris (dvs Heljan).

Når man ser på, hvad der ellers bliver langet over disken af sekunda-modeller, så tæller det store antal ældre modeller fra andre producenter med i vurderingen af, hvad der kan sælges af nyt. Der er mange, som fortsat er glade for deres Märklin- og Roco-vogne og synes, at de er gode nok.

Min fejl, selvfølgelig er det ikke forkert. Men så må producenterne også forvente, at man venter til det kommer på tilbud. Det har jeg lært på 3 år, så det må andre også have fundet ud af.

Ja, det gør de givetvis, siden de fastholder politikken med at sende restlagre på tilbud. Men så må kunderne også forvente, at de ikke altid kan være sikre på at få de modeller, de gerne vil have. Det kræver både tid og ressourcer at samle op på de katalognumre, man ikke fik købt i tide, fordi nogle andre købte dem før én selv.

Jeg syntes bare det er sjov, at man sætter for eksempel MY 1101 på tilbud til 999,- kr. på Heljan's stand på Hobbymessen i Valby i 2014, fordi man producerer en 1156. Som om at MY 1101 ikke længere kan sælges. Der vil da stadig om 1, 2 eller 5 år være nogle der ønsker sig en MY 1101. Det bunder vel i, at man ikke har råd til at have lager liggende.

Netop. Lageromkostningerne æder hurtigt fortjenesten, hvilket naturligvis også er en væsentlig faktor at tage med i sine anskuelser, når man kritiserer, at modeller bliver solgt billigt for at skaffe plads på lagrene. Hvor mange hundrede MY 1101 blev solgt til den tilbudspris i Valbyhallen. Stod der en hel palle?

Vi har et par nye medlemmer i klubben, som gerne ville købe flere af de modeller vi andre har fået til spotpris, men nu er de udgået.

Tjah, synd for dem, men sådan er virkeligheden. Ingen producenter vil opretholde dyre lagre for at tilgodese eventuelle fremtidige kunder.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 2/3 2016, 23:43 (2983 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Netop. Lageromkostningerne æder hurtigt fortjenesten, hvilket naturligvis også er en væsentlig faktor at tage med i sine anskuelser, når man kritiserer, at modeller bliver solgt billigt for at skaffe plads på lagrene.

Sådan går det ofte med tråde på nettet. Det hele bliver drejet rundt indtil flere gange, og så ser det pludselig ud som om man har skrevet det modsatte af hvad man gjorde.
Jeg kritiserer ikke at modeller bliver solgt for billigt. Jeg udnytter at de bliver solgt for billigt.
Jeg giver Heljan's prispolitik som begrundelse for, at Heljan ikke kan sælge nok i første bølge, som Kim til Spor og Baner, oplyser som begrundelse for, at stoppe produktion af dansk materiel. I mine øjne bliver modeller solgt for dyrt de første 18 måneder, når de derefter kan sælges til halv pris.

Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/3 2016, 00:02 (2983 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

I mine øjne bliver modeller solgt for dyrt de første 18 måneder, når de derefter kan sælges til halv pris.

Ligesom bogudsalg. Hvis Heljan i stedet smed deres restlagre i fyret, ville du ikke opdage det og være glad og tilfreds over, at de ikke længere solgte modellerne for dyrt de første 18 måneder, og derefter solgte til halv pris. . ;-) Hermed skal være givet en opfordring til Heljan om at ændre deres salgspolitik jf. ovenstående, så vi får nogle flere glade modeljernbaneentusiaster. :-D :-D :-P

Heljan stopper den danske produktion...?

af Erling Pedersen, 3/3 2016, 00:03 (2983 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hej Tonny og tusind tak, endelig en som har set lyset.

Her holder MY 1201 købt ind i flok,pengene samlet sammen fordi denne specielle model skulle skabes, senere solgtes den til halv pris !

Du har ret set prisen ned producerer dobbelt så mange eller flere, vi ved jo større antal jo billigere bliver produktionsprisen, så de kan kun tjene på den procedure.

Hilsen Erling.

Avatar

Heljan stopper den danske produktion...?

af Futfar, Kajerød, 4/3 2016, 21:10 (2981 dage siden) @ Erling Pedersen

Historien omkring MY i 1200-serien, er der vist tærsket nok langhalm omkring, så skal vi ikke lade den hvile i fred.
(Jeg har selv 1201 med fremragende lyd fra DLS, og 1202 som dummy - "fast" sammenkoblet med strømførende koblinger - vel vidende at de vist aldrig har kørt i traktion/forspand - til en samlet pris, med lyd, på ca. 3.400,-) Købt i 2011. Lyd i 2015, hvilket jeg stærkt kan anbefale :-P.)

Du beskriver, at en produktion, på alle modeller blot skal fordobles, så bliver prisen tilsvarende lavere! Ja, hvis der er afsætning for produktet! Tag du en snak med producenterne om det! Det er min fornemmelse, at de ikke er helt enige med dig i det udsagn!

Jeg kan have misfortolket hvad du skriver, i så fald ser jeg frem til en retledning.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak